Finanstilsynet om nytt DNB-trøbbel: – Dagens hendelse vil følges opp

DNBs nettsider knelte i timevis torsdag. Nå vil Finanstilsynet følge opp IT-trøbbelet til storbanken. 


<p><b>SKAL SE PÅ SAKEN:</b> DNBs nettsider var kneblet i flere timer torsdag formiddag. Nå vil Finanstilsynet se nærmere på IT-problemet til storbanken. Bildet er fra en tidligere hendelse i mars. </p>

SKAL SE PÅ SAKEN: DNBs nettsider var kneblet i flere timer torsdag formiddag. Nå vil Finanstilsynet se nærmere på IT-problemet til storbanken. Bildet er fra en tidligere hendelse i mars. 

– Det har vært en oppgang i antall alvorlige og kritiske hendelser i den finansielle infrastrukturen i 2017, etter en nedgang i 2015 og 2016, sier senior kommunikasjonsrådgiver i Finanstilsynet, Jo Singstad, til E24.

Finanstilsynet ser alvorlig på økningen, og trekker frem digital kriminalitet og informasjon på avveie som de største truslene mot bankenes systemer.

– Pågående oppfølging av DNB

Torsdag var DNBs nettside nede fra grytidlig morgen til sen formiddag. Finanstilsynet tar ikke lett på at Norges største bank blir satt ut av IT-trøbbel.

– Ved alvorlige og kritiske hendelser ber Finanstilsynet banken redegjøre for årsak til og konsekvens av hendelsen, og hvilke tiltak som iverksettes for å rette feil og for forebygge nye feil. Finanstilsynet har pågående oppfølging av DNB om hendelsene tidligere i år og om driftsstabiliteten, sier Singstad.

– Dagens hendelse vil følges opp i lys av tidligere hendelser, fortsetter Singstad. 

IKT Norge: – Må stilles strengere krav

Administrerende direktør i IKT Norge, Heide Arnesen Austlid.
Administrerende direktør i IKT Norge, Heide Arnesen Austlid.

Administrerende direktør i Heidi Arnesen Austlid i IKT Norge har tidligere gått hardt ut mot DNB. Hun mener kundene kunne sluppet stadig nedetid dersom Norges største bank hadde hatt systemer med overlapp, slik at systemet fungerer selv om enkelte deler faller ned.

– IKT-Norge vet at DNB jobber hardt med å få tjenestene til å fungere. Dette er en lei situasjon for alle, for forbrukerne og for DNB. Men når det er sagt er vi kritiske til at en så sentral aktør innen bank og finans ikke har bedre sikkerhetsløsninger, sier hun til E24 etter torsdagens problemer. 

– Må ha reserveløsning

– Nettbanker må sikre at de har gode reserveløsninger som sikrer at når et system faller ned, så finnes det andre gode løsninger som sikrer en stabil oppeti, sier hun. 

IKT Norge regner nettbanker som «samfunnskritisk infrastruktur», hvilket betyr at feil på tjenestene kan få kritiske følger.

– Slike tjenester er avgjørende for at samfunnet skal fungere som forventet. Det må derfor stilles strengere krav til oppetid og stabilitet til de som leverer slike tjenester, sier Austlid.

Nettsiden oppe

Klokken 16.30 torsdag ettermiddagen kom beskjeden fra DNB om at alle tjenester hos banken fungere som normalt. 

– Vi takker kundene våre for tålmodigheten, og beklager problemene nedetiden har skapt for dem i dag, sier Liv Fiksdahl, Konserndirektør for IT og Operations i DNB. Feilen er nå rettet, og nettbanken og alle systemene fungerer som normalt. 

Banken skriver at problemene har omfattet nettbank, mobilbank og SMS-tjenester, samt aksje- og valutahandel på mobil og i nettbank.

 – Det er svært beklagelig at kundene våre igjen blir rammet av tekniske problemer. Stabilitet i tjenestene våre har høyeste prioritet, og vi jobber kontinuerlig med å sikre at hendelser som dette ikke skal skje, avslutter Fiksdahl.

Enkelte kunder kan oppleve noe treghet på grunn av stor trafikk. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå