Advarer norsk reiseliv mot digital etterslep

– De dårlige nettløsningene til fergerederiene får økonomiske konsekvenser for turistnæringen i Norge, sier strategisk rådgiver Erik Jansson i Making Waves.


<p><b>VIKTIG FOR NORSK TURISME:</b> Norske havner tar imot millioner av fergeturister hvert år. NB: Illustrasjonsbilde av ferger.</p>

VIKTIG FOR NORSK TURISME: Norske havner tar imot millioner av fergeturister hvert år. NB: Illustrasjonsbilde av ferger.

– Hvis en tysk eller nederlandsk familie vil reise med bobil til Norge og orientere seg om reisemuligheter, og kommer til en nettside hvor det er vanskelig å forstå avganger og tid, så er den en sjanse for at man dropper å bestille, sier strategisk rådgiver Erik Jansson i Making Waves til E24.

Den svake kronen åpner for tidenes turistboom til Norge, og hvert år finner fem millioner turister Norge via sjøveien.

Digitalbyrået Making Waves har gjennomført en større undersøkelse om hvordan kunder opplever det digitale møtet med fergeselskapene, som frakter turister til og fra Norge, og mener fergeselskapene er et skjær i sjøen.

– Resultatet er nedslående, sier Jansson.

Enkelte rederier kom svært dårlig ut av undersøkelsen, mens andre hadde fått på plass gode nettsider. Helhetsinntrykket til Jansson er likevel begredelig.

– Fergeselskapene som bransje har dårligere nettsider enn fly- og togselskapene, konkluderer han.

 <p>Strategisk rådgiver Erik Jansson i Making Waves.</p>

Strategisk rådgiver Erik Jansson i Making Waves.

Devold: – Viktig at alle satser på teknologi

Jansson har jobbet som rådgiver for aktører som NSB, Ruter og Choice Hotels, men er ikke involvert i fergebransjen kommersielt.

Han mener fergerederier er dårligst i hele reiselivs-klassen når det gjelder digitale kundeopplevelser, og ligger så dårlig an at det får økonomiske konsekvenser for resten av norsk reiseliv.

– Dersom fergeselskapene ikke møter forventningene til kresne passasjerer, går Reiselivs-Norge glipp av store inntekter, sier Jansson.

Direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold, sier at reisen starter med et tastetrykk i dag.

– Kunden må finne oss på nettet, og det må være lett å booke og betale.

– Det skal være enkelt å reise til og rundt i Norge. Derfor er det viktig at alle reiselivsaktører satser på ny teknologi, og bidrar til at turistene som kommer hit møter et moderne land hvor ting funker.

Hun trekker også frem fly- og togselskaper som flinke til å utnytte at Norge ligger langt fremme i bruken av mobiltelefoner og apper.

 <p>Direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.</p>

Direktør i NHO Reiseliv, Kristin Krohn Devold.

– Nye digitale løsninger skaper reiselyst og gjør markedsføringen av Norge enklere og mer effektiv, sier hun til E24.

Over hundre valgalternativer

Sammen med senior designer Lee Frost, fant Jansson at norske fergers nettsider kjennetegnes ved krevende og uoversiktlige søke- og bestillingsprosesser.

I tillegg er nettsiden i liten grad tilpasset mobil og nettbrett, selv om bruk av mobile enheter har passert bruken av desktop.

Jansson fant i undersøkelsen at grunnleggende prinsipper for god digital brukeropplevelse ennå ikke er på plass hos fergerederiene.

– Det synes vi er rart.

– På sidene blir overveldet med informasjon man skal ta stilling til. Fergerederiene vrenger innsiden ut, og ber deg om å ta stilling til sine forretningsbegrepene, supplerer Frost, som også står bak undersøkelsen, og trekker frem et grelt eksempel:

– Hos ett av selskapene blir du presentert for over hundre valg i fem skjermbilder før du får registrert deg og betalt, sier Frost, som mener kunden bør skjermes fra unyttige valg.

Et lyspunkt Frost og Jansson trekker frem er at websidene har relativt god synlighet i store søkemonitorer.

Devold: – Nøkkelen til å forsvare det norske kostnadsnivået

Jansson frykter dårlige digitale løsninger hos fergerederiene også kan gå utover resten av aktørene i norsk reiseliv.

– Vi er så få mennesker i dette landet, og har mye å by på. Vi er en avkrok slik sett i Europa.

Devold i NHO Reiseliv mener norsk reiseliv generelt er en innovativ næring som er i front i den teknologiske utviklingen, med mange aktører som er flinke til å ta i bruk nye digitale verktøy og løsninger.

– Teknologi er nøkkelen til produktivitetsvekst og til å forsvare det norske kostnadsnivået. Høyere grad av automatisering er nødvendig for at vi ikke skal prise oss ut. Samtidig vil vi aldri kunne automatisere vertskapsrollen. Med digitalisering blir det gode vertskapet enda viktigere. Vi ønsker å bli gjenkjent og ha et hyggelig forhold til verten, da kommer vi tilbake, avslutter Devold.

Saken fortsetter under annonsen.

Regjeringen legger frem stortingsmelding

Førstkommende høst kommer en stortingsmelding om norsk reiselivspolitikk fra regjeringen for første gang på 15 år. Det har blant annet blitt undersøkt hvordan man kan få flere til å legge ferien i Norge.

– Nå skal vi gå grundig gjennom reiselivspolitikken og finne ut hva som fungerer. Reiseliv er en av de viktigste næringene for fremtiden, men reiselivet må jobbe hardt og smart for å lykkes, uttalte reiselivsminister Monica Mæland (H) i fjor.

Norge taper nemlig markedsandeler i konkurranse med internasjonale konkurrenter, ifølge regjeringen.

Utenlandske gjester på norske hoteller økte for eksempel med tre prosent i 2014, mens andre land i Europa kunne vise til opptil syv prosent vekst, ifølge SSB.

Norsk reiseliv omsetter for 70 milliarder i året og har 140.000 ansatte, ifølge regjeringen.

– Dette utgjør omtrent fem prosent av verdiskapingen i hele norsk næringsliv, sier kommunikasjonsrådgiver i Virke, Fredrik Bjørlo til E24.

Hverken Stena Line eller Hurtigruten ønsket å kommentere saken.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå