Porsgrunn-restaurant vil nekte sine kunder kontantbetaling

Restauranten «Jonas B. Gundersen» i Porsgrunn vil nekte sine kunder å betale kontant fra 1. april. Det medfører at serveringsstedet blir å regne som en lovbryter.

<p><b>SATSER KUN PÅ KORT:</b> Jorunn Isaksen, daglig leder i restauranten «Jonas B. Gundersen» i Porsgrunn, vil fra 1. april ikke lenger tillate kundene sine å betale kontant. Med det håper hun de ansatte føler seg tryggere.<b><br/></b></p>

SATSER KUN PÅ KORT: Jorunn Isaksen, daglig leder i restauranten «Jonas B. Gundersen» i Porsgrunn, vil fra 1. april ikke lenger tillate kundene sine å betale kontant. Med det håper hun de ansatte føler seg tryggere.

Nylig fortalte DNB, Norges største bank, at de vil kvitte seg med alle kontanter.

– Det er så mange farer og ulemper knyttet til kontanter, at vi har kommet til at de bør fases ut. I dag er rundt 50 milliarder kroner i omløp. Norges Bank kan bare redegjøre for 40 prosent av bruken, sa Trond Bentestuen, som er direktør for personmarkedet i Norges største bank, til VG under toppmøtet til World Economic Forum i Davos nylig.

– Det betyr at 60 prosent av pengebruken er utenfor kontroll. Vi mener mye av det dreier seg om svart økonomi og hvitvasking, sa Bentestuen videre.

I dag er lovverket i Norge slik at alle bedrifter er pliktig til å motta kontanter som oppgjør for en vare eller tjeneste.

For få dager sin kunngjorde imidlertid restauranten «Jonas B. Gundersen» i Porsgrunn på sin Facebook-side at de ikke lenger vil ta imot kontanter som betalingsmiddel fra sine kunder. Da blir bedriften å regne som en lovbryter.

– Det er veldig spesielt at jeg, som ønsker å fremstå som seriøs og bidra til en mindre svart økonomi, også blir en lovbryter, sier Jorunn Isaksen, daglig leder i restauranten Jonas B. Gundersen, til E24.

– Betydelig risiko

– Bakgrunnen for at dette valget er først og fremst å gjøre våre ansatte tryggere på jobb. Det er en betydelig risiko å håndtere kontanter, sier Isaksen og viser til ransrisikoen.

Andre grunner som fremheves er at kontanter er dyrt å håndtere, samt at bedriften ønsker å bidra til en mindre svart økonomi. Å nekte kontantbetaling mener Isaksen ikke er rart i det hele tatt.

– Hvis man hadde betalt en rørlegger kontant, ville man reagert på det. Jeg kan ikke se at situasjonen er så mye annerledes for oss.

– Det er et paradoks at banken i samme bygget som vi holder til i ikke har kontanter, mens vi er pålagt.

Isaksen forteller at det bare har vært utelukkende positive tilbakemeldinger etter at restauranten offentliggjorde at de vil slutte å ta imot kontanter, til tross for at hun vært forberedt på kritiske røster.

– Ikke opplagt at du er en lovbryter

<p><b>TVILSOM TIL LOVBRUDD:</b> Direktør for arbeidslivspolitikk i NHO Reiseliv, Jostein Hansen.</p>

TVILSOM TIL LOVBRUDD: Direktør for arbeidslivspolitikk i NHO Reiseliv, Jostein Hansen.

Direktør for arbeidslivspolitikk i NHO Reiseliv, Jostein Hansen, mener det ikke er så opplagt som man kanskje skulle tro at man bryter loven hvis man nekter å godta kontanter som oppgjør for en vare eller tjeneste:

– Det offentlige gjør dette i stor stil. Offentlige regninger er ikke mulig å betale kontant. Er de også lovbrytere?

NHO Reiseliv har spurt Finansdepartementet om mulighetene for å fjerne plikten til å godta kontanter, men føler at de ikke har fått noe godt svar. 

– Økte fortjenesten

Restaurant Jonas B. Gundersen i Porsgrunn er ikke den eneste virksomheten som helst ikke ønsker å motta kontanter.

Holmenkollen Restaurant i Oslo, like ved skihoppet, startet høsten 2014 med å oppfordre sine kunder å droppe kontantbetaling til fordel for oppgjør med bankkort.

Bakgrunnen for Holmenkollen Restaurants valg om å oppfordre kundene til kortbetaling er flere av de samme som NHO Reiseliv og restauranten i Porsgrunn fremhever.

I tillegg peker restaurantsjefen på at kontanthåndtering både er en stor kostnad for bedriften og svært tidkrevende.

– Vår bruttofortjeneste har økt med fire prosent etter at vi startet å oppfordre våre kunder til å bruke kort fremfor kontanter, sier innehaver og daglig leder av Holmenkollen Restaurant, Anders Ellburg, til E24.

<p><b>FORETREKKER KORT:</b> Anders Ellburg, daglig leder ved Holmenkollen Restaurant i Oslo, oppfordrer kundene sterkt til å benytte kort ved oppgjør for et måltid i restauranten.<br/></p>

FORETREKKER KORT: Anders Ellburg, daglig leder ved Holmenkollen Restaurant i Oslo, oppfordrer kundene sterkt til å benytte kort ved oppgjør for et måltid i restauranten.

– I Sverige, hvor jeg kommer fra, er vi kommet mye lengre med når det gjelder bruk av kort. Allerede for seks-syv år siden startet Abba-museet i Stockholm å nekte kundene å betale med kontanter, sier han videre.

I Sverige kan alle bedrifter i dag nekte å ta imot kontanter.

Ellburg forteller at han anslår én prosent av dagens omsetning til å være kontanter, sammenlignet med 40 prosent da han tok over driften av restauranten i Holmenkollen for ti år siden.

Tallene Ellburg viser til er i overensstemmelse med NHO Reiseliv sine egne undersøkelser. I en undersøkelse NHO gjorde i 2013 fremkom det at halvparten av gjestene på utesteder og restauranter foretrakk kontanter fremfor kort. To år senere, i en tilsvarende undersøkelse, svarte under 30 prosent det samme.

– De eldre minst fornøyde

Ellburg forteller at det stort sett er de eldre kundene som har vært minst fornøyd med oppfordringen om bruk av betalingsmiddel.

– Responsen fra en del av de eldre kundene har vært at de blir stresset dersom de ikke får bruke kontanter. Jeg spør da kundene mine om hvor de får kontanter fra. Svaret er jo minibanker. Det blir i så måte det samme, mener Ellburg, og legger til at det er tryggere for kunden å bruke bankkortet i restauranten enn å ta ut kontanter i en minibank på Majorstuen for deretter å bringe det med seg til vår restaurant i Holmenkollen.

– Hva tenker du om restauranten i Porsgrunn, som fra 1. april i år går helt bort fra kontanter og kun aksepterer kort som betalingsmiddel, blir en lovbryter?

– Jeg vil egentlig gjøre det samme, men har foreløpig valgt en mellomløsning og gradvis tilnærming. Lovbruddet er ikke spesielt graverende. Jeg kunne gjerne frontet det i en eventuell rettssak.

NHO Reiseliv sier til E24 at de er klare til å forsvare medlemsbedriften og restauranten Jonas B. Gundersen i Porsgrunn dersom det blir aktuelt.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå