Nå får du tilbake ubrukte festivalpenger automatisk

En rekke festivaler har gjort endringer i betalingssystemene, slik at det blir lettere å få tilbake ubrukte festivalpenger.

<p><b>ENKLERE.</b> Flere festivaler har endret betalingsvilkårene sine slik at det blant annet blir enklere å få tilbake ubrukte penger i etterkant. Her fra Slottsfjellfestivalen i 2013.</p>

ENKLERE. Flere festivaler har endret betalingsvilkårene sine slik at det blant annet blir enklere å få tilbake ubrukte penger i etterkant. Her fra Slottsfjellfestivalen i 2013.

De siste årene har stadig flere festivaler innført betalingsløsninger med kort eller armbånd.

Du setter inn penger på disse i forkant, i stedet for å betale med vanlige bankkort eller kontanter på festivalområdet.

Betalingsløsningene er populære blant arrangørene fordi de minsker køer, reduserer svinn og bidrar til økt omsetning.

Men mange festivalgjengere har ergret seg over at det kan være tungvint å få tilbake pengene som er til overs etter festivalen.

Tungvint

Dette har Forbrukerombudet tatt tak i, og etter dialog med festivalene har de nå gått med på å endre systemene sine.

Det er forbrukerombud Gry Nergård svært fornøyd med. 

<p>Forbrukerombud Gry Nergård.<br/></p>

Forbrukerombud Gry Nergård.

– Vi er glade for at folk nå får tilbake pengene sine uten for mye heft og plunder, sier Nergård.

– Forbrukerombudet mener det er rett og rimelig at forbrukerne enkelt får refundert ubrukte penger til egen konto med en gang festivalen er over.

Endrer vilkårene

Festivalene dette gjelder er Slottsfjellfestivalen, Vinjerock og Stavernfestivalen.

Alle disse benytter betalingsarmbåndet Intellipay, levert av selskapet Intellitix.

Etter en gjennomgang har Forbrukerombudet bedt festivalene som benytter dette systemet rydde opp i flere urimelige avtalevilkår.

Brynjar Løkke, daglig leder i Stavernfestivalen forteller at samarbeidet med forbrukerombudet har vært godt og at de har hatt en toveis kommunikasjon.

– Det har ikke vært problematisk å bli enige. Vår fokus har vært på å gjøre festivalopplevelsen for publikum så bra som mulig, med å fjerne store deler av køene. Vi har sammenfallende interesse i publikums økonomiske sikkerhet. Det er våre kunder som vi skal ha i mange år, sier Løkke.

Han forteller at de ikke har opplevd mye klager på refusjonstiden tidligere heller.

– Det vil alltid være en del som ikke krever å få pengene tilbake. Det er som regel mindre beløp. Forbedringen fra tiden med bonger er stor, siden vi nå har muligheten til å refundere pengene. Det var ikke mulig med papirbongene, sier han.

Men du bør søke refusjon innen tre år dersom du vil ha de ubrukte pengene dine tilbake:

– Beløp som blir igjen tilfaller arrangørene etter tre år, når man bruker Intellipay, sier Løkke.

Fint med en sparringpartner

– Vi var i kontakt med Forbrukerombudet i fjor sommer og nå i vinter, og vi har nå god tid på oss til å implementere de endringene som ble foreslått, sier Siri Narverud Moen, pressesjef ved Slottsfjellfestivalen.

Hun mener at innspillene fra Forbrukerombudet har vært nyttige:

– Det har bare vært fint og fruktbart å ha Forbrukerombudet som sparringpartner i prosessen. Dette var en helt ny teknologi da vi tok det i bruk for et par år siden, og det er nødvendig å gjøre justeringer underveis for at det skal fungere best mulig, sier hun.

– Endringene innebærer blant annet at man automatisk får refundert penger man eventuelt har til overs på armbåndet etter at festivalen er slutt. I dag står disse på en sperret konto i inntil tre år og man kan til enhver tid kreve refusjon i løpet av denne tiden, sier Narverud Moen.

– Tryggere og mer forbrukervennlig

Heller ikke ved Vinjefestivalen har de hatt noen problemer med innspillene fra Forbrukerombudet:

– Vinjerock har hatt en god dialog med Forbrukerombudet om dette, og er helt enig i tiltakene de foreslår, sier festivalsjef Julie Forchhammer.

– Vi har allerede en treårig frist for å få refundert pengene, så festivaldeltagere som ikke allerede har gjort det, har fortsatt muligheten. Automatisk refusjon av penger gir en tryggere og mer forbrukervennlig opplevelse for publikum, så dette er vi veldig positive til, sier Forchhammer. 

Måtte søke tidligere

Ifølge Forbrukerombudet, skal de som har betalt på nett automatisk få refundert ubrukte penger ved arrangementets slutt.

De som har betalt på annen måte kan dessuten enkelt registrere seg for refusjon slik at de slipper dette i etterkant av festivalen.

Strammer inn forskuddsbetaling

De tre festivalene har også gått med på å endre vilkår slik at de økonomiske konsekvensene for publikum blir redusert ved en eventuell konkurs.

Intellipay og lignende løsninger lar forbrukerne sette inn penger før festivalen er i gang. Ved en festivalkonkurs vil forbrukerne risikere å miste alle pengene de har overført til et betalingskort eller -armbånd.

– Forhandlingene med Slottsfjellfestivalen, Vinjerock og Stavernfestivalen har ført til bedre og mer forbrukervennlige løsninger. Vi håper og tror at de nye vilkårene vil gi årets publikum en enklere og tryggere festivalsommer, sier Gry Nergård.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå