Billig nettshopping kan lure deg

Nordmenn kjøper stadig mer julegaver på nett. Vi blir nedsyltet av tilbud og rabatter. Nå oppfordrer forbruksforsker Lisbet Berg oss til å være varsom.

			SVIR AV PENGER: Mange nordmenn kjøper julepresanger gjennom rabattkuponger på internett. Foto: Scanpix/VG
SVIR AV PENGER: Mange nordmenn kjøper julepresanger gjennom rabattkuponger på internett. Foto: Scanpix/VG

- Det er dyrt å kjøpe billig er det noe som heter, sier forbruksforsker Lisbet Berg ved Statens Institutt for Forbruksforskning (SIFO).
Hun advarer om atGrouponog andre rabattselskap får oss til å handle mer enn vi ellers ville gjort.

- Vær varsom
- Du sier ja takk til å motta en daglig dose reklame. Når man åpner seg for reklame, blir man fristet inn i kjøp, som jo er hensikten med all markedsføring. Men det at du kan få noe billigere, betyr ikke at det er et godt kjøp for deg, sier Berg.

En av fire på nett
Årets julehandelsundersøkelse som TNS Gallup har gjennomført på vegne av Nets Norge, viser at en av fire nordmenn handler julegaver på internett.

Stadig flere handler til seg selv og andre gjennom nettbaserte selskap som tilbyr daglig markedsføring av tilbud og rabattkuponger.

LES OGSÅ:Kjøp julegaver smart på nett

«Helt texas»
Daglig leder Bredo Johansen i Groupon Norge forteller at salget har eksplodert:

- Vi har merket en jevn stigning over hele året. Men den siste uken har det vært helt texas. Vi selger ut nesten alt vi har av deals. Salget har mangedoblet seg siden i fjor, sier daglig leder Bredo Johansen.

Groupon ble etablert i mai 2010 og så langt har en halv million nordmenn blitt medlem. Det er spesielt skjønnhetsprodukter som går unna i bøtter og spann før jul.

- Vi solgte 2000 rettetenger på 24 timer, forteller Johansen.

Han tror selv at økningen skyldes at de er blitt flinkere til å tilby folk tilbud som de ønsker.

- Vårt fortrinn er at Groupon er såpass globalt. 11.000 mennesker jobber med dette hver dag. Vi nyttiggjør oss den kompetansen og bruker mye tid på å lytte til publikum, forklarer Johansen.

Julegaver går unna
Schibsted-eide Let's Deal åpnet i Norge i juni i år. Så langt har selskapet 65.000 medlemmer.

- Vi vokser raskt. Nå er vi både Oslo, Bergen, Kristiansand og Trondheim. Snart lanseres vi også i Stavanger, forteller daglig leder Frank Keller i Let's Deal.

Selskapet merker spesiell pågang nå før jul:

- Vi merker at deals som egner seg som julegaver går unna. Tall viser at 29 prosent av dealene vi har solgt har gått som julegave siden 17.november. Vi forventer at det tallet skal stige betraktelig nå opp imot jul, sier Keller.

Let's Deal har vært to år i Sverige, før konseptet ble opprettet i Norge i år.

- Våre erfaringer fra Sverige er at mange kjøper julegaver gjennom deals.

Undersøkelser viser at kunden i Let's Deal er i gjennomsnitt 35 år. Det er 53-54 prosent kvinner:

- Det er den jevne nordmann, mange blir vervet gjennom Aftenposten, VG og finn.no. Det er gjennomsnittlige brukere av Schibsted, sier Keller.

LES OGSÅ:«Selg» deg riktig på Facebook

Lei av TV-reklame
Forbruksforsker Lisbet Berg i SIFO mener at selskap som tilbyr rabattkuponger på internett representerer en ny form for markedsføring:

- Dette har kommet fordi folk er lei av å få reklame i tv og i posten. Det er selvsagt en grunn til at folk hopper på. Ja det er billig, men baksiden av medaljen er at du som forbruker utsetter deg for markedsføring som gjør at du kjøper mer. Også ting du ikke trenger, sier Berg.

Kan være lønnsomt
Berg mener at det kan være lønnsomt dersom man er ekstremt bevisst forbruker. Men hun tipper at de fleste ender opp med å kjøpe mer enn de hadde tenkt:

- Når det er så billig at hver enkelt vare koster så lite, blir det til at man kjøper hver ting nesten uten å vurdere prisen. Summen av alle små dumme kjøp kan bli høy, sier Berg.

Hun vil oppfordre folk til å være varsom og bevisste dersom en mottar rabattkuponger. Man bør tenke seg om både en og to ganger og spørre seg hvorvidt det er noe man virkelig trenger før man la seg rive med.

LES OGSÅ:Julegryta kan bli digital

Forbrukerrådet følger med
Forbrukerrådet forteller at man utgangspunktet skal ha samme rettigheter ved å kjøpe deals som ved kjøp av andre tilbud.

- Folk opplever at de ikke får tjenesten de har betalt for, og de opplever at den endres av selger. Noen spør også om de kan angre og hvordan de kan få stoppet meldingene fra selskapene. Vi følger med på markedet siden det er nytt og voksende, sier Ingeborg Flønes, som er direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Så langt i år har de mottatt 55 henvendelser fra folk som klager på Groupon.

Populære deals:
Fra Let's Deal:
* Kinobillett
* Konsert - Nordic Tenors
* Belgisk kvalitetssjokolade
* Målsydd dress
* Gavekort Bryn Sport

Fra Groupon:
* Rettetang
* Flygende UFO
* Bilbane
* Spabehandling.
* Fotballkamper England
* Espressomaskin
* Digitalt målebeger
* Dagspass skisenter
* Paintball
* Robot støvsuger
* Robot gulvvasker

På forsiden nå