– De begynner å forstå at om de ikke satser på elbil, så er det kroken på døren

I løpet av noen år så vil vi se konkurser i bilindustrien, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu. Hun mener vi nå står på terskelen til et paradigmeskifte.


<p><b>TYSK BESØK:</b> Her står Christina Bu sammen med styret i Volkswagen som i sommer var i Norge for å lære om elbil. Til høyre for Bu, i midten, er Herbert Diess, som fredag la frem Volkswagens nye strategi der de satser milliarer av euro på å bygge elbiler.</p>

TYSK BESØK: Her står Christina Bu sammen med styret i Volkswagen som i sommer var i Norge for å lære om elbil. Til høyre for Bu, i midten, er Herbert Diess, som fredag la frem Volkswagens nye strategi der de satser milliarer av euro på å bygge elbiler.

Elbilnyhetene har stått i kø denne uken, toppet av Volkswagen som fredag varsler at de legger om hele sin strategi: De skal kvitte seg med 30.000 jobber innen konvensjonell bilproduksjon, og bygger nye fabrikker i Tyskland for å satse på el.

Norsk elbilforening og generalsekretær Christina Bu ser det hele som historisk.

– Jeg mener at vi står overfor et paradigmeskifte. På under ett år har det skjedd en stor endring i måten hele industrien tenker, sier Bu.

– Jeg opplever at det bobler under overflaten rundt omkring, og snart kommer det en bølge, sier hun videre.

Bu beskriver skiftet som hun mener er på gang, slik:

Før har de konvensjonelle bilprodusentene ikke ønsket at utviklingen skulle gå fort på elbil, fordi de for det første har investert milliarder på utvikling av den konvensjonelle motoren, og det vil de ha avkastning på. I tillegg er det vanvittig krevende for dem å skulle gå med på at hele ettermarkedet – det vil si reparasjoner og vedlikehold av bil – i stor grad faller bort med elbilene.

– Men nå er den innstillingen i ferd med å endre seg, sier Bu.

– Hva var det som skjedde?

– Det er selvsagt flere ting, men jeg tror forhåndsbestillingene av Tesla Model 3 var viktig. Det var det som vekket resten, sier Bu. Henvisningen er til da Tesla åpnet for bestilling av det som er blitt kalt selskapets massemarkedsmodell i sommer. Allerede før folk hadde sett bildene av bilen, hadde 115.000 bestillinger kommet. Få dager senere hadde det steget til over 300.000.

– Det eneste som er sammenlignbart er da bobla kom på 40-tallet, sier Bu.

– Jeg har vært på konferanser i ettertid der andre bilprodusenter sto på scenen og skrøt av Tesla. Dette var en «wake up call», sier Bu.

– Vil ikke ende som Kodak

Og det er litt av bakgrunnen for at hun tror at det kommer til å komme konkurser.

– De begynner å forstå at om de ikke satser på elbil, så er det kroken på døren. At «skal vi ikke ende opp som Kodak eller Nokia, så må vi ta grep.»

Som det Volkswagen kunngjorde fredag, og Toyota og Mazda på torsdag.

Bu har ledet Elbilforeningen i litt over to år. Erfaringene fra hennes egen arbeidshverdag forteller henne også at noe er på gang.

– Jeg hadde jo aldri trodd at jeg som generalsekretær i Norsk elbilforening skulle jobbe så mye internasjonalt!, sier Bu.

Hun forteller at foreningen får to-tre besøk i uken fra utlandet – og at det er både politikere, bedrifter og journalister som kommer, og i stadig større grad: bilprodusenter.

Hva er det de vil se?

– De har fått med seg at elbilenes markedsandel er høy i Norge, og lurer på hvorfor. De vil se med egne øyne, og de spør om politikken rundt. De vil for eksempel se hvordan kollektivfeltfordelene gjennomføres i praksis. Vi har for eksempel bistått myndighetene i land som New Zealand, Ungarn, England og Østerrike den siste tiden, sier Bu.

Bu nevner delegasjoner fra en rekke av verdens største produsenter av konvensjonelle biler, men vil ikke at alle skal bli kjent offentlig.

– Men når Volkswagen kommer hit for å lære, så viser det at Norge som egentlig har et helt ubetydelig bilmarked i global sammenheng, har fått en vanvittig standing.

– De ser på Norge som et eksempel på morgendagens bilmarked – vi ligger fem år foran alle andre, sier Bu.

– En bil er ikke en bil lenger

Hun vil ikke ut med hvem det er hun tror som ikke vil klare seg.

Men hun peker på noen utviklingstrekk som hun tror vil prege den internasjonale bilbransjen de neste årene.

– Det handler ikke bare om å selge den ene bilen til en kunde lenger.

Saken fortsetter under annonsen.

Isteden handler det om å kunne svare på tre drivere som dominerer og vil dominere transportmarkedet:

  • Elektrifisering

  • Deleøkonomi

  • Autonomi

– Man kommer ikke nødvendigvis til å utvikle teknologien selv lenger, sier Bu.

Det betyr at man vil kjøper inn fra andre, eller utvikle samarbeidsprosjekter.

Dette vil særlig gjelde på den digitale delen.

– En bil er ikke en bil lenger, den er en datamaskin på hjul, sier Bu.

De fremste teknologiselskapene i verden har da også forstått dette for lenge siden, og mange av dem ligger nok lysår foran bilprodusentene når det kommer til utvikling av programvare for autonome (selvkjørende) biler, men også for utnyttelse av deleøkonomien som er med på å kutte kostnader. Både Apple og Google har egne avdelinger som arbeider med utviklingen av selvkjørende biler.

– Det handler ikke bare om å produsere bilene, men alt det som må utvikles samtidig.

– Mange av de tradisjonelle vil nok klare dette, men noen vil ikke klare det, sier Bu.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå