Apple løfter på sløret - konkurrentene ruster til krig

Mandag kveld gir Apple et innblikk i årets store nyheter. Troikaen Google, Facebook og Microsoft gjør nå alt de kan for å ta opp kampen.

TØFT MARKED: IT-interesserte verden rundt venter i spenning på nyhetene Apple skal lansere mandag kveld norsk tid. Samtidig lanserer konkurrentene nyheter på løpende bånd for å dytte Apple ned fra tronen. Her er Apples konsernsjef Tim Cook avbildet under presentasjonen av den nye iPad'en 7. mars.
TØFT MARKED: IT-interesserte verden rundt venter i spenning på nyhetene Apple skal lansere mandag kveld norsk tid. Samtidig lanserer konkurrentene nyheter på løpende bånd for å dytte Apple ned fra tronen. Her er Apples konsernsjef Tim Cook avbildet under presentasjonen av den nye iPad'en 7. mars.

Mandag kveld klokken 19 sparker teknologikonsernet Apple i gang sin årlige utviklerkonferanse Worldwide Developer Conference (WWDC). Det får uten tvil Apple-interesserte til å holde pusten i spenning.

På samme tid jobber de andre teknologikjempene febrilsk for å få en slutt på Apples hegemoni i bransjen. Den forrykende kampen om forbrukerens gunst hardner til.

- Dette er ikke bare en kamp om forbrukernes hjerte og sjel, det er en kamp om å aller først få det neste store spillet eller programmet til deres plattform, sier Charles Golvin, teleanalytiker hos Forrester Research til Bloomberg.

Nyheter på alle fronter

På kveldens show forventer ryktebørsen at Apple gi nesten hele produktporteføljen et løft.

  • Ifølge Macrumors og Marketwatch vil Apple vise frem sitt nye operativsystem for iPhone og iPad døpt iOS 6. Dette skal blant annet inneholde en ny kartløsning fra Apple, Facebook-integrering og talefunksjonen «Siri» vil også bli tilgjengelig på iPad.
  • Apples datamaskiner vil få flere oppgraderinger i kveld. I tillegg vil flere funksjoner i operativsystemet «Mountain Lion»  bli presentert. Brukeropplevelsen skal få flere funksjoner fra de mobile produktene. Systemet skal ifølge Apple lanseres til sommeren.
  • Skytjenesten iCloud skal ifølge ryktebørsen forbedres gjennom blant annet bildedeling. Dette betyr at Apple går i direkteangrep på en av Facebooks mest kjente funksjoner.
  • En egen TV fra Apple er av de mer diffuse ryktene. Om selskapet vil lansere dette nå er usikkert fordi innholdsleverandørene først må være med på laget.
  • En ny iPhone er ikke forventet under WWDC. Flere viser til at selskapet lanserer en ny versjon med omtrent ett års mellomrom. Den nåværende 4S-modellenkom i oktober 2011.

Konkurrentene rasler med sablene

Konkurransen om forbrukernes gunst blir stadig tøffere. Ettersom Apple leverer både maskin- og programvare må selskapet konkurrere på flere fronter.

På maskinvarefronten er konkurransen tøff fra Asia. Både Samsung og HTC leverer nyheter på løpende bånd. Apple har hittil valgt en syklus hvor iPhone og iPad fornyes én gang i året.

På programvaresiden konkurrerer Apple med IT-gigantene på USAs vestkyst.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

STILLE FØR STORMEN: Apples nettbutikker er i ettermiddag stengt før kveldens produktlansering. Som vanlig forbereder selskapet nettbutikkene slik at forbrukerne kan lese om og bestille de nye produktene kun minutter etter lanseringen.
STILLE FØR STORMEN: Apples nettbutikker er i ettermiddag stengt før kveldens produktlansering. Som vanlig forbereder selskapet nettbutikkene slik at forbrukerne kan lese om og bestille de nye produktene kun minutter etter lanseringen.

Det blir stadig viktigere å tilby kundene et økosystem av tjenester og programmer rundt produktene sine. Dette gjør kundene mer lojale til én plattform og det åpner for nye inntektskilder. Apple startet på mange måter denne trenden når de lanserte App Store i 2008.

Apple, Facebook, Google og Microsoft investerer nå store summer i produktutvikling og innovasjon for å styrke sine systemer.

App Store har vist seg å være svært lukrativt for Apple. Selskapet tar 30 prosent provisjon fra alt salg. Dette er inntekter både Google og Facebook vil sikre seg.

Les også: Vil slippe til barn under 13 på Facebook

Facebook har generert store inntekter ved hjelp av selskapet Zynga, som blant annet tilbyr spillet Farmville på Facebook. Det har lenge vært kjent at Facebook jobber intenst med å gjøre det sosiale nettstedet til en distribusjonskanal for spill og programmer.

Vil klare seg uten Google

Når iPhone ble lansert første gang i 2007 samarbeidet Apple og Google blant annet om kart- og søketjenester til den nye telefonen.

Men mye har skjedd på fem år. Når Google lanserte sitt Android mobiloperativsystem for i 2008 skal tidligere Apple-sjef Steve Jobs ha blitt kraftig irritert.

Les også: - Apple vil kaste Google Maps ut av neste iPhone

Apple har posisjonert seg for å bli mer uavhengige av Google. Apple har for eksempel kjøpt opp flere it-selskaper som leverer karttjenester. Det forventes at Apples nye operativsystem for iPhone og iPad, kalt iOS 6, vil bytte ut Google Maps, til fordel for Apples eget kartsystem.

Microsoft håper på suksess

Det er knyttet store forventninger til hva Microsoft vil klare å levere fremover. Selskapet har selv innrømmet at de kom bakpå revolusjonen rundt smarttelefoner og nettbrett.

Det nye operativsystemet Windows 8 skal ta opplevelsen fra mobil til PC-en ifølge Chicago Sun Times, og vil dermed være en slags hybridløsning.

Apple selv mener en slik sammensveising av to produktkategorier er feil strategi. Toppsjef Tim Cook sa selv i et intervju at et produkt med for mange kompromisser aldri vil appellere til kunden, ifølge BBC.

- Du kan sette sammen en brødrister og et kjøleskap, men sluttproduktet vil sansynligvis ikke friste forbrukeren, sa Tim Cook i intervjuet.

Den årlige Apple-festen

Som så mange ganger før avholdes WWDC på på Moscone Center i San Francisco.

Konferansen samler tusenvis av deltagere fra små og store selskaper som tilbyr programmer, tilbehør og forskjellige tjenester innenfor Apples produktunivers.

Dette er den første store samlingen siden Apple-gründer Steve Jobs døde i oktober i fjor, men det er fortsatt ikke klart om konsernsjef Tim Cook selv skal holde åpningstalen.

I tiden etter Steve Jobs har det vært snakket mye om Apples sentrale lederskikkelser. Selskapets markedsføringssjef Phil Schiller ble nylig omtalt i Businessweek.

I artikkelen trekkes Schiller frem som svært sentral i Apples strategi og utvikling. Det er mulig at det vil være Schiller som presenterer nyhetene på WWDC.

- There is one more thing...

Som alltid er det mye hemmelighetskremmeri rundt hva Apple faktisk vil lansere. Man skal ikke se bort fra at Apple-ledelsen tar i bruk Steve Jobs kjente uttrykk: «But there is one more thing..» for å introdusere en overraskende nyhet på WWDC.

Klokken 19 norsk tid er showet i gang. Både teknologiinteresserte og konkurrentene vil utvilsomt følge nøye med.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå