Mange vil slite med jule-gjeld

Kredittkortene går varme i julestria, og NAV regner med at mange kommer til å trenge hjelp med å få orden på økonomien på nyåret.

			KREDITTKORTBRUK: Det som er inngangen til økonomiske problemer for mange er bruk av kredittkort og opptak av forbrukslån. Foto: Scanpix
KREDITTKORTBRUK: Det som er inngangen til økonomiske problemer for mange er bruk av kredittkort og opptak av forbrukslån. Foto: Scanpix

Det koster å skape en drømmejul for familien. Denne helgen ble det nok en gang satt ny rekord i kortbruk, og for noen kan den store kort- og pengebruken i julen være det som for alvor synliggjør økonomiske problemer.
NAV regner derfor med økt pågang til sin gjeldsrådgivningstelefon 800GJELD over nyttår.

Ser konsekvensene i februar/mars
Det antas at en del kommer til å ringe allerede i januar, mens mange først vil se konsekvensen av julens pengebruk utover i februar og mars.

- I desember lukker mange av oss øynene for hvor mye vi bruker, og januar prøver vi å starte opp på nytt igjen. Men så er det kanskje en del som får problemer med å betale en regning i januar, og dermed ser vi konsekvensene først et par måneder ut i det nye året, sier Janne Merete Sukka, seksjonssjef for sosiale tjenester i Arbeids- og velferdsdirektoratet

LES OGSÅ:- Flere må frarådes å ta opp gjeld

Kredittkort- og forbruksgjeld
Sukka forteller at det ofte er kredittkort- og forbruksgjeld som er dråpen som får begeret til å renne over for mange.

- Vi bruker kort omtrent til alt, og «glemmer» på et tidspunkt at det er ordentlige penger vi handler med. Det er dessverre flest i den yngre aldersgruppen som får problemer med dette, og de ser gjerne konsekvensene litt for sent, forteller Sukka.

Lavterskeltilbud
NAVs økonomirådstelefon er et lavterskeltilbud, der innringeren får enkel veiledning, slik at han eller hun selv skal kunne komme ut av problemene.

Sukka forteller at 4 av 10 som ringer inn til NAVs gjeldstelefon får den hjelpen de trenger bare ved å snakke med en av rådgiverne på telefon.

Men for resten av innringerne er telefonen til 800GJELD et første skritt på veien mot å komme seg ut av de økonomiske problemene sine.

LES OGSÅ:To prosent tar julehandelen på kreditt

- En bøyg
- Det å ta en første kontakt med det offentlige, i et forsøk på å få hjelp med å få orden på pengene sine igjen, er en stor bøyg, sier Sukka.

For mange holder det å få tips om hvor de selv kan finne hjelp, for eksempel på nettet eller til sitt lokale NAV-kontor. Mens andre kan bli henvist direkte til noen som kan hjelpe til med mer omfattende økonomiske problemer, slik som en gjeldsrådgiver.

LES MER:Gjeldsproblemer? Du har krav på hjelp

Ta grep tidlig
- Det er fortsatt slik at de som har fått pengeproblemer, føler skyld. De har ofte lyst til å ordne opp selv, men vet ikke hvor de skal begynne. Gjennom økonomirådstelefonen får de hjelp til å vite hva de selv kan gjøre, men får også en trygghet i det å vite hvor de kan gå, sier Sukka.

Du kan altså ha nytte av å ringe gjeldstelefonen, uansett om du har små eller store problemer. Sukka anbefaler å ta tak i problemene så tidlig som mulig, da det vil gjøre det lettere å komme ut av en vond sirkel.

Gratis tjeneste
NAV startet opp sin telefontjeneste for personer med økonomiske problemer i oktober i 2009. Telefontjenesten heter 800GJELD, fordi tastaturbokstavene GJELD stemmer overens med de siste sifrene i telefonnummeret til gratistelefonen: (800)45353.

Telefontjenesten er gratis fra fasttelefon, og du kan få tilbud om å bli oppringt fra NAV, dersom du ringer fra mobiltelefon eller bruker kontantkort.

Det er også fullt mulig å være anonym, dersom du ringer 800GJELD (800 45 353).

På forsiden nå