Så mange jobber har Telenor kuttet i Norge siden nyttår

Av de 600 millionene Telenor-konsernet har spart i år, har Telenor Norge levert 197 av dem. Det skyldes i stor grad nedbemanningen av 323 årsverk. 


<p><b>KUTTER:</b> Telenor har nedbemannet over 300 årsverk i Norge siden i fjor. Her er Norge- og Skandinavia-sjef Berit Svendsen avbildet før mandagens kvartalspresentasjon. </p>

KUTTER: Telenor har nedbemannet over 300 årsverk i Norge siden i fjor. Her er Norge- og Skandinavia-sjef Berit Svendsen avbildet før mandagens kvartalspresentasjon. 

Mandag presenterte Telenor resultatet for andre kvartal og fikk applaus fra aksjemarkedet som sendte aksjen kraftig opp i etterkant.

Mye av begeistringen skyldes at selskapet ligger ett år foran skjema i effektiviseringsplanen som ble annonsert tidligere i år, og mye av mandagens kvartalspresentasjon gikk med til å forklare hvilke effektiviseringstiltak Telenor-ledelsen nå gjennomfører rundt i konsernet.

Egentlig hadde ikke Telenor-ledelsen sagt mer enn at de skulle klare å stoppe de økende kostnadene i år, før det kulle kuttes neste år, men allerede nå kan de vise til 600 millioner i kutt. I løpet av året skal denne summen økes til én milliard.

Ledelsen er så trygg på fremdriften at de mener Telenor kan levere en bruttomargin (EBITDA) på 38–39 prosent i 2017, fremfor 37 som tidligere anslått.

Av de 600 millionene som er spart inn så langt i år i Telenor, kommer halvparten fra Danmark og Norge. Norge sto alene for 197 millioner i kostnadskutt, takket være en nedbemanning på 323 årsverk, mindre feil i nettet og lavere salgs- og distribusjonskostnader.

– Færre henvendelser

– Vi har en nedgang på trafikken inn til kundeservice, vi har 24 prosent færre kundemeldte feil fordi vi har styrket og utbedret kobbernettet og resten av nettet og da blir det mindre kostnader til feilretting, sier Telenor Norge-sjef Berit Svendsen til E24, og legger til:

– Og så vi jobber mer effektivt jevnt over hele fjølen.

– Blir det noen nye initiativ for å kutte kostnader eller skal dere jobbe videre på de områdene dere allerede har fått til innsparinger?

– Vi har allerede satt i gang initiativer på flere områder, og vil nok satse enda tyngre på arbeidet opp mot entreprenører, nettutbygging, ledetiden i fiberutbygging for å bli enda mer effektive der. I tillegg er det fortsatt mye vi må gjøre med gamle IT-systemer, sier finansdirektør i Telenor Norge, Kristin Muri Møller.

– Og så skal vi fortsette det fruktbare arbeidet med å fortsette å digitalisere kundeopplevelsen. Vi har nå hatt en vekst i salget i Mitt Telenor-appen på 78 prosent, forteller Svendsen, med referanse til appen som lar deg kjøpe datapakker, endre abonnement og gjøre andre endringer i kundeforholdet med Telenor.

Mobilinntektene økte marginalt for Telenor Norge i andre kvartal fra 3,74 til 3,75 milliarder kroner. Regner man med fastnett og butikkinntektene endte inntektene på 6,46 milliarder, ned fra 6,49 milliarder ett år tidligere.

Takket være kostnadskuttet på 197 millioner fikk brutto driftsresultat seg et løt fra 2,63 til 2,84 milliarder, mens netto driftsresultat økte fra 1,68 til 1,96 milliarder. Investeringsnivået økte fra 1,18 til 1,56 millioner, blant annet på grunn av utgiftene til å kjøpe nye frekvenslisenser fra norske myndigheter.

Mister 400 millioner i inntekter

Selv om Telenor Norge har spart mye, så får de mer og hanskes med utover året. I forbindelse med at Telia har kjøpt bedriftsoperatøren Phonero, så skal Phonero-kundene flyttes over fra Telenors nett. Dermed går Telenor glipp av 400 millioner i årlige leieinntekter.

– Sparer dere noen kostnader av betydning når Phonero-kundene forsvinner ut av nettet deres?

– Nei, det er lite. Derfor må vi fortsette å fokusere på våre egne kostnader, sier Svendsen.

– Har dere en ambisjon om å erstatte de 400 millionene i inntekt på kort sikt?

– Det tar tid å erstatte den type inntekter, men vi ser at vi har en god vekst på bredbånd- og tv-inntekter, men så forsvinner det også 100 millioner ut hvert kvartal med fallet i fasttelefoni. Men 400 millioner vil nok synes i regnskapene utover i regnskapene neste år, selv om det gjøres mye bra, sier Svendsen.

En annen sak som har påvirket Telenor i kvartalet er den såkalte marginskvistesten til statens teletilsyn, Nkom. Telenor reguleres som en dominerende aktør i Norge på grunn av markedsandelen, og tilsynet mente Telenor tok for høye priser av konkurrentene som leier tilgang til mobilnettet deres. Etter et priskutt i juni fikk Telenor grønt lys og passerte testen.

– Vil nedjusteringen av grossistprisene påvirke inntektene?

– Det blir ingen nevneverdig effekt, sier Kristin Muri Møller.

– Jeg synes saksbehandlingen i saken endte veldig uheldig gjennom at det sendes ut en pressemelding med et varsel om vedtak, før vi får komme tilbake med mer data og så består vi plutselig testen likevel, sier Berit Svendsen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå