Sjekk dette før du kjøper båt

- Det er kjøpers marked nå, sier Reidar Kjelsrud, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund. Se hva du bør sjekke før du kjøper bruktbåt, så slipper du overraskelser i etterkant.
SJEKK: Unngå at båtdrømmen går i grus med denne sjekklisten. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com
SJEKK: Unngå at båtdrømmen går i grus med denne sjekklisten. Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

Våren er tid for å kjøpe fritidsbåt. I skrivende stund er det 14.541 båter til salgs på Finn.no. Den siste måneden har det i snitt vært 279.036 hver uke som har sett på båter på Finn.

Men ifølge Reidar Kjelsrud, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund (KNBF), går salget trått.

- Båtmarkedet er vanskelig for tiden, både for brukte og nye båter. Det er kjøpers marked, sier Kjelsrud.

For høye forventninger
- I 2007 var båtsalget i Norge det nest høyeste i Europa, uavhengig av folketall. Det sier litt om hvor mye som ble solgt. Men i 05, 06 og 07 var båtsalget økonomisk- og trenddrevet mer enn behovsprøvet. Så da finanskrisen kom, var vi noen av de første som merket fallet allerede i 2008, sier Erlend Prytz, administrerende direktør i Norboat, båtbransjeforbundet i Norge.

- De samme båtene ble dermed lagt ut for salg igjen på Finn.no og selgerne forventet å få samme pris som de hadde kjøpt båtene for et par år tidligere. Men bunnen falt helt ut av båtmarkedet under finanskrisen, og har ikke tatt seg opp ennå. Dette skaper også en flaskehals for nybåtsalget, sier Prytz.

Gjør et båtkupp
Med så mange bruktbåter til salgs vil det si at du kan gjøre et godt kjøp nå om du drømmer om å kjøpe båt. Men før du slår til, bør du sjekke en del ting for å unngå bomkjøp.

- Få med en båtkyndig person når du ser på båten, er Kjelsruds klare råd til båtkjøpere.

En besiktigelse fra KNBF koster 500 kroner for medlemmer og 750 kroner for andre. I tillegg kommer eventuelle reise- og diettutgifter som må avtales direkte med besiktigelsesmannen på forhånd.

Ikke kjøp usett
- Vi ser altfor mange som kjøper usett fra nettet, sier Ingeborg Flønes, direktør i forbrukerservice ved Forbrukerrådet.

Det kan du angre på senere. Du har nemlig undersøkelsesplikt, når du kjøper noe av en privatperson.

Det er forbrukerkjøpsloven som gjelder om du kjøper av forhandler, og kjøpsloven som gjelder hvis du kjøper av en annen privatperson. Kjøpsloven gir begrensede rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven.

Du kan ikke kreve de samme opplysningene og kunnskapen av en privatperson som av en profesjonell selger.

- Bruk alltid skriftlig kontrakt og få båten sjekket av en båtkyndig. Da styrer du unna de verste skjærene, sier Ingeborg Flønes.

Sjekk om det er pant i båten
- Du bør også sjekke at det ikke er pant i båten hos Skipsregistrene. Dette har blitt ekstra aktuelt etter Lunde-konkursen i fjor, sier Reidar Kjelsrud.

For båter over 15 meter er registrering i skipsregistrene et lovfestet krav.

Under ser du tall over antall båtannonser på Finn.no hittil i år kontra samme periode i fjor (1.1-6.5). Oversikten gjelder både brukte og nye båter.

Kilde: Finn.no Det var 8 annonser uten båttype i 2012 og 5 i 2011, så totalt antall båtannonser er da litt høyere enn tallene over.
Kilde: Finn.no Det var 8 annonser uten båttype i 2012 og 5 i 2011, så totalt antall båtannonser er da litt høyere enn tallene over.


Følg denne sjekklisten ved kjøp av bruktbåt:

1.Finn ut hvilken båt du trenger: Skal du bruke båten bare til dagsturer eller overnatting? Ønsker du at båten kan dra vannski? Hvor mange skal den ha plass til?

2.Bli kjent med båtmarkedet: Sjekk priser i båtannonser og priser både på internett, i avisen og hos båtmeglere. Prut alltid. 5-10 prosent pruting er normalt lett å få gjennomslag for - både på nye og brukte båter.

3.Ta en prøvetur og sjekk motoren: Sjekk under motorlokket om motoren ser godt vedlikeholdt ut, om bevegelige deler er smurt etc. Kjør motoren hardt og sjekk temperatur og oljetrykk. Spør etter kvitteringer på service av motor.

4. Ta båten opp på land: Besikt båten under og se etter skader på skroget. Se også etter plastpest (osmose), det vil si fuktighet i skroget. Utbedring av plastpest er oftest kostbart. Plastpest opptrer i form av byller på skroget under vannlinjen.

5.For seilbåter: Sjekk at masten ikke er skadet. Master er sjelden reparerbare og utskiftning er kostbar. Heis seilene for å sjekke sømmer og stand.

6. Sjekk elektriske anlegg: El-anlegget skal være ryddig og ha et profesjonelt preg. Problemer med el-anlegg kan føre til brann om bord. Se etter brensellekkasjer. Det går på sikkerhet og er billig å reparere.

7. Få eksperthjelp: Hvis du ikke har peiling på båt og motor, søk råd hos kyndig person som kan gå over båten og vurdere pris og stand for deg. Ta kontakt med et autorisert båtmotorverksted, en båtmegler eller en besiktigelsesmann.

8. Sjekk om båt/motor er meldt stjålet: På redningsselskapet.no under menyen «småbåtregisteret» finner du en liste over stjålne båter i hele Norge. Har du mistanke om at båten er tyvegods, be om dokumentasjon fra selgeren som viser tidligere eierforhold. Be alltid om at selgeren legitimerer seg. Ikke kjøp uregistrert båt - det er et tegn på tyvegods.

9. Skriv alltid kjøpskontrakt: Da står du sterkere ved en eventuell tvist senere.

10. Båtforsikring: Tegn båtforsikring hvis båten koster over anslagsvis 50.000 kroner.

11. Sjekk at båten er CE-merket: Alle båter produsert etter sommeren 1998, eller som er importert fra land utenfor EØS-området, skal være CE-merket. Dette merket sikrer at båten er produsert etter godkjente standarder.

12. Sjekk med Skipsregistrene om det er pant i båten.

13. Undersøk tilbudet av båtplasser: I store byer kan det være flere års ventelister i de mest populære havnene. Er det lang venteliste, kan det være smart å melde seg inn i båtforeningen et år eller to før du har tenkt å kjøpe båten.

Kilder: Dine Penger, Forbrukerrådet og KNBF.

På forsiden nå