Melder seg ut av Finansklagenemnda: – Nærmer seg en skandale

Forbrukere som har tapt penger på Actas investeringsprodukter, får snart ikke lenger fremme saken sin i klageinstansen.

<p><b>INGEN FLERE KLAGER:</b> Agasti sier de trekker seg ut av Finansklagenemnda fordi de nå har avviklet Acta-virksomheten som solgte investeringsprodukter til privatpersoner.</p>

INGEN FLERE KLAGER: Agasti sier de trekker seg ut av Finansklagenemnda fordi de nå har avviklet Acta-virksomheten som solgte investeringsprodukter til privatpersoner.

Moderselskapet Agasti har nemlig varslet Finansklagenemnda at de melder seg ut. Det bekrefter både Agasti og nemnden til E24.

Det betyr at nemden ikke kan ta klagesaker som omhandler dette selskapet etter utmeldelsestidspunktet, som er 1. januar neste år.

Avgjørelsen vekker sterke reaksjoner.

– Dette er et uttrykk for hvordan kunder behandles i Agasti-systemet. De prøver å rømme unna klager, og gi norske forbrukere dårligere rettigheter enn de er vant til, sier fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, Jorge Jensen til E24.

– Dette er veldig beklagelig og et inngrep i rettssikkerheten, sier advokat Jon-Andreas Lange i selskapet Forbrukeradvokaten til E24.

– Dersom Agasti står fast ved dette, nærmer det seg en skandale.

Har gitt Acta-medhold

Advokat Lange hadde ansvaret for Forbrukerrådets håndtering av den såkalte Røeggen-saken.

Ivar Petter Røeggen tapte flere hundre tusen kroner på et nå avviklet lånefinansiert spareprodukt fra DNB, og vant omsider en knusende seier i Høyesterett.

Etter dommen vant flere andre småsparere frem i Finansklagenemnda med lignende krav mot Acta, som har solgt lånefinansierte investeringer til forbrukere i stor skala.

<p><b>REAGERER:</b> Advokat Jon-Andreas Lange, som selv fører to saker mot Acta.</p>

REAGERER: Advokat Jon-Andreas Lange, som selv fører to saker mot Acta.

Blant annet avgjorde nemnda i 2013 at Acta måtte punge ut 815.000 kroner til en kvinne etter å ha gitt «utilrådelig» rådgivning om å låne penger til deres investeringsprodukt.

Andre har ført sine saker for domstolene, og Acta har inngått en rekke forlik.

– Uakseptabelt og useriøst

Advokat Lange har selv to pågående saker mot Acta-selskaper.

Selv om Agasti skal ha avviklet den utskjelte virksomheten, lever «oppvasken» i beste velgående, ifølge advokaten.

– Dette er fullstendig uakseptabelt og useriøst av Acta. Det er ingen holdbare argumenter for at forbrukere skal nektes å få prøvet saken sin, sier Lange.

Det synes heller ikke Forbrukerrådet.

– Nå blir folk nødt til å gå til domstolen, og det vet vi at mange kvier seg for. Det er en høyere terskel, og det bidrar til å øke konfliktnivået, sier Jorge Jensen.

– Her er Agasti i ferd med å skyte seg selv i foten. For å melde seg ut må de også ut av Finans Norge. De stiller seg dermed helt på sidelinjen fra resten av finansbransjen.

(saken fortsetter under bildet).

<p><b>REAGERER:</b> – Agasti er i ferd med å skyte seg selv i foten, sier fagdirektør for finans i Forbrukerrådet Jorge Jensen.<br/></p>

REAGERER: – Agasti er i ferd med å skyte seg selv i foten, sier fagdirektør for finans i Forbrukerrådet Jorge Jensen.

– Har ingen hensikt å være medlem

Selv mener Agasti utmeldingen er helt naturlig.

Selskapet viser til at de har varslet avvikling av all tidligere Acta-virksomhet i løpet av første halvår av 2015.

– Dette er vi i rute med. Investeringsrådgivningen er avviklet, neste alle klagesakene fra Acta-tiden er avsluttet, og vi henvender oss nå til institusjonelle og profesjonelle investorer.

– Da har det ingen hensikt å være medlem i Finansklagenemnda, siden de kun behandler sakene til personkunder, sier kommunikasjonsdirektør Tor Arne Olsen til E24.

– Går du ikke lenger på ski, har det ingen hensikt å fortsatt være medlem av skiforbundet, skisserer Agasti-toppen.

– Men dere har jo hatt et stort etterslep av klagesaker, og inngikk ganske nylig forlik med 11 småsparere. Hva med saker som forbrukere nå skulle ønske å fremme?

– De klager vi har mottatt de siste månedene har vært foreldet. Det har både vi og Finansklagenemnda avgjort. Det er overhodet ingen dramatikk i dette, men en helt naturlig konsekvens av virksomhetsendringen vår, svarer Olsen.

Han avviser at eventuelle nye klager ikke vil bli hørt. Selskapet akter å ta alle henvendelser opp til egen vurdering:

– De gjenstående sakene mot oss i nemnden vil selvsagt behandles ferdig, og i den grad det skulle komme nye klagesaker kan jeg garantere både Forbrukeradvokaten og andre at disse vil behandles og håndteres på en skikkelig måte.

<p><b>SNART KLAGE-STANS:</b> Administrerende direktør Harald Sverdrup i Finansklagenemnda sier de vil forsøke å behandle Acta-klager ut året.<br/></p>

SNART KLAGE-STANS: Administrerende direktør Harald Sverdrup i Finansklagenemnda sier de vil forsøke å behandle Acta-klager ut året.

– Meningsløs begrunnelse

– Det er en meningsløs begrunnelse at de ikke lenger tegner nye saker med privatkunde, mener på sin side advokat Lange i Forbrukeradvokaten.

– Det betyr ikke at man skal nekte forbrukere å få sine eldre saker prøvd i den eneste klageinstansen vi har. Da er det bare domstolene som står igjen, og det er et for dyrt og risikabelt for mange. Det er jo derfor vi har denne ordningen.

At noen nylig innklagde saker har vært foreldet er heller ikke noe godt argument, mener han.

– Saker om foreldelse er aldri enkle, og aldri helt like. Disse sakene må avgjøres individuelt, mener advokaten.

– Kan ha stor betydning for forbrukere

Foreldelsesfristen er i utgangspunktet tre år. Fristen løper fra man lider tap på investeringen. Likevel er saken ikke foreldet dersom det er inntil ett år siden man fikk eller burde fått kunnskap om at man har grunnlag for et krav. Denne tilleggsfristen erstatter da tre års-fristen.

– Det betyr at du kan ha kjøpt et spareprodukt i 2007 og fortsatt ha klagegrunnlag i dag, for eksempel dersom det nylig er avdekket at dette produktet hadde høyere risiko enn du ble forespeilet, sier Lange.

– Derfor kan dette få stor betydning for forbrukere som fortsatt har saker å fremme. Dessuten: Det uthuler hele systemet hvis de som ikke synes klageordningen lenger er nødvendig, bare kan få melde seg ut.

Finansklagenemnda: Må gå til domstolene

Administrerende direktør Harald Sverdrup opplyser at Agasti Holding vil være utmeldt av klageordningen 1. januar 2016.

Planen var opprinnelig å stoppe all saksgang 1. juli. Etter at E24 tok kontakt, sier Sverdrup at de inntil videre kommer til å fortsette å ta imot nye klager ut året, uten å kunne garantere at de behandles før utmeldingen 1. januar.

– Kan et selskap melde seg ut og inn av klageordningen som de ønsker?

– Nei, alle selskap som er medlem av Finans Norge er forpliktet til å være med. Når Agasti nå melder seg ut av klageordningen, må de også melde seg ut av Finans Norge. Det regner jeg med at de også gjør, sier Sverdrup.

– Agasti argumenterer med at den siste tidens klager mot Acta uansett har blitt foreldet?

– Jeg kan bekrefte at noen saker har vært foreldet. Men hver sak vurderes individuelt, så jeg kan ikke bekrefte at alle kommende krav ville ha blitt det.

– Er ikke det negativt at disse forbrukere fratas en klagemulighet?

– Jo, i den grad man fortsatt kan tenke seg klager som ikke er foreldet, så må dette sees på som en svekkelse av forbrukernes muligheter til å kunne få medhold i klagen sin i en klagenemnd. Disse må nå gå via domstolene, sier Sverdrup.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå