Her er nye Oslo S

Slik blir Oslos nye togstasjon. Oslo Sentralstasjon skal bli Europas mest moderne.

Nå er det klart hvordan Oslos mest sentrale knutepunkt vil se ut i fremtiden.

På en pressekonferanse klokken 10.00 fredag ble vinneren av en arkitektkonkurranse om å utarbeide den nye sentralstasjonen kåret. Fire arkitektgrupper har utarbeidet forslag til Oslos nye togstasjon og vinneren er arkitektkontoret Space Groups forslag.

Vinnerforslaget består av to buede tårn ved siden av dagens Postbygg.

Utbyggingen er foreløpig anslått til å koste 2,9 milliarder kroner, men designet skal nå gjennomgås før det vil bli endelig vurdert på nytt.

- Det er kjempespennende at vi får utforme denne biten av Oslo. For mange blir dette det første møtet med hovedstaden, sier partner i Space Group, Gro Bonesmo, til E24.

Se bildeserie av Oslos nye stasjon her

Konkurransen stod mellom arkitektkontorene Ghilardi og Hellsten, Space Group, DBS og Cobe og en gruppe arkitekter som kalte seg Team 3.

- Dette forslaget blir en del av det metropole helhetsgrepet og vil være et funksjonellt målpunkt i Oslo, sier juryleder Gudmund Stokke.

Rom Eiendom vil stå for finansieringen av den nye stasjonen, og det skal ikke være nødvendig med statlige bidrag.

På størrelse med Operaen

Den nye stasjonsbygningen vil være på størrelsen med den nå så berømte naboen Operaen.

Forslaget innebærer at Oslo Sentralstasjon, inkludert det gamle Østbanebygget, bygges om til å bli hele 100.000 kvadratmeter stort. I forslaget fra Space Group skal det bygges nytt hele 78.600 kvadratmeter og det innebærer at den eksisterende flytogterminalen, sentralhallen og fordelingshallen på Oslo S må rives.

Juryen har særlig lagt vekt på at utbyggingen kan gjøres trinnvis og arkitektkontoret Space Group har tenkt nøye gjennom hvordan en skal unngå å stenge togstasjonen under utbyggingen.

- Det viktigste for oss var å tydeliggjøre stasjonen som et bilde i byen. I dag er det en veldig uoversiktlig situasjon. Etter utbyggingen vil det bli et bygg i byen med en arkitektonisk identitet, sier Bonesmo.

- Hva er dere inspirert av?

- Selve stasjonshallen har et buetema og er inspirert av klassiske jernbanebygg. Vi ønsker et moderne uttrykk i tradisjonell drakt.

God sikt

Stasjonsbygningen vil også ligge i nærheten av den mye omtalte Barcode-rekken - og hele området rundt Oslo Sentralstasjon vil dermed fremstå langt mer futuristisk om noen år.

I forbindelse med kåringen av vinnerforslaget har juryen trukket inn byantikvaren og riksantikvaren. De har lagt stor vekt på at siktlinjen i byen bevares og at det nye bygget ikke skal bli for høyt.

Juryen mener at Space Group har tatt best vare på siktlinjene, men i Forslaget fra arkitektkontoret foreslås det en rekke elementer som vil måtte endres.

Blant annet ødelegger et stort bygg kalt "Krystallen" siktlinjen mot Operaen. Dette bygget vil måtte reduseres i størrelse og høyde.

For arkitektontoret Space Group og dets 16 medarbeidere er fredag den 13. nå offisielt en lykkedag.

- Vi er særlig glade fordi prosjektet vårt på Vestbanen rant ut i sanden forrige uke. At vi får jobbe med dette nå kunne ikke vært bedre timet, sier en lykkelig Bonesmo.

Kan få skyskraper til nabo

Samtidig som NSB planlegger å bygge ut Oslo S, har finanskonsernet KLP planer om å bygge Norges høyeste bygning - en skyskraper på 36 etasjer fordelt på 110 meter.

Skyskraperen er planlagt på nabotomta - der Postens brevsenter ligger i dag. Med i disse planene er det også å bygge et lokk over togsporene inn mot Oslo S. På toppen av togsporene ønsker KLP og MAD arkitekter å bygge bussterminal.

Les flere saker hos E24

På forsiden nå