120.000 er «støttemedlemmer» på treningssenter

15 prosent av oss bruker medlemskapet på treningssenter mindre enn en gang i uken.
<p><b>Mange trener ikke:</b> Hver fjerde nordmann har nå et medlemskap på treningssenter, men ikke alle får valuta for pengene.</p>

Mange trener ikke: Hver fjerde nordmann har nå et medlemskap på treningssenter, men ikke alle får valuta for pengene.

Dårlig samvittighet for pengene du bruker på treningssenter-medlemskapet? Eller tenker du kanskje at du snart skal begynne å trene mange ganger i uken - bare du finner motivasjon?

Du er i hvert fall ikke alene om å sjelden benytte treningskortet. En undersøkelse gjennomført av TNS Gallup for Nordea, viser at 15 prosent av de som har medlemskap på treningssenter benytter det mindre enn en gang i uken i gjennomsnitt. 

Det anslås at landets treningssentre har omtrent 800.000 medlemmer. 15 prosent av dette tilsvarer 120.000 nordmenn som sjelden ses på treningssenteret til tross for at de betaler for det.

Les også:Så mye sløser vi bort

Liten treningseffekt. – Undersøkelsen viser at det relativt mange nordmenn som betaler for et treningsmedlemskap uten at bruken av tjenesten kan forsvare kostnaden. Besøker man et treningsstudio sjeldnere enn en gang i uken, er det begrenset hvilken treningseffekt man får ut av det, sier Christine Warloe, forbrukerøkonom i Nordea.

Lars-Einar Petterson i SATS mener bransjens største utfordring er å få folk til å bruke treningssenteret aktivt.
Lars-Einar Petterson i SATS mener bransjens største utfordring er å få folk til å bruke treningssenteret aktivt.

– Har man vært støttemedlem lenge, så kan det kanskje være på tide med en liten pause, og så heller melde seg inn når motivasjonen er der og man har et treningsmål som gjør at man bruker det man betaler for, mener Warloe. 

Les også:Dette er billigste strømleverandører nå

Stor utfordring.Lars-Einar Petterson, kommunikasjonssjef i SATS, mener at inaktive medlemmer er den største utfordringen bransjen har.

– Ikke bare er det synd at folk ikke trener, men det skader oss som bransje. Medlemmer som ikke trener, får ikke resultater og blir derfor ikke fornøyde. Det igjen fører til at de melder seg ut, sier Petterson.

Han forteller at de derfor bruker mye krefter på å få folk til å bruke medlemskapet sitt mer aktivt.

– Vi satt igang en kampanje i høst, som blant annet innebærer personlig trener og digitale treningsprogram. Resultatene et halvt år etter viser at de som brukte dette programmet i snitt benyttet treningssenteret 30 prosent mer enn de som ikke gjorde det. Resultatene for de som benytter gruppetrening, viser hele 79 prosent høyere aktivitet, sier Petterson.

Les også:Flere klager på lokkepriser ved boligsalg

<p><b>Kutt kostnader:</b> Forbrukerøkonom Christine Warloe mener det er verdt å ta en gjennomgang av abonnementer og medlemskap for å se om det er noe du ikke bruker og dermed kan kutte ut. Foto: NTB Scanpix<br/></p>

Kutt kostnader: Forbrukerøkonom Christine Warloe mener det er verdt å ta en gjennomgang av abonnementer og medlemskap for å se om det er noe du ikke bruker og dermed kan kutte ut. Foto: NTB Scanpix

9000 nye medlemmer i januar. Sats er en av landets største treningssenter-kjeder, med rundt 104.000 medlemmer i dag. Petterson vil imidlertid ikke ut med hvor mange av disse medlemmene som ikke aktivt bruker medlemskapet sitt.

– Nå i januar er jo den tiden på året da det er færrest inaktive brukere. Vi regner med å få mellom 8000 og 9000 nye medlemmer i januar. 25 prosent av årets nye medlemmer kommer i januar, sier Petterson. 

Hovedorganisasjonen Virke har nylig kartlagt treningssenterbransjen i Norge, og kommet frem til at det finnes rundt 725 treningssentre her i landet. 

Følg Dine Penger på Facebook

Over 700 treningssentre. Etter at Stamina HoT har kjøpt opp kjedene Friskhuset og Tren og deler av Spenst-kjeden er de i dag Norges største treningssenterkjede målt i antall sentre med 55 sentre. Elixia har 40 treningssentre og SATS 38.

De siste årene har antall treningssentre i lavprissegmentet økt kraftig og i dag er Evo Fitness og Fresh Fitness de to største lavpriskjedene på det norske markedet.

– Det er mye å spare på å være medlem ved lavpris-sentrene (mange har månedspriser på rundt 200) versus de dyrere kjedene. For den som ikke krever det siste nye innen gruppetimer, så kan et medlemskap ved lavpris-sentrene fungere vel så bra, mener Christine Warloe.

Les også:De beste sparetipsene for 2013

Kutt kostnadene. I undersøkelsen fra Nordea ble det også spurt om andre typer abonnementer og medlemskap. Her kommer det frem at 28 prosent ikke alltid får lest alle de avisene og bladene de abonnerer på. 7 prosent abonnerer på musikk/streamingtjenester som de sjelden bruker, og 4 prosent glemmer ofte å avbestille bøker fra bokklubben.

Hele 59 prosent sier at de har tv-pakker med kanaler de sjelden ser på.

– Generelt må vi bli flinkere til å luke unna alle disse utgiftene som renner ut, og som vi ikke har nevneverdig glede av. Ofte handler det om sløvhet, at vi ikke gjør jobben med å få sagt opp abonnementet. Enten det er snakk om bokklubben, hvor vi gjerne glemmer å avbestille bøkene eller medlemskap ved treningssenter, sier Warloe.

Om undersøkelsen: Gjennomført av TNS Gallup blant 1010 nordmenn mellom 18 og 65 år i november 2012.

Trenger du oversikt over din økonomi? Bruk vårt budsjett!Slik får du stålkontroll på økonomien din



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå