Ti biler verdt å vente på

E24 presenterer ti biler du seriøst bør vurdere å vente på hvis du går med planer om en snarlig bilhandel.

Vi begynner kavalkaden over biler du bør titte på med et skikkelig råskinn.

Se bildene her: Ti biler du bør vente på

Audi R8

Råskinnet: I mai kommer Audis nye råskinn til Norge. Akkurat tidsnok til frese rundt på norske sommerveier og vise seg frem. Audi har fått hjelp av søsterbedriften Lamborghini til å utvikle R8 til å få frem en skikkelig supersportsbil denne gangen.

Les også: Audi mer prangende

Den midtstilte 4,2 liters V8 motoren yter 420 hk som fordeles på alle fire hjulene. For bilen har selvfølgelig quatro og akselererer fra 0 – 100 km/t på 4,6 sekunder ifølge fabrikken. Toppfarten er oppgitt til 301.

Rolls-Royce Phantom Drophead Coupé

Den svulstige: Rolls Royce sin nye toppmodell kommer i salg i løpet av våren. Dette er noe for de aller rikeste.

Plattformen har således en forkortet akselavstand, og den nye kabrioleten er 25 centimeter kortere enn Phantom. Likevel vil de resterende 5,6 meterne ruve godt på norske småveier.

Les også: Konge på veien

Før oppga ikke Rolls-Royce ytelsestallene. De var "tilstrekkelige". V12 motoren på 6,75 liter. yter 460 hestekrefter og har et dreiemoment på massive 720 newtonmeter. Toppfarten er 240 km/t og tross en vekt på over 2,5 tonn akselererer den fra 0 til 100 km/t på rundt seks sekunder.

Et smykke: Rollsen er smekkfull av edelt treverk, lær, krom og børstet stål.

Rolls-Royce Drophead Coupé kommer i salg til sommeren. Prisen blir rundt to millioner kroner før tunge avgifter.

Alfa Romeo 8C

Den unike: Dette er bilen for deg som vil skille deg ut. Navnet er hentet fra en gammel 30-talls klassiker og utseende har også et litt retro preg. Under panseret rumler en 4,7 liters V8’er 450 hester.

Det eneste som er synd er at Alfa Romeo planlegger å ikke lage flere enn 500 eksemplarer av denne bilen. Hver vil koste godt over millioner før norske avgifter.

BMW X5

Ny børstraktor: Den forrige X5’en var en kjempehit, men de siste par årene har modellen som ble lansert i 1999 begynt å få et vist anstrøk av gårsdagens bil. I mars er oppfølgeren klar for norske veier.

Den nye er blitt mer praktisk og ser mye bedre ut. Spesielt er rumpa blitt mer tiltrekkene. Bilen er strukket 18 cm i lengden og 4 cm oppover. '

Les også: SUV-er oftere i grøfta

Tre motorvarianter blir tilgjengelig. Toppen blir en 4,8 liters V8. De 355 hestene skyver bilen fra 0 – 100 km/t på 6,5 sekunder og gir en toppfart på 240 km/t.

Prisen blir rett i underkant av 1,4 millioner

Den blir også levert med en 3-liters rekkesekser 272 hk og akselerasjon 8,1 sekund og toppfart på 225 km/t. Samt en 3,0-liters diesel på 235 hk og akselerasjon fra 0 – 100 km/t på 8,3 sekunder som topper på 216 km/t. Prisen for en diesel-X5 blir rundt 900.000 kroner.

Audi TT roadster

Den harry: Audi TT ble en umiddelbar hit med sitt futuristiske utseende og overkommelige pris. Dette er en ren toseter uten et ”liksom baksete”.

Bilene som skal rulle på norske veier får elektrisk drevet kalesje og vindavviser som standard. Roadsteren leveres med en 2 liters motor på med forhjulsdrift og 3,2 V6 med quatro. Bilen koster fra 515.000 kroner.

BMW 3-serie cabriolet

Gangsterbilen: Ny 3-serie, uten tak, kommer til Norge i slutten av mars. Den populære roadsteren har blitt 200 kilo tjukkere og veier nå 1745. Nå får den også ståltak og passer dermed bedre for norsk klima. Men dermed blir også bagasjerommet knøttlite. 210 liter er ikke mye å skryte av.

Den billigste versjonenen 320i med 170 hk får du for 485.000. 0 – 100 går unna på 9,1 sekunder og toppfarten er 228 km/t. Verstingen 335i med 306 hk ligger oppunder millionen. Så gjenstår det å se om også denne bilen blir en hit hos B-gjengen og diverse rivaler. God biljakt!

Lexus LS 600h L

Den sedate: Lexusene har ikke florert på norske veier. 600 navnet gir assosiasjoner til Mercedes sin toppmodell i s-klassen, og kanskje vil det hjelpe litt. Japaneren som bygges av Toyota har i hvert fall hatt toppscore på kvalitet og driftssikkerhet. Så gjenstår et å se om det fenger hos bemidlede nordmenn.

Bilen har 435 hester og skal klare 0 – 100 på 5,5 sekunder. Den kommer på det amerikanske markedet i april og endelig dato for norgeslansering er ikke fastsatt.

Volkswagen Tiguan

Den futiristiske: Volkswagen blir en tøff SUV som skal appellere til sportslige kunder som godt kan tenke seg å bygge selvtillit med muskelpanser og høy sittestilling.

Volkswagen benytter de amerikanske bilutstillingene til å vise sin kompakte Tiguan 4x4 i konseptutgave. Neste høst er den leveringsklar

Konseptbilen er 4,4 meter i lang, 1,85 meter bred og 1,69 m høy. Omtrent som den populære Touranen. Norgesdebuten blir i oktober.

Volvo XC70

Vann og brød: Volvos nye XC 70 presenteres på bilutstillingen i Genève i mars. Den nye terrengversjonen av V70 blir mer avrunnet i formene. Den leveres med de samme motorene som S80. Det vil si at de som er ute etter ekstra mye guff kan få en V8 motor, fra Yamaha, med 315 hester under panseret.

Billigmodellen blir antagelig en 4-sylindret, 2-litersmotor fra Ford. I tillegg lanseres en ny turboladet 2 liters motor på 200 hk.

Aston Martin Rapide

007: Det er James Bond sus over Aston Martins siste kreasjon. Rapiden er en forlenget utgave av DB9. De 30cm ekstra gir plass til både fire dører og fire separate seter. Sannsynligvis får bil en V12-motor med 6 liter og 480 hestekrefter. Det er også en mulighet at V8-motoren fra V8 Vantage blir plassert under panseret på luksusbilen.

Aston Martin Rapide skal kunne være klar for markedet i 2007. Produksjonsstart skal være i august.

Fiat 500

Konebil: Vi avslutter med en ellevte liten sak, men noe som kan bli en liten kultbil. Og som er mer hendig i bytrafikken enn noen av slagkrysserne presentert over.

Fiat 500 kommer i ny tapning og tar opp kampen med Minien om å være den nye kultbilen for de kortvokste. Den skal bli en rimelig og snill bil, men som vil vekke oppsikt med sitt retro-design.

Se bildene her: Ti biler for 2007

Se også denne spennende bilen: Ferraris jubileumsbil

På forsiden nå