Mæland om Rema-saken: – Bytt butikk dersom du er misfornøyd

Næringsminister Monica Mæland får gjort lite med at den ene leverandøren etter den andre mister hylleplass i dagligvarekjedene. Nå ber hun forbrukerne ta grep.


<p><b>– KREVENDE KONKURRANSESITUASJON:</b> Næringsminister Monica Mæland satt tirsdag i møter med interesseorganisasjoner for leverandørene i dagligvarebransjen.</p>

– KREVENDE KONKURRANSESITUASJON: Næringsminister Monica Mæland satt tirsdag i møter med interesseorganisasjoner for leverandørene i dagligvarebransjen.

– Jeg forstår at mange er misfornøyde med at Rema blant annet avsluttet samarbeidet med store leverandører som Mack og Lerum, sier næringsminister Monica Mæland i en uttalelse.

Hun sier at situasjonen i Dagligvare-Norge med leverandørstrid er et kommersielt, og ikke et politisk spørsmål.

Med andre ord kan Mæland gjøre fint lite med at dagligvarekjedene velger hvilke varer som skal være i butikkhyllene.

– Bytt butikk

Mæland oppfordrer forbrukerne til å avgjøre om Remas leverandørvalg er lurt.

– Hver av oss må bruke den makten vi har som forbrukere. Vi må handle der vi finner varene vi vil ha. Jeg oppfordrer til å bytte butikk dersom du er misfornøyd, sier Mæland.

Næringsministeren har tirsdag sittet i møter med NHO Mat og Drikke og Dagligvareleverandørenes forening (DLF).

– Vi gikk igjennom konkurransesituasjonen i dagligvarebransjen. Det er Rema som må vurdere hvilke leverandører de skal kjøpe varer fra. [ ...] Det er bred enighet om at det er en krevende konkurransesituasjon i dagligvaremarkedet, sier hun.

Vil gjøre det lettere å gripe inn

Regjeringen har i lang tid ønsket flere aktører inn på dagligvaremarkedet i Norge som kan ta opp konkurransen med Norgesgruppen, Coop og Rema.

Mæland forteller i uttalelsen at regjeringen jobber med flere tiltak for å bedre konkurransen.

– Vi ser blant annet på en utvidet inngrepshjemmel for at konkurransetilsynet skal få økt mulighet til å gripe inn mot manglende konkurranse.

– Det beste hadde vært å få flere aktører inn i dagligvaremarkedet. Derfor har vi satt i gang et arbeid for å finne ut hvorfor det er så vanskelig å få nye butikker og butikk-kjeder i Norge, sier Mæland.

Hun avfeier at forslaget til lov om god handelsskikk vil hindre situasjonen med leverandører som mister hylleplass i dagligvarebutikkene.

– Loven hadde ikke til hensikt å bedre konkurransen i dagligvaremarkedet eller regulere hvilke varer du finner i butikkene, sier Mæland.

Skvises ut under høstjakten

Debatten om dagligvarekjedenes makt overfor leverandørene har blusset opp etter det ble kjent at Remas leverandørstrategi innebærer at en rekke merkevarer mister hylleplassen i butikkene i år.

Det gjelder blant andre Coca-Cola-produkter, Kims, Ajax og flere øltyper som nordnorske Mack. Rema forklarer strategien med at dagligvarekjeden ønsker flere lokale, økologiske og bærekraftige produsenter inn i sortimentet.

Forhandlingene om hvem som skal forbli og hvem som skal ut av sortimentet til dagligvarekjedene foregår hver høst.

Rema er langt fra den eneste dagligvarekjede som presser ut leverandører.

Høsten 2015 skapte Coops utestenging av smågodtprodusenten Candyking stort engasjement blant forbrukerne, noe arbeidsplasser hos både Candyking og Hval Sjokolade ble berørt av.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå