Verdens 10 verste flyselskap

Verdens verste flyselskaper finner du i Kina, Europa og i USA.

Zagats guide over flyselskaper for 2010 har sett på 16 amerikanske og 74 internasjonale selskaper, i tillegg til 30 amerikanske flyplasser.

Zagat, som kanskje er best kjent for sin restaurantguide, intervjuet i år 8007 storkunder i tillegg til ansatte i flyselskaper.

Singapore Airlines ble rangert til verdens beste internasjonale flyselskap for både 1. klasse og turistklassen. Men det kanskje mest interessante i undersøkelsen er hvilke flyselskaper Zagat mener du bør unngå.

De verste selskapene

10. Iberia - Det Madrid-baserte selskapet fikk totalt 11,49 av 30 mulige poeng på Zagats skala, som tilsvarer "helt ok". Selskapet har også fått klager på airlinequality.com:

"Du får et inntrykk av at de ansatte ikke liker jobben sin", skrev en kunde i tilbakemeldingen.

Selskapet scorer meget dårlig på matkvalitet, som var 10,56 av 30 mulige poeng.

9. Egypt Air - Det egyptiske selskapet får klager på både komfort og mat, og får også 11,49 av 30 mulige poeng på Zagats skalan. Brukere på airlinequality.com skrev:

"Toalettene var møkkete, maten så ut som rester fra andre flyselskaper, og sitteplassene var usedvanlig trange og ubehagelige. Og det var ikke billig", skriver en bruker.

Egypt Air får kun 9,73 av 30 mulig poeng på matkvalitet. Dette tilsvarer "helt ok".

8. Air China - Det statlige kinesiske flyselskapet er Kinas nest største, men kundene klager på gamle fly og mange forsinkelser.

Selskapet fikk en lav score på "service"-delen av Zagats undersøkelse, ettersom deler av kabinpersonalet ikke snakker engelsk.

Air China scorer jevnt over lavt, med en totalt rating på 11,43 av totalt 30 poeng på Zagats undersøkelse. Dette tilsvarer også "helt ok".

7. China Eastern Airlines - CEA er et større selskap i Kina og er et resultat av sammenslåingen mellom China Eastern og Shanghai Airlines.

Selskapet fikk en forholdsvis grei score på "service"-delen av Zagats undersøkelse, men fikk 8,4 av 30 mulige på matkvalitet. Dette tilsvarer "kritikkverdig".

Samlet sett fikk China Eastern Airlines 11,05 av 30 mulig poeng fra Zagat, som tilsvarer "helt ok".

6. China Southern Airlines - Det kinesiske selskapet er det femte største selskapet i verden, målt i antall passasjerer. Selskapet fikk totalt 10,73 av 30 mulig poeng fra Zagat, blant annet som følge av meget svak karakter på matkvalitet.

Tilbakemelding fra brukere på airlinequality.com reflekterer den lave karakteren.

"Min erfaring med CSA var veldig middelmådig. Overfylt kabin, forsinkelser, dårlig mat, varm drikke, utilstrekkelige engelskkunnskaper, ingen mulighet for å justere setet. Alt i alt var det ganske ubehagelig å reise med China Southern Airlines", skriver en passasjer.

5. US Airways - US Airways er kanskje det amerikanske flyselskapet nordmenn kjenner aller best, med tanke på at det flyr direkte fra Oslo til Philadelphia. Det er ett av to selskaper som flyr direkte fra Norge til USA.

Selskapet får 10,08 av 30 mulige poeng fra Zagat og igjen er det mat-kvalitet og selskapets ansatte som skader den totale scoren. Dette har brukere på Airlinequality merket seg.

"De fleste av de ansatte var frekke og uvennlige og behandlet meg dårlig. Alt i alt en elendig opplevelse. Aldri igjen", skriver en bruker. En rekke av brukerne på siden klager på nøyaktig det samme.

4. Areoflot Russian Airlines - Det største flyselskapene i Russland har i mange år vært offer for vitser om kvaliteten på flyene. Også i Zagats undersøkelse kommer selskapet dårlig ut, med en total score på 9,94 av 30 mulige poeng.

Selskapet får kun 8 av 30 mulige poeng på mat, som tilsvarer "kritikkverdig".

Reisende klager på flyterminalene i Moskva og at de ansatte behandler reisende dårlig.

3. easyJet - Med tanke på at easyJet er kjent for å fokusere kun på pris, er det ikke så rart at det gjør det dårlig på slike undersøkelser.

Totalt får selskapet 8,44 av 30 mulig poeng fra Zagat. Det totale inntrykket blir kraftig redusert av en meget lav karakter mat, med kun 4,07 av 30 mulige poeng. Dette tilsvarer "elendig".

Likevel er det selskapets boarding av flyene som får mest kritikk på airlinequality.com. Selskapet åpner dørene inne på terminalen og de som løper raskest får de beste plassene.

"Som alle sier, er storfe-boarding-panikken uverdig og helt sikkert unødvendig. Det ville ikke kostet easyJets datamaskin noe å fordele plasser og lindre inntrykket av at man kjemper om en plass på en buss som kan bli overfull", skriver en bruker.

En annen bruker fryktet for sin egen sikkerhet ved en flytur.

2. Spirit Airlines - Verdens nest verste flyselskap, i henhold til Zagat, er Spirit Airlines. Selskapet får 7,16 av 30 mulige poeng, med utrolige 3,2 av 30 poeng på mat-kvalitet.

Det klages på dårlig service, uryddige fly og mangel på mat på noen av reisene.

"Min tur fra Peru til Boston var det største mareritt i mitt liv, på linje med da jeg trakk alle fire visdomstennene mine uten narkose", skriver en bruker på Yelp.

1. Ryanair - De som har fløyet med Ryanair vil nok ikke være sjokkert over at selskapet har lavest poengsum i hele Zagats globale undersøkelse.

Ryanair, verdens mest agressive lavprisflyselskap, fikk totalt 4,16 poeng av 30 mulige. Maten fikk kun 2,15 poeng av 30 muilge. Begge tilsvarer "elendig".

Selskapet er kjent for sitt kontinuerlige selgende personale, grelt interiør, vonde seter og samme boarding-prosedyre som easyJet.

Kilder: Zagat, Business Insider, yelp, Airlinequality

Flere saker på E24

På forsiden nå