Feil på nytt bad kostet 150.000 kr

Anette Glemmestad måtte rive sitt helt nye bad. Dårlig arbeid og ufaglærte håndverkere gjør at svært mange nye bad har feil. - Bransjen har et alvorlig problem, mener boliginspektør.

			Anette Glemmestad og familien opplevde håndverkermarerittet da de skulle pusse opp badet. - Frustrerende at man ikke kan stole på det vi trodde var fagfolk, sier Glemmestad. Foto: Privat
Anette Glemmestad og familien opplevde håndverkermarerittet da de skulle pusse opp badet. - Frustrerende at man ikke kan stole på det vi trodde var fagfolk, sier Glemmestad. Foto: Privat

Alt arbeidet måtte gjøres på nytt da det viste seg at håndverkerne hadde gjort en dårlig jobb.

- Merkostnadene vil komme på 150.000 kroner, forteller Anette Glemmestad fra Oslo til Dine Penger.

Til tross for at de hadde gjort grundig forarbeide og hentet inn tilbud fra flere selskaper, sjekket priser og referanser, gikk alt galt når badet skulle pusses opp.

- Vi la ut oppdraget på Mitt Anbud, men siden vi skulle bruke en spesiell mureteknikk kalt Tadelakt, var det ikke så mange aktører å velge mellom. Vi gikk for det firmaet som vi oppfattet som eksperter på denne teknikken.

Fikk ufaglærte
De fikk imidlertid raskt mistanke om at alt ikke var som det skulle.

- Det skjedde en del ting som fikk oss til å stusse. For eksempel var det en stikkontakt som vi så ikke var satt opp etter forskriftene. Da vi hentet inn en ekstern elektriker for å se på det, viste det seg at det var brukt både ufaglærte elektrikere og en rørlegger som jobbet svart, til tross for at vi hadde betalt moms for hele jobben, sier Glemmestad.

De avsluttet samarbeidet med firmaet og endte opp med å måtte gjøre hele jobben på nytt. Nå er det nye badet snart ferdig - for andre gang.

- Dette har kostet mye penger, frustrasjon og ekstra jobb. Vi hadde gledet oss til å få nytt bad før vår nye baby kom til verden. I stedet har vi måttet bekymre oss over dette de første fem månedene av livet hennes.

2 av 3 bad for dårlige
Glemmestad er ikke alene om å oppleve problemer med sitt nyoppussede bad.

En omfattende undersøkelse fra inspeksjonsfirmaet Anticimex, der 16.000 norske bad ble sjekket, viste at bare 28 prosent av badene var i god stand.

Av badene med skader eller risiko for skader, var halvparten i så dårlig forfatning at det var behov for utbedring innen kort tid.

LES OGSÅ:Dette må du sjekke før boligkjøpet

Raser mot bransjen
Roy Malmo Nilsen er boliginspektør, direktør for privatmarkedet i inspeksjonsfirmaet Anticimex, og ekspert på kontroll av baderom.

Han er ikke nådig i sin dom over baderomsbransjen:

- Det er altfor mange nye bad som ikke holder mål. Bransjen har et alvorlig problem, som de ikke har vilje eller evne til å håndtere på en anstendig måte. De har hatt 30 år på seg, sier Malmo Nilsen.

LES OGSÅ:Oppussingen du tjener penger på

Måtte rive 226 bad
Seks år etter at en gammel silo i Oslo ble bygd om til det som i dag er Grunerløkka studenthus, ble det oppdaget lekkasjer i de såkalte sisternene på badene.

Alle de 226 badene måtte rives, til en prislapp 45 millioner kroner.

Baderomseksperten forteller at sisterne som ikke er lagt skikkelig, er en av de vanligste feilene de oppdager.

En annen gjenganger er feil i tilslutningen mellom membran og sluk. Noen ganger er det rett og slett lagt feil membran.

- Den er ofte altfor tynn. Membran skal være på mellom fem og ti lag membran, og i beste fall får du tre. Det er åpenbart at mange som ikke forstår hva slags membran de skal bruke, sier Malmo Nilsen.

Mangler dokumentasjon
Hans erfaring er at dårlige bad ikke bare legges av ufaglærte, men også av tilsynelatende kompetente fagfolk med alle sertifikater i orden - om enn ikke like ofte.

Men et av de største problemene boliginspektøren peker på er mangel på dokumentasjon til forbrukeren. Det kan gjøre at oppussingsjobben blir vanskelig å etterprøve uten å måtte gripe inn i konstruksjonen.

- Det er ganske utrolig at forbrukere må bruke opptil to hundre tusen på en jobb, og så er fakturaen det eneste papiret man får! sier Malmo Nilsen.

Vil innføre «slaktkarakter»
I dag får nye bad utdelt tilstandsgrader på mellom 0 og 3, der 0 er det beste.

Boliginspektøren mener altfor mange bad får toppkarakter i dag, uavhengig av hvor god jobb som er gjort - siden dokumentasjon ofte ikke foreligger.

En ny bransjestandard som er ute på høring nå i mai, tar sikte på å endre dette:

- En profesjonell som ikke kan legge fram dokumentasjon, burde automatisk få slaktkarakter. Det er en tøff medisin, men vi håper at det funker, sier Malmo Nilsen, som er blant initiativtakerne.

Mange klager på badet
Håndverkertjenester kom på sjetteplass på klagestatistikken til Forbrukerrådet i fjor med 4352 klager, uten at baderom er spesielt spesifisert i denne statistikken.

    Thomas Bartholdsen, fagdirektør bolig i Forbrukerrådet. Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven
Thomas Bartholdsen, fagdirektør bolig i Forbrukerrådet. Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven
- Vi har en generell bekymring for at det er en økende aksept for håndverkerslurv, sier Thomas Bartholdsen, fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet.

Han mener regjeringens stortingsmelding om bygningspolitikken som er varslet i vår er en gyllen anledning for regjeringen til å fokusere på dette problemet.

- Jeg er ofte på befaring på nybygg der det er gjort dårlig og slurvete arbeid på f.eks. lister og overflater. Det kommer kanskje av at presset på boligmarkedet er slik at folk biter tennene sammen og tenker at «dette kan jeg leve med» og kjøper likevel.

Men det vil ikke bli noen bedring i kvaliteten om folk godtar slurv:

- Forbrukerne bør være bevisste og etterspørre kvalitet. Det er veldig viktig at man er nøye ved overtakelse og går igjennom boligen og at det sammen med leverandøren lages en protokoll der man skriver ned alt som må rettes. Leverandøren har rett og plikt til å rette feil, sier Bartholdsen.

Ha gjerne med en erfaren person. Oppdager man feil eller mangler etter overtakelse må man reagere raskt, og på en måte som gjør at det kan dokumenteres at du reagerte.

Om du har pusset opp bad i en eldre bolig, må du også være nøye ved ferdigstillelse.

- Det skal alltid leveres en samsvarserklæring når håndverkeren er ferdig. Gå over resultatet og still krav.

Når du mener noe er feil, må det dokumenteres skriftlig.

Sørg for dokumentasjon
- Om det skulle oppstå en sak i Forbrukertvistutvalget, boligtvistnemnda eller i verste fall rettsak i etterkant, er det viktig at du kan dokumentere fakta, sier Bartholdsen.

Han råder de som har kjøpt nybygg til å stille krav til leverandøren om at de må reagere raskt og forholde seg til eventuelle skader.

- Vi har sett eksempler på at noen leverandører ellers driver en uthalingstaktikk som i verste fall kan føre til at kunden mister reklamasjonsrettighetene sine, sier Bartholdsen.

- Rådfør deg med familie og venner
Anette Glemmestad og familien trodde de hadde gjort grundig forarbeide før baderomsoppussingen, men har lært mye underveis.
- Skulle vi gjort dette på nytt hadde vi i hvert fall sørget for å få fullt navn og fagbrev på alle som skulle jobbe på badet. I kontrakten bør det ikke bare stå en sluttidsfrist, men også en fremdriftsplan, slik at man kan følge opp underveis og se om ting går etter planen.

- Det er lurt å ringe referanser, men stort sett får man jo bare opplyst fornøyde kunder som referanse fra selskapene. Det er bedre å få tips fra familie og venner og høre deres erfaring med aktuelle håndverkere, sier Glemmestad.

Tips når du skal velge rørlegger:

Innhent flere tilbud - be om referanser
Innhent gjerne pristilbud fra flere bedrifter. Men husk - pris er ikke alt. Du kan ikke forvente at den mest seriøse rørlegger også er den rimeligste.

Undersøk om bedriften har erfaring med den type arbeid du skal ha utført. Mange bedrifter oppgir referanser på sine hjemmesider. Forhør deg blant naboer og kjente, eller ring bedriften og be om referanser på prosjekter som ligner ditt.

Vær tålmodig
Hvis bedriften du har sett deg ut har det travelt, ikke prøv å finne en ny, dårlig erstatning. Det er bedre å vente noen uker med å renovere badet enn å måtte ty til useriøse bedrifter.

Spør etter våtromssertifikat
Spør om bedriften du engasjerer har våtromssertifikat. I alt er det utstedt mange tusen slike sertifikater til håndverkere i Norge.

Våtromssertifikatet er en garanti for at bedriften har kompetanse på området.

Konsentrer ansvaret
En baderomsrenovering innbefatter flere ulike yrkesgrupper. Det kan være lurt å velge ut en person eller en bedrift til å stå ansvarlig.

Velger du å engasjere rørlegger, elektriker, murer og snekker uavhengig av hverandre, krever det stort organisasjonstalent hos deg som byggherre.

Lar du en aktør få hovedansvaret slipper du at ansvaret blir pulverisert ved at den enkelte håndverker skyver skylden for mangler og forsinkelse over på de andre håndverkerne.

Ha en befaring med bedriften før arbeidet igangsettes
Her går dere gjennom hva som skal gjøres og hva som er de ønskede resultatene.

Inngå skriftlig kontrakt
En kontrakt er både din og håndverkerens bekreftelse på hva som er avtalt, og kan forebygge mange potensielle tvister. Standard Norge har utarbeidet standardkontrakter som kan lastes ned her.
I kontrakten er det viktig å presisere hva man ønsker at resultatet skal være, slik at arbeidet kan tilpasses ønskene. Skriv ned tjenestens formål, tidsramme og hvordan tjenesten skal beregnes og betales (fast pris eller regning). Ved større arbeider bør det også følge med en arbeidsbeskrivelse, og det er lurt å ha oppmøtetidspunktet fastsatt.

Sikre deg dokumentasjon
Bestiller du en VVS-tjeneste har du rett til å be om en såkalt DDV-instruks som forteller deg hva som er gjort og hvilke produkter som er brukt.

DDV-instruksen forteller deg også hva du bør gjøre av vedlikehold - og gjør eventuelle reparasjoner enklere og billigere. Gjør rørleggeren klar over din forventning til dokumentasjon før du inngår avtale.

Undersøk markedet
Skikkelig rørlegger representerer samtlige bedrifter som er medlem i Norske Rørleggerbedrifters Landsforening - VVS (NRL). Du kan også søke på relevante nettsteder som for eksempel Finn.no eller Google for å finne mer informasjon om bedriften og hvilke typer oppdrag de påtar seg.

Velg aldri en rørlegger som ikke har en adresse som du kan henvende deg til. Det er nok av håndverkere som bare nås på mobiltelefonen - når de selv vil.
Kilde: nrl.no

På forsiden nå