Fikk 780.000 i prisavslag for fuktskadet bolig

Inger Olsen (70) fikk pustebesvær og mistet stemmen på grunn av store fuktproblemer i kjelleren. Hun flyttet aldri inn i boligen utenfor Tønsberg, men solgte den videre med tap.

			Inger Olsen (70) kjøpte et ubeboelig hus utenfor Tønsberg. Nå er hun tilkjent historisk erstatning i Høyesterett. På bildet er hun på jobb som naturterapeut. Foto: Peder Gjersøe, Tønsbergs Blad
Inger Olsen (70) kjøpte et ubeboelig hus utenfor Tønsberg. Nå er hun tilkjent historisk erstatning i Høyesterett. På bildet er hun på jobb som naturterapeut. Foto: Peder Gjersøe, Tønsbergs Blad

Dermed har hun vunnet frem med å få et høyere prisavslag enn kostnaden ved å utbedre mangelen.
- Vi er svært fornøyd med dommen, som representerer en stor seier for kjøpere i forhold til tidligere rettspraksis, og mer i tråd med lovgivningen, sier Olsens advokat Are Bohne i Cramer Advokatfirma til Dine Penger.

- Dommen er historisk og representerer en bedring for kjøpere som har hatt en vanskelig stilling i slike saker, sier Bohne.

Les også: Krever økt garanti ved boligfeil

Høyesterett avviste anken fra eierskifteforsikringsselskapet, og bekreftet dermed dommene i tingretten og lagmannsretten.

Der ble Inger Olsen tilkjent 780.000 kroner i prisavslag for at hun solgte boligen videre med tap, samt erstatning for utgifter.

Hun betalte 2,7 millioner for boligen, og solgte den videre for 2,1 million kr.

Hun har i tillegg fått 290.000 dekket i saksomkostninger for alle tre instanser.

Liten konsekvens
- Denne avgjørelsen vil få liten konsekvens for andre boligkjøpere, sier eierskifteforsikringsselskapets advokat Arne Meidell i Norwegian Claims Link.

    Advokat Are Bohne mener dommen i Høyesterett er en stor seier for boligkjøpere. Foto: Cramer og Co
Advokat Are Bohne mener dommen i Høyesterett er en stor seier for boligkjøpere. Foto: Cramer og Co
Meidell viser til at kjøperen var i en ekstraordinær situasjon på grunn av allergi.

- De fleste vil jo bo i boligen de kjøper, og vil foretrekke å utbedre manglene. Dette fikk hun jo også tilbud om, men valgte å ta en sjanse ved å selge boligen videre, sier Meidell til Dine Penger.

LES OGSÅ:Rotter ga en million i avslag

Allergi
Inger Olsen kjøpte drømmeboligen i Slagen utenfor Tønsberg i 2007. Kort tid etter overtakelsen fikk hun sterk mistanke om at boligen hun hadde kjøpt hadde et alvorlig fuktproblem.

Hun fikk allergiske reaksjoner hver gang hun gikk ned i kjelleren i huset.

Følg Dine Penger på Facebook

Mulig muggsopp
Hun reklamerte på kjøpet overfor selgerne via en advokat, men fikk ingen respons.

Flere sakkyndige konstaterte fukt i vegger og gulv, og fare for muggsopp i skjulte konstruksjoner. Mangelfull drenering var årsaken.

Tilbudt 150.000 kr
Olsen krevde heving av kjøpet, men dette ble avvist av selgerens eierskifteforsikringsselskap Am Trust International Underwriters Ltd.

LES OGSÅ:Gjør et trygt ny-boligkjøp

I stedet tilbød forsikringsselskapet å dekke en del av utbedringskostnadene. De takserte utbedringene av mangelen til å koste 322.000 kroner, og tilbød seg å dekke 150.000 kr.

- Det er fordi hun ville fått en standardheving ved utbedring av mangelen som det er riktig at hun selv måtte dekke, sier Meidell.

Men Olsen var nå så plaget av allergi at hun ble rådet av legen sin til ikke å flytte inn. I stedet solgte hun boligen videre, men fikk 600.000 kroner mindre enn hun kjøpte den for.

Fikk dekket utgifter
Det er dette tapet hun nå får dekket, samt at hun får drøyt 100.000 i erstatning for utgifter til videresalg, hybelleie og leie av lokale til sin næringsvirksomhet, som hun hadde tenkt å benytte boligen til.

Les på e24.no:Ekstremt kresne boligkjøpere i Nord

Høyesterett enstemmig
Dommerne i Høyesterett slår dermed fast at prisavslaget en kjøper har rett på ved en mangel, ikke er begrenset av hva en utbedring av manglene ville beløpe seg til.

Men beløpet må være godtgjort, og kjøperen må dessuten opptre lojalt overfor selgeren og begrense selgerens tap.

Høyesterett viser også til at Inger Olsen før hun solgte boligen, gjorde et siste forsøk på å få selgeren og forsikringsselskapet til å utbedre mangelen.

På forsiden nå