Salget av «selfie-droner» til værs

Å sende kameradroner opp i luften er blitt en svært populært metode for å ta gode bilder av seg selv, skal vi tro elektronikkjedene. 


<p><b>I VINDEN:</b> Selfie-dronen i aksjon, her under CES-messen i Las Vegas tidligere i år.</p>

I VINDEN: Selfie-dronen i aksjon, her under CES-messen i Las Vegas tidligere i år.

– Trenden vi ser er at leketøysmarkedet er i ferd med å modnes og mettes. Men de som virkelig er interessert i droner i forbindelse med fotografering og hobbyer vil kunne bruke mer penger på det, sier kommunikasjonssjef i Elkjøp, Øystein Schmidt, til E24. 

Elektronikkjeden kan melde om 50 prosent omsetningsvekst på droner i første halvår i år sammenlignet med samme periode i fjor. 

Det totale antallet solgte droner har likevel sett et forsiktig fall.

– Det betyr at nordmenn kjøper omtrent samme antall som i fjor, men dronene de kjøper er dyrere modeller som har flere funksjoner og er av bedre kvalitet, sier Schmidt. 

«Selfie-droner» 

Konkurrenten Komplett melder at salget av droner i første halvår økte med hele 128 prosent sammenlignet med samme periode året i forveien.

Dette skyldes ikke minst de nye «selfie-dronene». Selfie er en betegnelse på selvfotografering, tidligere gjerne gjort med kameraet på mobiltelefonen.

Nå tar altså flere dette til neste nivå.

 <p>Kommunikasjonssjef i Elkjøp, Øystein Schmidt. </p>

Kommunikasjonssjef i Elkjøp, Øystein Schmidt. 

– En av de nyeste trendene er droner som kobles direkte til mobiltelefonen og som benyttes til å ta selfier med. Dronen Spark har ansiktsgjenkjenning og kan kontrolleres ved hjelp av kroppsbevegelser. En liten drone som er perfekt for alle som skal ta bilder av venner og familie fra et fugleperspektiv, kommenterer kommersiell direktør Lene Iren Oen i Komplett.

Ifølge teknologimagasinet Tech Crunch lanserte produsentene av Spark-dronen nylig en programvareoppdatering som gjør at brukerne kan ta 180 graders selfie-er ved at dronen flyr i en sirkel rundt motivet og deretter syr sammen 21 individuelle bilder.

Ikke bare et leketøy

Schmidt kan ikke gå ut med spesifikke tall på hvor mange droner Elkjøp har solgt i første halvår, men forteller at det er snakk om tusenvis.

At de ikke har sett vekst i antall solgte droner sammenlignet med forrige tilsvarende periode er han imidlertid ikke så overrasket over.

– Dette ser vi ofte uansett om det er snakk om droner eller andre produkter. Når et marked modnes kan antallet falle, men folk ønsker seg bedre kvalitet og mer funksjonalitet, sier Schmidt.

Han mener dronene er et nytt steg i det å kunne ta gode bilder.

– Å publisere bilder på nett har vært en av de store farsottene de siste årene. Med dronene får du bilder fra en helt ny og unik vinkel, og du kan til og med programmere de til å følge etter deg om du for eksempel står på ski, forteller Schmidt.

– De som tror droner bare er et leketøy må ta seg en tur på elektronikkmessene i for eksempel Las Vegas. Innovasjonen og kreativiteten på markedet har tatt helt av de siste 2–3 årene, sier Schmidt, og forteller at siste trend nå er sammenleggbare droner.

Til høsten kommer det også Star Wars-droner på markedet, som er utformet akkurat som romskipene i filmene. Med disse kan du spille laserkrig med andre droneflygere. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå