Bleie-kaprer småbarnsfamiliene

Dagligvarekjedene gir bort bleier nesten gratis for å kapre småbarnsfamiliene. Håpet er å få dem til å bli lojale mot sin butikk.

			TIL BARNEBARNA: - Jeg kjøper bleier til barnebarna Pernille og Lukas som bor på Hadeland, jeg må benytte anledningen nå som det er så billig, sier Margaret Engh som kjøpte sin «kvote» på Coop på Løren i Oslo. Foto: Robert S. Eik
TIL BARNEBARNA: - Jeg kjøper bleier til barnebarna Pernille og Lukas som bor på Hadeland, jeg må benytte anledningen nå som det er så billig, sier Margaret Engh som kjøpte sin «kvote» på Coop på Løren i Oslo. Foto: Robert S. Eik

For nå er bleiekrigen blitt ellevill. En pakke med 50 bleier av eget merke selges for rundt 5 kroner hos alle de største. Du får med andre ord 10 bleier for en tomflaske.
Det var Kiwi som åpnet bleiekrigen, og alle de andre har følt seg tvunget til å følge etter.

LES OGSÅ:Bleiekrigen koster 1,5 millioner kroner i uken

Nye handlevaner
Bakgrunnen for at akkurat bleier er valgt er enkel. Når nye familier dannes skapes det også nye handlevaner. Og har man først fått kunde inn i butikken, er de lettere å holde på.

- Jeg legger ikke skjul på at vi selger bleier med tap. Dette er en ren subsidiering og en markedsstrategi vi har lyktes med. Etter at vi startet med bleiekampanjen vår har vi tre ganger større markedsandel hos småbarnsfamilier enn vi har i resten av befolkningen, sier Per Erik Burud, eier av Kiwi.

Her er VGs prissjekk på mat og utstyr til baby og barn i dagligvareforretningene:

    Prix selger bleier for rundt halv pris til kunder med medlemskort. Vi har brukt prisene alle kan få siden medlemskortet ikke er gratis. På Rimi må du ha lojalitetskort, men det får du gratis, derfor er de prisene lagt inn. Enkelte produkter selges i forpakninger med annet antall. Der har vi regnet om til enhetspris lik antallet som står i første kolonne.
Prix selger bleier for rundt halv pris til kunder med medlemskort. Vi har brukt prisene alle kan få siden medlemskortet ikke er gratis. På Rimi må du ha lojalitetskort, men det får du gratis, derfor er de prisene lagt inn. Enkelte produkter selges i forpakninger med annet antall. Der har vi regnet om til enhetspris lik antallet som står i første kolonne.


LES OGSÅ:Få alt du trenger til babyen gratis

Ellevill bleiekrig
VGs prisbørs på barnemat, bleier og annet babyutstyr viser at Kiwi fortsatt er billigst på den type vare, selv om det nå pågår en nesten ellevill bleiekrig.

En krig Burud tror vil vare lenge. Til glede for småbarnsforeldrene.

Lang strategi
- Vi kommer i alle fall til å kjøre dette året ut. Vi skal være billigst på Libero-bleier, sier Burud.

- Men klarer dere å beholde kundene når de ikke trenger bleier lenger, for alle oss uten bleiebarn er jo den prisen uinteressant?

- Ja, vi både håper og tror det. Når kundene har handlet billige bleier hos oss i minst tre år, og de forhåpentligvis har følt at vi har behandlet dem godt, tror vi de vil fortsette, sier Burud.

- Kutt- ikke tilbud
- Vi kaller ikke bleieprisene våre for et tilbud, 2 for 1 på Liberobleier er et priskutt. Vi gjør det fordi barnefamiliene er en viktig kundegruppe, sier markedsdirektør Lars Kristian Lindberg i Rema 1000.

- Vi føler det litt urettferdig at vi kommer dårlig ut på denne pristesten, fordi de aller, aller fleste som kjøper bleier hos oss er medlemmer. De får kjøpt bleier for under halvparten av den prisen som benyttes her, sier informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad i Coop-kjeden.

LES OGSÅ:Kvinner velger kortere permisjon

Rimi dårligst
Rimi kommer dårligst ut på vår test, fordi de ikke har bleieavtaler på Libero. Men på Pampers er Rimi billige.

- Det er langt fra tilfeldig at det er bleier og barnemat kjedene dumper prisene på. I vår del av verden selges det ikke lenger flere dagligvarer, og da er det to måter å tjene mer penger på, enten ved å øke kundemassen for å få solgt mer, eller å redusere kostnadene, sier professor Hans Mathias Tjømøe ved Handelshøyskolen BI i Oslo.

På forsiden nå