Disse selskapene klager vi mest på

Norwegian og Star Tour topper klagestatistikken når det gjelder reiser, mens eierskifteselskapene er verstingene i finansbransjen.

<p><b>MANGE KLAGER:</b> Norwegian er helt klart på klagetoppen i Flyklagenemnda. I Pakkereisenemnda kommer Star Tour dårligst ut, mens Storebrand og eierskifteforsikringsselskapene er på topp i Finansklagenemnda. Vi klager også mest på bil og snekkerarbeid.<br/></p>

MANGE KLAGER: Norwegian er helt klart på klagetoppen i Flyklagenemnda. I Pakkereisenemnda kommer Star Tour dårligst ut, mens Storebrand og eierskifteforsikringsselskapene er på topp i Finansklagenemnda. Vi klager også mest på bil og snekkerarbeid.

Det finnes en rekke ulike nemnder og organisasjoner du kan henvende seg til for å klage på noe du har kjøpt som forbruker.

De tre største er Finansklagenemnda, Transportklagenemnda og Forbrukertvistutvalget:

  • Finansklagenemnda behandler klager fra forbrukere angående forsikring, bank og eierskifte.
  • Transportklagenemnda behandler klager angående flyreiser, pakkereiser og jernbane. En avgjørelse fra nemnda er ikke rettslig bindende, men det er tradisjon blant de fleste selskaper for å følge avgjørelsene. Så langt i 2014 har det bare blitt behandlet åtte klager på NSB. I tre av sakene fikk innklager medhold, mens i fem av sakene fikk NSB medhold. Klagevolumet på fly og pakkereiser er betydelig større.
  • Forbrukertvistutvalget behandler forbrukersaker som ikke har fått en løsning hos Forbrukerrådet.
<p><b>FORSINKET:</b> Lena Petterson, kommunikasjondirektør i Star Tour, sier de har hatt flere store forsinkelser det siste året.</p>

FORSINKET: Lena Petterson, kommunikasjondirektør i Star Tour, sier de har hatt flere store forsinkelser det siste året.

E24 har sett på avgjørelser fra de tre organene så langt i 2014 for å få et overblikk over hvem, og hva, vi klager på.

Pakkereisenemnda

Pakkereisenemnda er en av tre underavdelinger i Transportklagenemnda, og har så langt i år behandlet 118 klager.

60 av forbrukerne fikk medhold, 58 fikk det ikke.

Av de 60 avgjørelsene hvor forbruker fikk medhold, skiller reiseselskapet Star Tour seg ut, med 19 av disse klagene.

Nestemann på lista er Apollo med fem klager.

Lena Petterson, kommunikasjonsdirektør i Star Tour, forteller at de har hatt noen større forsinkelser det siste året, som hun mener kan være årsaken til det høye antallet.

Hun understreker også at selskapet har fått fire prosent færre klager så langt i år, sammenlignet med samme periode i fjor.

- Vi følger pakkereiseloven, mens noen kunder har bestridt dette og ønsker kompensasjon med bakgrunn i EU-forordningen. De har fått medhold i nemnda, men vi er ikke enige i dette, sier hun.

Petterson mener selskapet taper mange av sakene i Transportklagenemnda fordi de ikke får gode nok rapporter fra flyselskapene.

- Vi jobber nå med hva vi kan gjøre for å forbedre dette. Vi har som mål å ligge på bunnen av klagelista, ikke på toppen, sier hun.

(Saken fortsetter under bildet.)

<p><a class="" href="http://static.dinepenger.no/filer/PakkereiseklagenemndaDenne.pdf">Klikk her for å se tabellen over klagene i Pakkereisenemnda større</a></p>

Klikk her for å se tabellen over klagene i Pakkereisenemnda større

Flyklagenemnda

Flyklagenemnda har det siste året behandlet en enorm bunke med klager mot Norwegian, etter selskapets problemer med blant annet forsinkelser som følge av Dreamliner-trøbbelet.

Norwegian havner derfor ikke overraskende på toppen av lista over avgjørelser hvor forbrukeren har fått medhold av nemnda.

Nemnda har gitt mange av forbrukerne medhold i klager på at de måtte fly med et annet fly enn Dreamliner, som Norwegian hadde reklamert så voldsomt for.

Nemnda mener flyselskapet må gi avslag i pris til kundene som ikke fikk fly Dreamliner, men Norwegian nekter å følge vedtakene.

Så langt i år har de avvist 28 av nemndas uttalelser.

24 av disse omhandler forbrukere som måtte fly en annen type fly enn Dreamlineren.

Norwegian har tidligere ikke vært å se på Transportklagenemndas «verstingliste», men topper nå altså statistikken.

- Norwegian har ikke noen dårlig historikk på seg før i år, sier Rolf Forsdahl, administrativ leder for Transportklagenemnda.

- Mange av disse sakene er like, men vi må behandle hver enkelt. Det er de samme juridiske vurderingene som ligger til grunn, så hvis Norwegian er uenig i det, så er de jo automatisk enig i flere av avgjørelsene.

Han mener jusen de har lagt til grunn da de ga klagerne medhold er holdbar, og at det i hovedsak dreier seg om at Norwegian har markedsført Dreamlineren som mer enn bare transport fra A til B.

- At selskapene noen ganger sier de ikke er enige og ikke vil følge vedtakene, må vi leve med. Vi kan ikke ha større makt en domstolene, hvor det kan ankes, sier han.

At et selskap dømmes i Transportklagenemnda betyr ikke nødvendigvis at de plikter å betale kundene som får medhold, men de alle fleste selskaper har tradisjon for å etterfølge nemndas avgjørelser.

(Les mer om hva Norwegian sier om klagene og forbrukeren som tar saken til retten nederst i saken)

Les på 24: Norwegian-tall imponerer: - Pilene peker oppover

(Saken fortsetter under bildet.)

<p><a class="" href="http://static.dinepenger.no/filer/FlyklagenemndaDenne.pdf">Klikk her for å se tabellen over klagene i Flyklagenemnda større</a></p>

Klikk her for å se tabellen over klagene i Flyklagenemnda større

Finansklagenemnda

Også Finansklagenemnda er delt inn i tre undergrupper; bank, forsikring og eierskifte.

Så langt i 2014 har nemnda kommet med uttalelser i 335 saker.

I 122 av disse sakene har de gitt forbruker medhold, mens i 213 har avgjørelsen falt i favør av finansforetaket.

Dette svarer de tre selskapene som har mest klager på hvorfor de har havnet på klagetoppen:

Bank: Acta Kapitalforvaltning

Tor Arne Olsen, kommunikasjonsdirektør i Agasti Holding.
Tor Arne Olsen, kommunikasjonsdirektør i Agasti Holding.

Tor Arne Olsen, kommunikasjonsdirektør i Agasti Holding, tidligere Acta Holding, forteller at klagene som ble behandlet i Finansklagenemnda så langt i 2014 fortsatt henger igjen fra tiden med klagene og kritikken mot Acta Kapitalforvaltning.

Selskapet ble avviklet i 2012 etter at Finanstilsynet tilbakekalte deres tillatelse til å yte investeringstjenester og omsette spareprodukter.

- Vi har knapt nok fått en eneste klage etter at vi la om virksomheten i 2012. Disse sakene henger igjen fra det gamle Acta-systemet, og vi var klar over at vi måtte håndtere de gamle klagesakene da vi reetablerte selskapet, sier Olsen.

Han forteller at flere av sakene som har blitt behandlet i Finansklagenemnda de siste årene er opp mot åtte år gamle.

- Det er synd for alle at behandlingen tar så lang tid, men det er forståelig også. Finansklagenemnda er ikke en stor organisasjon og det er klart det tar tid å vurdere hver enkelt sak, sier han.

Les på E24: - Gamle Acta er per definisjon dødt

Forsikring: Storebrand

I kategorien forsikring er det Storebrand som har flest saker hvor forbrukeren har fått medhold i Finansklagenemnda. Så langt i 2014 har sju forbrukere fått medhold.

Rett bak dem på lista følger Tryg Forsikring med fem saker.

Bjørn Erik Sættem, kommunikasjonssjef i Storebrand
Bjørn Erik Sættem, kommunikasjonssjef i Storebrand

Bjørn Erik Sættem, kommunikasjonssjef i Storebrand, sier at de absolutt ikke ønsker å ligge på øverst på lista, og at de har hatt flere klager hos Finansklagenemnda i år enn i de to foregående årene.

- Økningen i år skyldes at vi har sett behov for å avklare nye problemstillinger innenfor forsikringsjussen. Hvis vi ser på klagestatistikken fra Finansklagenemnda over flere år ser vi at vi ligger omtrent på gjennomsnittet for bransjen sett i forhold til vår markedsandel, sier Sættem.

Han understreker at de ikke har noen indikasjoner på at de mottar flere klager fra kundene enn andre selskaper, sett i forhold til markedsandel.

- Hva gjør dere for å unngå at klager skal havne i Finansklagenemnda?

- Vi har et forum som diskuterer klagesaker som er til behandling i Finansklagenemnda. I disse sakene gjør vi en ekstra grundig jobb med å innhente mer informasjon i saken og har en bredere dialog med kundene, sier Sættem.

Eierskifte: AmTrust International Underwriters

Det blir stadig vanligere å tegne både boligselgerforsikring og boligkjøperforsikring når en skal bytte bolig.

Tidligere i år fortalte tre boligeiere sin historie om hvordan de fant feil på boligen først etter overtakelse. De forteller alle om et vanskelig møte med selger eller selgers eierskifteforsikringsselskap.

Så langt i 2014 har Finansklagenemnda behandlet 105 klager om eierskifte. 54 av disse ble avgjort i favør av finansforetaket, mens 51 endte i favør av forbrukeren.

Det er selskapet AmTrust International Underwriters som har tapt flest saker i nemnda, med 24 saker i favør av forbruker. 29 av sakene endte i favør av selskapet.

Presseavdelingen i AmTrust sier de ikke ønsker å kommentere saken.

Les også: - Eierskifteforsikringsselskapene gir mange ubegrunnede avslag

(Saken fortsetter under bildet.)

<p><a class="" href="http://static.dinepenger.no/filer/FinansklagenemndaKlagerDenne.pdf">Klikk her for å se tabellen over klager i Finansklagenemnda i en større versjon</a></p>

Klikk her for å se tabellen over klager i Finansklagenemnda i en større versjon

Forbrukertvistutvalget

<p><a class="" href="http://static.dinepenger.no/filer/ForbrukertvistutvalgetDenne.pdf">Klikk her for å se en større versjon av denne tabellen</a></p>

Klikk her for å se en større versjon av denne tabellen

Forbrukertvistutvalget har foreløpig bare statistikk for 2013, og har sorterer ikke klagene med tanke på selskap, ettersom en del av disse klagene også dreier seg om kjøp og salg mellom privatpersoner.

Bil havner helt klart på klagetoppen med hele 430 klager, etterfulgt av håndverkertjenester med 204 klager.

Av de 1395 sakene tvisteutvalget behandlet i 2013 fikk klager fullt medhold i 448 saker og delvis medhold i 462 saker.

I 343 av sakene fikk forbrukeren ikke medhold, mens 54 saker ble avvist og 93 lagt bort.

I løpet av fjoråret ble også 15 saker som var avgjort i Forbrukertvistutvalget bragt inn for de ordinære domstolene.

Les også: Sjekk dette før du bestiller flybillettene på nett

<p><b>TIL RETTEN:</b> Advokat Jon Andreas Lange har stevnet Norwegian for retten på vegne av en kunde som aldri fikk fly selskapets Dreamliner fra Oslo til Hong Kong. Mannen skal ha prisavslag fordi han ikke fikk det han betalte for, mener advokaten.</p>

TIL RETTEN: Advokat Jon Andreas Lange har stevnet Norwegian for retten på vegne av en kunde som aldri fikk fly selskapets Dreamliner fra Oslo til Hong Kong. Mannen skal ha prisavslag fordi han ikke fikk det han betalte for, mener advokaten.


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå