- Eierskifteforsikrings-selskapene gir mange ubegrunnede avslag

Forbrukeradvokat mener eierskifteforsikringsselskaper spekulerer i å være vanskelige for å vente ut klagerne. - Vi trenerer ikke saker, er svaret.
<p><b>Ikke enige:</b> Forbrukeradvokat Ola Fæhn mener eierskifteforsikringsselskapene bruker lang tid og gir avslag tidlig fordi de vet folk gir seg. - Det kjenner vi oss ikke igjen i, svarer Cecilie Westby i Protector.<br/></p>

Ikke enige: Forbrukeradvokat Ola Fæhn mener eierskifteforsikringsselskapene bruker lang tid og gir avslag tidlig fordi de vet folk gir seg. - Det kjenner vi oss ikke igjen i, svarer Cecilie Westby i Protector.

Boligtvister. De tre som forteller sin historie om hvordan de fant feil på boligen først etter overtakelse, forteller alle om et vanskelig møte med selger eller selgers eierskifteforsikringsselskap.

Forbrukeradvokat Ola Fæhn hjelper mange som har opplevd å finne feil ved boligen etter overtakelse. Han mener eierskifteforsikringsselskapene spekulerer i å være vanskelige i starten fordi de vet at mange vil gi seg raskt ved et avslag.

- Mange avslag. Han forteller at han har jobbet med mange saker hvor boligkjøperen tar kontakt etter å ha fått avslag eller tilbud om veldig lav erstatning, og senere ender opp med et betydelig høyere beløp.

- Et av de verste eksemplene var en sak hvor kjøperen fikk avslag av eierskifteforsikringen, men endte opp med 1,6 millioner i erstatning, sier han, og fortsetter:

- Hvis jeg skal komme med et råd, så vil det være å ikke gi seg. All erfaring tilsier at de som ikke gir opp får et bedre resultat. Men det bør være mangler for mer enn 10.000-20.000, for at det skal være noe å bruke tid og penger på, sier han.

Også Børresen i Help forsikring, som selger boligkjøperforsikringer, mener eierskifteforsikringsselskapene avviser langt flere saker enn det er grunnlag for.

- Vi opplever stadig at saker løser seg utenfor retten først etter at kjøpers advokat har varslet rettslige skritt, om ikke selger eller forsikringsselskapet kommer kjøper i møte, sier han.

Les også:Ruben og Camilla kjøpte tre år gammelt hus - måtte totalrenovere for 700.000

Cecilie Westby i Protector
Cecilie Westby i Protector

Vil være raske. Cecilie Westby er senioradvokat i Protector, som er et av de største selskapene som tilbyr slike forsikringer i Norge. Hun kjenner seg ikke igjen i påstandene om at de bruker lang tid og er vrange med vilje.

- Vi har en policy om hurtig og korrekt oppgjør, dette jobber vi med hver dag. Vi trenerer ikke saker. Selskapet er tvert i mot tjent med å være raske, for har selger et ansvar som forsikringen skal dekke, vil det løpe ekstra kostnader på vår hånd, dersom vi har vært trege, sier hun.

Hun erkjenner imidlertid at noen saker er tidkrevende.

- Det kan være tvil om for eksempel utbedringsmetode, eller annen fakta som må dokumenteres før vi kan stilling til kravet.

Også Victoria van der Lagen-Larsen i Norwegian Claims Link, et selskap som behandler krav som rettes mot selgere som har tegnet en eierskifteforsikring, understreker at hun ikke er enig i uttalelsene fra boligadvokatene.

- For oss er det vesentlig å behandle saker så korrekt og så fort som mulig, både av hensyn til kjøper og selger. Vi har ingenting å tjene på å hale ut tiden. Tvert imot: Vår erfaring er at jo lenger en sak trekker ut i tid, jo vanskeligere er det for partene å bli enige om løsning. En slik situasjon er ingen involverte parter tjent med.

Les også:Dette krangler vi om etter boligkjøpet

Ubehagelig for selger. Van der Lagen-Larsen påpeker at en konflikt etter boligkjøpet som regel oppleves som ubehagelig og vanskelig også for selger.

- Objektet kjøper klager på, er jo som oftest den boligen som selger selv har bodd og trivdes i. En selger har stort sett allerede reinvestert salgssummen i en ny bolig, og når det da kommer et krav som kan dreie seg om relativt høye summer for en privatperson, sier det seg selv at selger opplever situasjonen som meget utrygg, sier hun

Hun peker videre på at loven gir selger full anledning til å selge boligen «som den er», noe som medfører at kjøper overtar risikoen, men mindre det er snakk om vesentlige mangler kjøper ikke kunne vite om, eller selger har holdt tilbake informasjon.

- Etter vår erfaring, er det heldigvis i ytterst få saker at selger velvitende og med overlegg har løyet eller holdt tilbake relevant informasjon, sier hun. 

Cecilie Westby i Protector forteller at konfliktnivået er høyt, men stabilt, og at vi oftest krangler om bad eller andre fuktproblemer, som vanninnsig i kjeller, fuktgjennomgang i tak, kondens og råte.

- De aller fleste krav er ikke selger ansvarlig for, og da vil ikke forsikringen dekke det. Dette kan gi dårlig nattesøvn og usikkerhet, sier Westby.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå