Bleiekrigen koster 1,5 mill i uken

Bransjen anslår at de taper mellom 1,5 og 1,8 millioner i uken på den ville bleie-priskrigen. Se hvem som har de billigste bleiene nå.

			Mads André Vie, assisterende butikksjef ved Kiwi i Storgata i Oslo, må stadig fylle på med bleier i hyllene. - Det blir hele tiden tomt for bleier og barnemat om dagen, sier han. Foto: Ida Aamodt-Hansen
Mads André Vie, assisterende butikksjef ved Kiwi i Storgata i Oslo, må stadig fylle på med bleier i hyllene. - Det blir hele tiden tomt for bleier og barnemat om dagen, sier han. Foto: Ida Aamodt-Hansen

Kampen om barnefamiliene hardner til. Nå gir butikkene snart ut bleier og barnemat gratis for å kapre kundene.
LES OGSÅ:Priskrig på bleier og barnemat

Ifølge Handelsbladet FK, viser et forsiktig anslag fra bransjen selv at bleiesalget koster mellom 1,5 og 1,8 millioner kroner i uken:

«Kiwi og Rema har cirka 70 prosent av totalmarkedet. Dette innebærer at utfordreren, Rema 1000, taper cirka 600.000 kroner pr uke i den pågående bleiekrigen, mens Meny, som har cirka 4 prosent av bleiemarkedet, taper 60.000 kroner per uke», skriver Handelsbladet FK i sin siste utgave.

Mer enn halvert prisen
De siste tre ukene har stadig flere butikker kastet seg inn i priskrigen. Nå har både Kiwi, Rema 1000, Rimi, Ica, Meny og Coop mer enn halvert prisen på bleier. De fleste har også satt ned prisen på barnemat.

9 øre pr bleie
Siste bidrag i kampen er det Rema 1000 som står for. Nå har de satt ned prisen på Landlord-bleier, som er kjedens eget merke, til kun 5 kroner pr. pakke. Det gir en pris på kun 9 øre pr. bleie.

Men de var ikke alene om priskuttet lenge.

Satt ned prisen umiddelbart
Når Kiwi fikk høre dette, satt de umiddelbart ned prisen på sine «billig-bleier» First Price, til 4,90 kroner pr. pakke.

- Dette er ikke noe problem. Det er lett å sette ned prisen på noe man ikke selger noe av, sier Per-Erik Burud, kjedeleder i Kiwi til Dine Penger.

Han sikter til at det selges svært lite av disse bleiene i forhold til merke-bleiene.

- Det blir dessuten mindre attraktivt å kjøpe billigmerkene når differansen til Libero og Pampers blir så liten, sier Burud.

Markedsdirektør i Rema 1000, Lars Kristian Lindberg, synes at priskrigen nå har tatt litt av. Han ler av at Kiwi setter ned prisene så fort noen andre gjør det:

- He, he. Som kjent eksisterer ikke 10-øringer lenger, men for syns skyld så setter vi ned Landlord-bleiepakken 10 øre og kliner dermed prisen ned i 4,90 per pakke, sier Lindberg.

Dine Penger har gjort en prissjekk og viser deg her hvor mye en utvalgt bleiestørrelse koster i de ulike butikkjedene i dag:

    Prisene er hentet inn fra butikkhyller i Oslo 15.9. Prisen gjelder pr. bleie inkludert eventuell rabatt. Kilde: Dine Penger
Prisene er hentet inn fra butikkhyller i Oslo 15.9. Prisen gjelder pr. bleie inkludert eventuell rabatt. Kilde: Dine Penger
 
Slik ser bleie-kampanjene ut for de ulike kjedene i dag:

Kiwi: Hver 2. Libero-bleiepakke gratis.

Rema 1000: 2 pakker Liberobleier til prisen av 1.

Rimi: Hver 2. Pampers-bleiepakke gratis. (Dobbelt stempel i bleiekortet)

ICA: Hver 2. Pampers-bleiepakke gratis.

Meny: 50 prosent på alle Libero og Pampers bleier.

Coop/Smartclub: Halv pris på pampers for Coop-medlemmer.

Og kampen er ikke over ennå:

- Vi går så lavt som det er mulig å gå. For å sette det litt på spissen: Kommer prisen under 9,90 pr pakke, kan vi like godt gi den bort gratis, sier Kiwi-sjef Per-Erik Burud til Handelsbladet FK.

Tror ikke på lang priskrig
Rema 1000 har flere kort i ermet for å vinne kampen om barnefamiliene, men de ser likevel ikke for seg en langvarig priskrig:

- Hva vi gjør, kommer jeg ikke til å fortelle. Men de andre har sagt at dette er kortsiktige tilbud, mens vi har gjennomført et fast priskutt, sier Lars Kristian Lindberg i Rama 1000 til bladet.

- Jeg tror nok ikke siste ord i denne bleiekrigen er sagt. Prisbildet på bleier og barnemat i markedet i dag, tilsier at det åpenbart bare er et tidsspørsmål før bleiekrigen er over, sier Lindberg.

På forsiden nå