Spar tusener på handle der det er billigst

I en splitter ny VG-matbørs kan norske familier for første gang se hvor en normal ukemeny faktisk er billigst.

			Kristin Sif Sveinsdottir (7), Sveinn Thorarinsson (32), Thorarin Sveinsson (2) og Kålbrun Kristinardottir (32) handler på ICA Supermarked når de skal ha det lille ekstra. Hverdagsinnkjøpene gjør de på Rema 1000. Foto: Nils Bjåland.
Kristin Sif Sveinsdottir (7), Sveinn Thorarinsson (32), Thorarin Sveinsson (2) og Kålbrun Kristinardottir (32) handler på ICA Supermarked når de skal ha det lille ekstra. Hverdagsinnkjøpene gjør de på Rema 1000. Foto: Nils Bjåland.

 - Vi står inne for basisutvalget og varemengden i denne matbørsen, sier Anne Marie Øybø og Elling Borgeraas ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

Han er forskeren som siden 1985 har utviklet SIFOs standardbudsjett for et rimelig, akseptabelt forbruksnivå. Hun hadde i mer enn 20 år ansvar for mat i budsjettet.

Kiwi gir momsrabatt på sunn mat. Men varene er likevel ikke billigere enn hos Rema 1000. Kjøp VG og se nøkkelhull-børs i dagens avis.

LES OGSÅ:«Momskutteren» taper mot Rema i fruktdisken

Deres forslag til VGs nye matbørs bygger på SIFOs standardbudsjett for forbruksutgifter, der en matkurv for et nøkternt og ernæringsmessig forsvarlig kosthold inngår.

    Anne Marie Øybø og Elling Borgeraas ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).
Anne Marie Øybø og Elling Borgeraas ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).
 
Følger norske normer
- Vi har satt opp en ukemeny som tar utgangspunkt i kunnskap om matvarer, matvaner og måltidsmønstre i Norge, forklarer SIFO-forsker Elling Borgeraas.

Porsjonsstørrelsene for en familie - mor, far, datter (11) og sønn (5) - er tilpasset norske ernæringsnormer. Menyen skal gi de fire nok og fullverdig energi i hverdagen.

- Basisutvalget i den nye matbørsen er bare et eksempel på et rimelig og sunt kosthold. Vi anbefaler ikke bestemte matvarer. Her finnes ingen fasit, sier Borgeraas.

Tre fisk og fire kjøtt
Ukesmenyen har tre fiskemiddager - laks, fiskesuppe med sei og frityrtorsk, og fire kjøttmiddager - kylling, kjøttpølse, nakkekoteletter og kjøttdeig. Med tilbehør. Pluss brødmat.

Nytt er at de fleste matvarene er vektet i forhold til forbruk: Familien på fire antas å bruke ni liter melk, seks brød, 2,5 kilo poteter og 3 kilo epler i løpet av en uke.

- Når priser sammenlignes, kan ikke alt veie likt. En boks kakao som varer i fem uker, betyr ikke like mye som én melkekartong som tømmes på ett måltid, sier Borgeraas

Når uken er over, vil kjøleskapet stort sett være tomt for ferskvarene i matbørsen. Men familien vil ha igjen godt med tørrvarer og rengjøringsartikler i skapene.

I tillegg til de anbefalte ukemenyene fra SIFO, har VG lagt inn alkoholholdig øl, søtsaker og snacks.

- Jeg håper at familiene ikke har spist opp alt godteriet som VG har tatt med i matbørsen, sier Anne Marie Øybø.

- Vi tar ikke avstand fra godteri, men det fortrenger viktig næring. Spiser familien all sjokoladen i matbørsen på en uke, vil det fort sette seg på sidebeina, advarer Øybø.

Her er VGs nye matbørsen

 


Klikk her for å se tabellen

(Hvis tabellen ser liten ut når du åpner den, så klikk på den en gang til, da blir den større).

Om matbørsen
Vare etter vare har nøyaktig samme pris hos lavpriskrigerne Rema og Kiwi. De innrømmer at de overvåker hverandres priser.
Av 80 varer i VGs Matbørs har 50 varer samme pris hos Rema og Kiwi, det vil si maks ti øre forskjell.

De 62,5 prosentene av varene som er likt priset er merket blått i tabellen.

Like priser
I VGs Matbørs fra 2010 hadde bare 36 prosent av varene til Rema og Kiwi lik pris.

Begge kjedene sier de skal være billigst.

- Driver dere med prissamarbeid?

    Markedsdirektør Lars Kristian Lindberg. Foto: reitangruppen.no
Markedsdirektør Lars Kristian Lindberg. Foto: reitangruppen.no
- Nei, det gjør vi selvfølgelig ikke. Det er ekstrem priskonkurranse hver eneste dag, sier markedsdirektør Lars Kristian Lindberg hos Rema 1000.

Også Kiwis nye sjef benekter ethvert prissamarbeid.

- Alle konkurrenter sjekker hverandres priser, men vi driver selvfølgelig ikke noe prissamarbeid, sier Jan Paul Bjørkøy.

Slik svarer de to på hvorfor seks av ti varer i VGs matbørs koster det samme.

- Hva er grunnen til at så mange av varene allikevel har lik pris?

    Kiwisjef Jan Paul Bjørkøy. Foto: Norgesgruppen.no
Kiwisjef Jan Paul Bjørkøy. Foto: Norgesgruppen.no
Kiwi: - Vi kontrollerer hverandre og vet hva den andre gjør til enhver tid. Setter Rema ned en vare, er vi der med en gang.

Rema: - Vi opplever at konkurrentene raskt følger etter Rema 1000s prisnedsettelser på varer som ofte kommer på prisbørser, men samtidig «glemmer» de mange, mange hundre andre varene.

Spinoner?
- Spionerer dere jevnlig på konkurrentens priser?

Kiwi: - Vi har ingen ansatte med kun den funksjonen, men våre egne folk som er ute og jobber med sortiment sjekker jevnlig Remas priser.

Rema: - Vi sjekker priser hele tiden, for Rema 1000 skal alltid ha den laveste sluttsummen. Våre undersøkelser viser at kun cirka 20 prosent av 2000-3000 varer har ganske lik pris mot den nærmeste konkurrenten.

- Hvordan og hvor ofte sjekker dere konkurrentens priser?

Kiwi: - Flere ganger ukentlig.

Rema: - Vi har egne prisjegere som sjekker priser hele tiden for å sikre at Rema 1000 har de aller laveste prisene.

- Er det et mål å ha så lik pris som mulig sammenlignet med deres nærmeste konkurrent?

Kiwi: - Vårt mål er å være billigst, og siden andre har samme mål, så sier det seg selv at prisene blir mer like.

Rema: - Nei. Vi skal alltid ha den laveste sluttsummen, det er Rema 1000 sitt kundeløfte.

- Hvem av dere setter ned prisen først?

Kiwi: - Det kan variere, noen ganger er det andre, men ofte er det Kiwi, som på nøkkelhullsvarer.

Rema: - Rema 1000 har vunnet ni av ti pristester det siste året, og vi er derfor den som oftest setter ned prisen først.

OM MATBØRSEN:
HANDLELISTEN er satt opp av VGs journalister i samarbeid med Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).

VARENE er i all hovedsak kjøpt inn i Oslo og Bærum 13. og 14. oktober. Enkelte varer er kjøpt inn 17.-19. oktober.

UTGANGSPUNKTET er vareutvalget på kjøpsdagen. Om nødvendig har vi handlet i flere butikker i samme kjede.

TILBUDSVARER er tatt med.

48 AV 80 PRODUKTER er merkevarer, altså nøyaktig like. I de andre tilfellene har vi valgte billigste produkt. Rema fører kun Mills soyaolje i 1 liters flasker.

PRISEN som er oppgitt, er basert på kassakvittering. Unntaksvis, når er varen utsolgt, er den oppgitte prisen hentet fra hyllekant. Prisene kan være endret etter kjøpsdato.

ALLE VARENE er kjøpt i butikk og betalt av VG. Prisene er hentet inn uten kjedenes medvirkning.

FATTIGHUSET i Oslo har fått dagligvarene.

På forsiden nå