Kjøp bruktbåt nå

Er du på jakt etter "ny" båt, kan du like gjerne slå til nå. Du sparer ingenting på å vente til høsten.
<p><b>Lengter mot sommer:</b> Drømmer du om å tøffe rundt i båt i sommer? Du kan gjøre et godt kjøp nå!</p>

Lengter mot sommer: Drømmer du om å tøffe rundt i båt i sommer? Du kan gjøre et godt kjøp nå!

Kraftig prisfall. - Det er kjøpers marked. Nybåtprisene er presset nedover gjennom mange år på grunn av overkapasitet i produksjonsanleggene i Europa og USA, som følge av sviktende etterspørsel fra 2008, sier Ole Henrik Nissen-Lie, administrerende direktør og redaktør i Norsk Maritimt Forlag som blant annet utgir Båtliv og Seilas.

Kjøpers marked gjelder også på bruktbåtmarkedet. Båtmegler i Norsk Lystbåtformidling, Jon K. Ebbestad, forteller at prisene på bruktbåter har falt med 20-30 prosent de siste to årene, litt avhengig av båtens kurans.

- Bruktprisene nå er mer tilpasset nybåtprisene som, reelt sett, ikke har steget vesentlig. I det hele tatt ligner båtmarkedet nå mer og mer på bil, med tilsvarende årlig verdifall. 

Bunnen nådd? Ebbestad tror at bunnen nå er nådd og at prisene ikke vil fortsette å synke i samme raske takt.

- I år har nordmenn faktisk sett frem til båtsesongen allerede fra tidlig januar. Vi opplever mye større interesse i år enn i 2011 og 2012. De siste ukene har også interessen for dyrere båter våknet opp - båter fra 1 million og oppover, sier Ebbestad.

Også Nissen-Lie ser tegn til bedring i båtmarkedet:

- De siste årene har det ligget mange båter ute for salg på Finn.no og andre rubrikktjenester for båtsalg. Samtidig har ikke omsetningsvolumet vært så stort, ifølge bransjen, fordi selger har hatt for høye prisforventninger. Ifølge bransjen er dette nå i ferd med å normalisere seg, sier Nissen-Lie.

For øyeblikket ligger det ca. 7600 bruktbåter til salgs på Finn.no.

Les også:- Flere voksne bør ta båtlappen

Kan gjøre gode kjøp på våren. Mange tror at de beste båtkjøpene gjøres på høsten. Da skal båteierne være villige til å selge billig for å kvitte seg med båten før vinterlagringen, sier myten.

Dine Penger har tidligere tatt en omfattende gjennomgang av flere tusen båter som lå til salgs på Finn.no, som viste at det ikke var noen systematisk utvikling i prisene mellom måneder og årstider.

- Det er fortsatt kjøpers marked, mener redaktør og administrerende direktør, Ole Henrik Nissen-Lie i Norsk Maritimt Forlag.
- Det er fortsatt kjøpers marked, mener redaktør og administrerende direktør, Ole Henrik Nissen-Lie i Norsk Maritimt Forlag.

Ingenting tyder på at dette forholdet har endret seg. Det betyr at du normalt ikke kan forvente å spare penger på å utsette båtkjøpet til høsten.

Dette, sammen med det faktum at båtprisene kan ha nådd bunnen, gjør at du bør vurdere å kjøpe nå. 

Ole Henrik Nissen-Lie mener at man helt klart kan gjøre mange gode kjøp fortsatt.

- Et tips kan være å benytte vårværet til en spasertur på marinaer og opplagsplasser. Du vil du sannsynligvis finne flotte båter som ikke blir ordentlig vedlikeholdt, og når eieren ikke gidder å ta vare på båten sin, kan det jo være at muligheten er der for et godt kjøp. Det er muligheter for å gjøre gode kjøp også om våren nå, sier Nissen-Lie.

Les også:Så mye av sjøen eier du

Slipper båtpussen og lagringskostnader. Når du eier båten i vintersesongen, tilkommer det ekstrakostnader.

Siden man har utgifter til vinterlagring og båtpuss og eventuell service, kan du faktisk regne med at det er mer lønnsomt å kjøpe båten om våren. Da kan du tilbringe hele kommende sommer på sjøen.

Det er Ebbestad enig i:

- Det er lite å spare på å vente med kjøp til høsten. Man kan eventuelt forhandle seg til en prisreduksjon som tilsvarer service og opplag, sier han.

Vil ha styrhus. – Populære båter i dagens marked er enkle og praktiske båter. Båter med styrhus og utenbordsmotor selger bra, og aluminiumsbåter er åpenbart in for tiden med en liten vekst i importen i fjor (på veldig lavt nivå), mener Ole Henrik Nissen-Lie.

Ebbestad har også sett etterspørselen etter styrhus:

- De mest populære båtene de siste to år er norskproduserte daycruisere. Også små "styrhusbåter" er enkle å selge, sier han. 

Les også:Dårlig sommervær gir brukbåt-bonanza

Sjekk båten nøye! Du kan ha skikkelig uflaks når du kjøper bruktbåt. Men med noen enkle grep kan du redusere riskoen betraktelig.

- Vi får ikke så mange henvendelser og klager på bruktbåt, som for eksempel bil og bolig, men når vi først får dem handler det om mye penger. Båt og reklamasjoner er dyrt og da blir det gjerne uenighet, forteller Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet. 

- Typiske klager er at båten er dårligere enn hva man ble opplyst om, og det er mye som kan skjule seg under ripa som plastpest, sier han.

Først og fremst:Finn ut hvilken båt du trenger. Skal du bruke båten bare til dagsturer eller overnatting? Ønsker du at båten kan dra vannski? Hvor mange skal den ha plass til?

Deretter: Bli kjent med båtmarkedet: Sjekk priser i båtannonser og priser både på internett, i avisen og hos båtmeglere. Prut alltid. Det er nesten alltid rom for pruting, både på nye og brukte båter.

Les også:Slik pruter du

Dette skal du sjekke når du kjøper båt

Båtliv har utarbeidet følgende sjekkliste for deg som går med kjøpeplaner: 

  • Båten skal være ren og ryddig, uten skader som selger ikke allerede har opplyst om.
  • Oljesøl i kjølen eller spor av drivstoff/olje/vannlekkasjer i motorrom er ikke bra.
  • Men vær samtidig på vakt om båten er påfallende finskrubbet helt nylig. Kan selger prøve å skjule noe?
  • Skroggjennomføringer, slanger og eksosanlegg er i bunn og grunn forbruksvarer. Men slikt koster penger, innimellom enormt mye penger, særlig om det er snakk om motordeler. Det er et stort pluss om vitale deler er fornyet i nyere tid.
  • Sjekk nøye for lekkasjer fra vinduer og luker. Det beste er å inspisere båten en virkelig regnvåt dag eller ta en prøvetur i solid sjøgang.
  • El-anlegget skal være ryddig og helst skikkelig merket. Sjekk at alt utstyr virker.
  • Elektronikk går ut på dato. Masse teknisk utstyr skal ikke utløse topp-priser om utstyret er av eldre årgang.
  • Slitt kalesje er et godt prutningsargument.


Få eksperthjelp: Hvis du ikke har peiling på båt og motor selv, søk råd hos kyndig person som kan gå over båten og vurdere pris og stand for deg.

Ta kontakt med et autorisert båtmotorverksted, en båtmegler eller en besiktigelsesmann fra Kongelig Norsk Båtforbund.

Besiktigelsen av båten koster 500 kroner for medlemmer i KNBF. For andre koster besiktigelsen 750 kroner. Eventuelle reiseutgifter tilkommer.

Sjekk om båt/motor er meldt stjålet.«småbåtregisteret» finner du en liste over stjålne båter i hele Norge. Har du mistanke om at båten er tyvegods, be om dokumentasjon fra selgeren som viser tidligere eierforhold.

Be alltid om at selgeren legitimerer seg. Ikke kjøp uregistrert båt - det er et tegn på tyvegods.

Les også:Slik sikrer du båten mot tyveri

Skriv alltid kjøpskontrakt! Da står du sterkere ved en eventuell tvist senere.

Båtforsikring? Tegn båtforsikring hvis båten koster over anslagsvis 50.000 kroner.

Registrer båten i Småbåtregisteret: Det er frivillig og koster 400 kroner for nye båter og 250 kroner for omregistrering. Se mer info på småbåtregisteret.

Undersøk tilbudet av båtplasser: I store byer kan det være flere års ventelister i de mest populære havnene. Er det lang venteliste, kan det være smart å melde seg inn i båtforeningen et år eller to før du har tenkt å kjøpe båten.

Følg Dine Penger på Facebook



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå