Bytt matbutikk - spar 7200 kroner

En familie kan spare inntil 7200 kroner i året på å handle hos den billigste dagligvarekjeden.
VELFYLT: VGs matbørs omfatter 80 varer hos åtte dagligvarekjeder. Foto: Sven Arne Buggeland.
VELFYLT: VGs matbørs omfatter 80 varer hos åtte dagligvarekjeder. Foto: Sven Arne Buggeland.

 

* Rema fortsatt billigst
* Rimi passerer Coop Prix
* ICA er blitt dyrest


Rema 1000 er nok en gang vinneren i VGs store matbørs. Erkekonkurrenten Kiwi er bare 0,4 prosent dyrere. Men prisforskjellen var enda mindre i oktober i fjor.

- Likevel er det fortsatt nesten dødt løp. Målet vårt er å bli størst og billigst, men konkurransen er beinhard, sier profilhusleder i Kiwi, Jan Paul Bjørkøy.

Ferskvaredirektør Tor Erik Aag sier at Rema 1000 lover alltid å ha de laveste prisene. Han bedyrer at landets største dagligvarekjede ikke vil gi fra seg teten.

- Det betyr veldig mye for oss å gjøre det godt på VGs matbørs. At vi vinner også denne prisundersøkelsen, er utrolig hyggelig, sier Rema-direktøren.

LES OGSÅ: «Momskutteren» taper mot Rema i fruktdisken

SE HELE PRISTESTEN HER:
 
- Satser på kvalitet
Husholdninger der yngste barnet er under seks år, bruker ca. 70000 kroner i året på mat og alkoholfrie drikkevarer, ifølge Statistisk sentralbyrå. Er familien ICA-kunder, kan de spare 7200 kroner i året på å handle hos Rema 1000. Prisforskjellen mellom de to kjedene er ifølge VGs matbørs 11,5 prosent.

ICA er fornøyd med at avstanden til Rema ikke øker.

- At vi nå er dyrest, kan skyldes vår strategi om å levere god lokal og fersk mat. Det er kostnadsdrivende, men vi vil satse på kvalitet, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i ICA Norge.

LES OGSÅ:Spar tusener på å handle der det er billigst

46 av de 80 produktene i matbørsen er merkevarer, som Stabbur-makrell, Pizza Grandiosa og Bjørns havregryn - altså helt like. Prisene kan likevel variere:

* Gildes røkte kjøttpølser uten skinn kostet 17,52 kroner hos Coop Mega, 28,90 kroner hos Spar.

* Comfort Sensitive tøymykner kostet 24,40 kroner hos Kiwi, 37,90 kroner hos Coop Mega.

34 av de 80 varene er butikkens billigste alternativ. Over halvparten av disse er frukt og grønnsaker. Også her er det penger å spare på å velge rett kjede:

* En familiepakning med fersk kyllingfilet koster 79,90 hos Meny. Hos ICA er prisen 98,90 kroner.

* Billigste grovbrød koster 15,90 kroner hos Coop Mega. Hos Spar er prisen 20,90 kroner.

Kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i ICA Norge, som eier Rimi, er fornøyd med at avstanden mellom Rimi og Remas priser er blitt mindre siden oktober.

- Vi utvikler egne merkevarer av høy kvalitet, for å skape lojale kunder. Vi mener vi lykkes med denne strategien, men disse varene er ikke med i VGs matbørs, sier Friis.

Siden forrige matbørs er Rimi blitt billigere enn Coop Prix.

- Vi er ikke fornøyd med prisgapet i VGs måling. Coop Prix vil umiddelbart sette ned prisen på en del varer, sier pressesjef i Coop Norge, Kristin Paus.

Kjededirektør i Spar, Elisabet M. Fosse, er ikke overrasket over at Spar er gått fra å være dyrest til å bli billigst blant de fire supermarkedene som er med i matbørsen.

- Vi har hatt gode plasseringer i bransjeundersøkelser som omfatter 2300 dagligvarer. Men i VGs matbørs har vi tidligere vært uheldige med utvalget, sier Fosse.

LES OGSÅ:Flere rammes av luresalg

Kjøpeutbytte
Kristin Paus sier at Coop Mega har stort vareutvalg og fagutdannede til å betjene ferskvaredisken - men jobber for å holde prisnivået så tett på billigkjedene som mulig.

- I tillegg får medlemmer kjøpeutbytte på alt de handler, og vi har hver uke kampanje på mellom 100 og 200 varetyper til markedets beste pris, sier Coops pressesjef.

Coop tilbyr medlemmer minst 1 prosent utbytte. Gjennom Trumf-kortet tilbyr NorgesGruppen også 1 prosent bonus til sine, lojale kunder.

Menys egne målinger av 2500 varer viser en prisforskjell på 4-5 prosent mot Rema 1000. Meny-sjef Vegard Kjuus er overrasket over ikke å ha det billigste supermarkedet.

- Men vi er den eneste supermarkedskjeden som tar markedsandeler. Det viser at kundene verdsetter billig mat, godt vareutvalg og ferskvarer av høy kvalitet, sier Kjuus.

LES OGSÅ:Så mye bruker vi på oppussing

Bare Spar kuttet ... mens konkurrentene økte prisene på merkevarer
Spar var dyrest på VGs matbørs. Så begynte kjeden å kutte prisene. I dag er Spar billigst blant supermarkedene.

- Vi har jobbet hardt og målrettet for å få ned prisene. Nå ligger vi der vi skal - vi er blitt det billigste supermarkedet, sier kjededirektør hos Spar, Elisabet M. Fosse.

I oktober var Spar dyrest blant de åtte dagligvarekjedene som inngår i VGs matbørs. I dag er Spar rimeligere enn Coop Mega, Meny og Ica Supermarked. Handlevognen koster fortsatt mindre hos lavpriskjedene.

Forklaringen er at Rema, Kiwi, Prix og Rimi ikke har ferskvaredisker og langt færre varer og ansatte. Så har da også de fire billiggigantene en markedsandel som nærmer seg 50 prosent. Men største prisrykket på VGs matbørs var det Spar som sto for.

LES OGSÅ:Kronerekord = billigere feriekos

80 varer
Matbørsen omfatter 80 varer. Av disse er 46 merkevarer, altså identiske. Syv kjeder har lagt på merkevareprisene siden oktober. Én kjede - Spar - har redusert dem:

* Coop Prix økte med 3,7 prosent.
* Rimi økte med 3,3 prosent.
* Rema 1000 økte med 2,8 prosent.
* Kiwi økte med 2,4 prosent.
* Meny økte med 2,4 prosent.
* ICA Supermarked økte med 1,6 prosent.
* Coop Mega økte med 0,6 prosent.
* Spar senket prisene med 2,6 prosent.

Elling Borgeraas ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) sier at VGs matbørs viser at prisutviklingen på mat og dagligvarer har vært relativt stabil siden oktober.

- Kjedene som hele tiden kjører lavprisprofil, er fortsatt billigst. Men det er interessant at det er disse som har økt prisene mest siden forrige matbørs, sier SIFO-forskeren.

VGs matbørs viser for øvrig at konkurransen er størst og prisforskjellene minst blant de dyreste aktørene:

* Varene koster 57 kroner mer hos det dyreste enn det billigste supermarkedet.
* Varene koster 90 kroner mer hos den dyreste enn den billigste lavpriskjeden.

LES OGSÅ:Priskrig på spesial-mat

Utviklet med SIFO
VGs nye matbørs er utviklet sammen med Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Her kan familier se hvor en normal og nøktern ukemeny faktisk er billigst. SIFO tar utgangspunkt i kunnskap om matvarer, matvaner og måltidsmønstre i Norge. Ukemenyen skal gi en familie med to barn nok og fullverdig energi i hverdagen.

Menyen har tre fiskemiddager - fiskesuppe med sei, laks og frityrtorsk, og fire kjøttmiddager - nakkekoteletter, pølse, kylling og kjøttdeig. Med tilbehør. Pluss brødmat.

Matvarene er vektet i forhold til forbruk. Når uken er over, vil kjøleskapet stort sett være tomt. Men familien vil ha igjen godt med tørrvarer og rengjøringsartikler.

I tillegg til hva SIFO anbefaler, har VG lagt inn pilsnerøl, søtsaker og snacks. Fordi de fleste faktisk spiser sånt. Selv om det ikke hører hjemme i et sunt kosthold ...

LES OGSÅ:Harry-rekord

Om matbørsen
* HANDLELISTEN er satt opp av VGs journalister i samarbeid med Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

* VARENE er i all hovedsak kjøpt inn i Oslo 1. mars. Enkelte varer er kjøpt inn 3. og 5. mars.

* UTGANGSPUNKTET er vareutvalget på kjøpsdagen. Om nødvendig har vi handlet i flere butikker i samme kjede.

* TILBUDSVARER er tatt med.

46 AV 80 PRODUKTER er merkevarer, altså nøyaktig like. I de andre tilfellene har vi valgt det billigste produkt.

VEKTEN er omregnet, der pakningsstørrelser avviker.

PRISEN som er oppgitt, er basert på kassakvittering. I en håndfull tilfeller har vi brukt pris på hyllekant. Prisen kan være endret etter kjøpsdato.

ALLE VARENE, så langt det har vært mulig, er kjøpt i butikk og betalt av VG. Prisene er hentet inn uten kjedenes medvirkning.

FRELSESARMEEN i Oslo har fått dagligvarene.

LES OGSÅ:Ribbe billigere enn Grandiosa

Paraply-kjedene
Fire paraplykjeder styrer dagligvaremarkedet. Under disse er det igjen ca 25 ulike butikkjeder.

* NorgesGruppen er den største paraplykjeden, med en markedsandel på 37,4 prosent.

* Coop er nest størst, med 23,4 prosent markedsandel.

* Rema 1000 er tredje største, med 21,3 prosent av markedet.

* ICA Norge er minst, med 14,1 prosent av markedet.

Kilde: Nielsen/Dagligvarerapporten 2012

De åtte konkurrentene
VGs matbørs omfatter de fire konkurrerende lavpriskjedene - og fire supermarkeder innenfor samme eiergruppe.

Derfor har vi med Ica Supermarked i stedet for Bunnpris, selv om Bunnpris har en markedsandel som er 0,6 prosent større.

Her er butikkjedene - med markedsandel 2011 i parentes:

REMA 1000 eies av Reitangruppen og har 501 butikker (21,3 prosent)

KIWI eies av NorgesGruppen og har 533 butikker (15,2 prosent).

MENY eies av NorgesGruppen og har 157 butikker (9 prosent).

SPAR eies av NorgesGruppen og har 280 butikker (6,8 prosent).

COOP PRIX eies av Coop Norge og har 292 butikker (6,6 prosent)

RIMI eies av ICA Norge og har 280 butikker (6,3 prosent).

COOP MEGA eies av Coop Norge og har 110 butikker (5,7 prosent).

ICA Supermarked eies av ICA Norge og har 73 butikker (3,2 prosent).

Grensehandelen øker kraftig
Nordmenn handlet for 11,5 milliarder kroner på dagsturer til utlandet i 2011. Dette er en økning fra 2010 på 9 prosent. Grensehandelen har økt med 30 prosent siden 2004, ifølge Statistisk sentralbyrå.

Omsetning: 143,7 mrd.
Dagligvarehandelen omsatte i fjor for 143,7 milliarder kroner før moms, ifølge en rapport fra Nielsen Norge som ble lagt frem denne uken. Lavpriskjedene spiser nye markedsandeler på bekostning av supermarkeder og nærbutikker.

Kiwi og Rema 1000 drar i fra konkurrentene, mens Ica og Coop taper terreng, i følge en ny dagligvarerapport.

! Lavprisbutikkene har gjerne 3500 vareartikler, mens supermarkedene kan ha over 10000 ulike artikler og har gjerne større innslag av ferskvarer og betjente disker.

! En gjennomsnittshusholdning bruker bare 11 prosent av budsjettet til mat, mot 40 prosent i 1958, ifølge Statistisk sentralbyrå.

På forsiden nå