Dette bildet er fra en boligannonse

Tar du deg en raskt titt på boligene som ligger til salgs, spesielt i Oslo og omegn, ser du stadig oftere at en boligstylist har satt sitt tydelige preg på boligen.

<p><b>VILLE TILTREKKE MATGLADE:</b> - Det åpne rommet mellom kjøkken og stue gjorde det til en sosial samlingsplass, så dette bildet er myntet på de som liker å invitere gjester på middag, sier Tommy Friestad i Boa Eiendomsmegling.<br/></p>

VILLE TILTREKKE MATGLADE: - Det åpne rommet mellom kjøkken og stue gjorde det til en sosial samlingsplass, så dette bildet er myntet på de som liker å invitere gjester på middag, sier Tommy Friestad i Boa Eiendomsmegling.

- En klassisk meglertanke er å få alle til å like annonsen, men vi tenker at det er viktigere å appellere til noen få som vi mener vil forelske seg i den, sier Tommy Friestad, gründer og megler i Boa Eiendom.

Boa er et av eiendomsmeglerselskapene som skiller tydelig ut. De er ikke redde for å overdrive stylingen litt, og de bruker gjerne mennesker på bildene for å skape en spesiell stemning.

For Friestad er det ikke nødvendig å tiltrekke seg en haug med mennesker på visning, men å treffe den riktige kjøperen.

- Snittreffet på finn.no på en bolig er 3200 på ti dager. Kanskje kommer femten på visning, tre byr, og en kjøper. Hva alle de andre som ikke kommer på visning synes om annonsen, er ikke så viktig for oss, sier han.

<p><b>INNHOLDET VIKTIGST:</b> Karsten Onsrud, kommunikasjonsdirektør i Krogsveen, mener innholdet i annonsen, og ikke stylingen, er viktigst.</p>

INNHOLDET VIKTIGST: Karsten Onsrud, kommunikasjonsdirektør i Krogsveen, mener innholdet i annonsen, og ikke stylingen, er viktigst.

- Innholdet viktigst

Karsten Onsrud, kommunikasjondirektør hos Krogsveen, forteller at de opplever en del etterspørsel etter en annen type innpakning enn den tradisjonelle.

- Kundene har jo forskjellige preferanser. Det viktigste er likevel innholdet og å få frem boligen på en god måte, og ikke pakka med styling og fancy annonser, sier han. 

Onsrud tror behovet for å style boligene så mye er noe meglerne i Norge har skapt litt selv, og peker på at det ikke er på samme måte i utlandet.

- Men det har jo noe for seg, hvis ikke hadde ikke så mange selgere betalt for det. Det er mange som ønsker å løfte inntrykket av boligen litt, sier han. 

Hos Krogsveen kan kundene velge en mer eksklusiv slagsoppgave som er noe dyrere i pris, men Onsrud sier det ikke er noe de anbefaler til alle.

- Vi ønsker ikke å si at alle bør ha styling, men vi anbefaler hver enkelt det vi mener passer for deres bolig. 

<p><b>BARN FRA NABOLAGET:</b> Her har megleren samlet barn fra nabolaget, mens eieren har bakt kaker. Ønsket er å få frem hvor barnevennlig boligen og området er.<br/></p>

BARN FRA NABOLAGET: Her har megleren samlet barn fra nabolaget, mens eieren har bakt kaker. Ønsket er å få frem hvor barnevennlig boligen og området er.

Barneselskap på terrassen

På en terrasse på Vinterbro har megler Bulent Yildirim hos Boa samlet barn fra nabolaget mens huseieren har bakt flott kaker. Målet er å få frem hvor idyllisk boligen er for en barnefamilie.

- Vi har brukt mennesker i annonsene våre i flere år. Det er ikke noe vi gjør hele tiden, men når vi ønsker å få annonsen til å skille seg litt ekstra ut. Vi ser også at slike annonser blir delt oftere i sosiale medier og således gir en bredere eksponering, forteller Tommy Friestad.

Han forteller at mange kun titter på bildene i en boligannonse, og at det derfor er viktig å tydeliggjøre de verdiene de mener boligen har i bildene.

- Vi forsøker å tilpasse alt og å komme så tett på hjemmene vi selger. Kort oppsummert handler det om skreddersøm og å tillate seg å tenke litt utenfor den tradisjonelle eiendomsmeglerboksen, det kan bli litt for trangt der inne, mener han.

Eksklusive meglerpakker

Hos DNB Eiendom har de også eksklusive pakker for de som ønsker å gjøre noe mer ut av boligen sin ved et slag. 

<p><b>SELGER DYRE BOLIGER:</b> Trine Dahl, daglig leder hos DNB Residens på Frogner.<br/></p>

SELGER DYRE BOLIGER: Trine Dahl, daglig leder hos DNB Residens på Frogner.

På landsbasis selges rundt fem prosent av deres boliger i residens-drakt. det vil si rundt 1000 til 1200 boliger i året.

Disse pakkene er imidlertid ikke for alle boliger, og i Oslo har DNB Residens satt en grense ved prisantydning på sju millioner kroner.

- Vi har prøvd å segmentere mer mot det dyre markedet, sier Trine Dahl, daglig leder ved DNB Residens på Frogner i Oslo. 

Hun forteller at det i deres område er mange som tar kontakt om ønsker å vite mer om Residens-pakka.

I pakka får kunden flere bilder, større annonser i trykte medier, en stylist som kommer hjem til kunden og gir råd, folk som hjelper å re senger før bildene blir tatt og lignende.

- Det tar gjerne litt lenger tid å selge i det dyrere markedet. Det er et veldig selektivt marked; hvis man treffer med pris kan det gå kjemperaskt, mens andre boliger tar litt lengre tid. Vi må jobbe litt mer proaktivt med de dyrere boligene, sier Dahl.

<p><b>SVART LEILIGHET:</b> Denne leiligheten i Oslo ble veldig stylet før bildene ble tatt, forteller Tommy Friestad i Boa. Med både sykkel og bildekk i stua og en røykende mann på balkongen var målet å tiltrekke seg den riktige kjøperen. - Det var et kreativt par som kjøpte den. De måtte se den to ganger for å forsikre seg om at de digget den. Jeg tror absolutt man kan skremme bort noen som ikke liker svart med en slik annonse, men de kan jo kjøpe en av de ti hvite leilighetene nede i gata, sier Friestad.</p>

SVART LEILIGHET: Denne leiligheten i Oslo ble veldig stylet før bildene ble tatt, forteller Tommy Friestad i Boa. Med både sykkel og bildekk i stua og en røykende mann på balkongen var målet å tiltrekke seg den riktige kjøperen. - Det var et kreativt par som kjøpte den. De måtte se den to ganger for å forsikre seg om at de digget den. Jeg tror absolutt man kan skremme bort noen som ikke liker svart med en slik annonse, men de kan jo kjøpe en av de ti hvite leilighetene nede i gata, sier Friestad.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå