- Dårlig behandlet med Groupon-kupong

Stadig flere nordmenn hamstrer tilbud hos rabattgiganten Groupon. Men alle er ikke like fornøyde: - Jeg føler meg lurt, sier Groupon-kunde Roger Engebretsen.

			OPPGITT: Roger Engebretsen (29) har slått til på flere tilbud, men nå er det slutt. Grunnen er at han er lei av å bli dårligere behandlet fordi han har en Groupon-kupong. Han mener selskapet må bli flinkere til å følge opp samarbeidspartnerne. Foto: Sjur Jansen, Dine Penger
OPPGITT: Roger Engebretsen (29) har slått til på flere tilbud, men nå er det slutt. Grunnen er at han er lei av å bli dårligere behandlet fordi han har en Groupon-kupong. Han mener selskapet må bli flinkere til å følge opp samarbeidspartnerne. Foto: Sjur Jansen, Dine Penger

Roger Engebretsen (29) skulle ut og spise middag med kjæresten og slo til på det som fremstod som en god rabatt fra Groupon: middag for to til prisen av en.
Middagen var på Jensens Biffhus på Aker Brygge. Flere ganger i høst forsøkte han å løse inn kupongen.

Da han ringte for å bestille, fikk han beskjed om at det var flere ledige bord. Men da han oppga at han var Groupon-kunde ble tonen en annen. Da var det plutselig helt fullbooket.

- Jeg føler meg lurt
I januar prøvde han på nytt å få brukt kupongen. Han lyktes i å bestille et bord til den 11. januar. Engebretsen planla en helaften med kjæresten: en romantisk middag og en forestilling på Latter.

Men dagen før ble han oppringt fra restauranten: Han kunne likevel ikke få bruke kupongen.

- Jeg føler meg rett og slett lurt. Jeg hadde planlagt en helaften med fruen. Vi skulle ut og spise og ha det hyggelig. Nå er den kvelden ødelagt, sier en oppgitt Engebretsen til Dine Penger.

HER ER KUPONGEN:

 

LES OGSÅ:Billig nettshopping kan lure deg

Dårlig behandlet
Det er ikke første gangen han slår til på en Groupon-rabatt:

- Jeg har tidligere opplevd å få et dårligere tilbud fordi jeg er Groupon-kunde. Men dette var dråpen som fikk begeret til å flyte over, sier Engebretsen.

Nå vil han advare andre mot å hamstre tilbud hos rabattgiganten:

- Det er siste gangen jeg bruker Groupon. Jeg vil ikke anbefale noen av mine venner å bruke det. Du får rett og slett ikke det du betaler for. Mitt inntrykk er at de bestandig lover mer enn de holder.

Engebretsen har tatt kontakt med Groupon, men har ennå ikke fått noen tilbakemelding.

Også på Facebook-siden til Groupon kryr det av innlegg fra folk som klager på alt fra problemer med å løse inn kuponger til «deals» som lover mer mer enn de holder.

LES OGSÅ: Her får du mest for kronene i ferien

Får erstatning
Groupon Norge ble etablert i mai 2010 og så langt har over en halv million nordmenn blitt medlem.

Daglig leder i Groupon Norge, Bredo Johansen, mener at klagene er mikroskopiske sammenlignet med hvor mange som kjøper rabattkupong:

- Vi vil at forbrukerne skal få hyggelige opplevelser. Det får heldigvis de aller fleste. Men vi selger 60.000- 100.000 kuponger i måneden. Da hender det at det kommer en og annen klage.

Johansen forteller at de arbeider tett med hver eneste partner og gir dem opplæring:

- Sentralt er det å sørge for at ansatte er informerte og at folk som har kjøpt en rabattkupong skal behandles like godt som andre gjester, sier Johansen.

Han forsikrer at Engebretsen vil få igjen pengene:

- Vi har Norges største garanti. Dersom du ringer meg og sier hør her mr. Groupon, jeg har ikke fått benyttet kupongen min, kan jeg garantere at du får pengene tilbake så lenge kupongen fortsatt er gyldig, sier Johansen.

Men for Engebretsen er ikke det en fullgod erstatning:

- Det er nå vi skulle ut å spise. Det hjelper ikke meg så mye at vi får de 600 kronene tilbake om en uke. Januar er ikke den måneden der man har best økonomi. Nå må jeg bruke penger jeg ikke har.

LES OGSÅ:Smarte kjøp på januarsalget

Ingeborg Flønes, direktør Forbrukerservice i Forbrukerrådet forteller at de i 2011 mottok 64 henvendelser relatert til Groupon og 5 henvendelser relatert til selskapet Let's Deal.

- Vi har en del henvendelser, samtidig selges det mange verdikuponger. Relativt sett er det ikke så mange henvendelser, sier Flønes.

- Les betingelsene
Hun sier at Forbrukerrådet følger med på selskapet fordi dette er ny type salgskanal i Norge. Flønes oppfordrer forbrukere til å lese betingelsene svært godt.

    Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet. Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no
Ingeborg Flønes, direktør for Forbrukerservice i Forbrukerrådet. Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no
- Vi har blant annet hatt en sak der noen har kjøpt en reise hvor det i betingelsene står at reisen bare kan benyttes av par under 30 år slik at de ikke kan reise, forteller Flønes.

Hun opplyser at man har angrerett ved kjøp av selve verdikupongen. Hvis det er snakk om feil og mangler ved kjøp av en vare må du kontakte den som leverte ut varen og det omfattes av Forbrukerkjøpsloven.

Hvis kupongen ikke leverer det den beskriver - må man henvende seg til Groupon.

- Dersom det er snakk om kjøp av en vare, kan man få hjelp av Forbrukerrådet. Når det gjelder klage på tjenester kan vi bistå i noen tilfeller, opplyser Flønes.

- Sterkt beklagelig
Eier av Jensens Biffhus, Otto Anders Havneraas synes hendelsen er sterkt beklagelig:

- Det er veldig synd. Han er hjertelig velkommen til å spise hos oss, men vi har sagt opp vår avtale med Groupon. Vi har bare rett og slett ikke råd. Vår bransje har ikke dekningsbidrag til å være med på noe sånt. For oss er det ikke økonomi i det, sier Havneraas.

Slik fungererer dealer:

* Som medlem av Groupon abonnerer man på et nyhetsbrev der man mottar daglige «deals»

* Tilbudene er sterkt rabatterte - og Groupon reklamerer med at man kan spare inntil 70 prosent på restauranter, fritid, spa, skjønnhet og sport.

* Groupon er det desidert største rabattselskapet i Norge, men det fins mange andre: blant andre Schibsted-eide Let's Deal, rabattkuponger.no, kupongkoder.com, Facebook Deals, Gule Sider Deals, Google Offers.

På forsiden nå