Sparte 5.000 kr på vogn og sete

Dine Penger har testet nettkjøp av barneutstyr fra Tyskland.

			Dine Pengers journalist Richard Nodeland sparte 5.000 kroner på å kjøpe barnevogn og bilsete fra Tyskland. Foto: Taral Jansen
Dine Pengers journalist Richard Nodeland sparte 5.000 kroner på å kjøpe barnevogn og bilsete fra Tyskland. Foto: Taral Jansen

Vi sparte rundt 5.000 kroner på å importere barnevogn med diverse ekstrautstyr og bilstol med base fremfor å kjøpe tilsvarende utstyr i Norge.
Varene ble levert på døren, og faktura på norsk mva og fortollingsgebyr kom i posten noen dager senere. Hele prosessen var enkel, og vi opplevde ingen problemer med handelen.

LES OGSÅ:Spar tusenvis på import av barneutstyr

Kom i to forsendelser
Eneste minus var at forsendelsen kom i to omganger, og at vi derfor måtte ut med to fortollingsgebyr. Årsaken til dette var at den ene varen ikke var på lager og ble sendt noe senere enn resten.

En enkel forespørsel pr e-post der man ber om at alle varer sendes samlet, kan forhindre dette.

Følg Dine Penger på Facebook

Dine Penger kjøpte også diverse ekstrautstyr til barnevognen, som regntrekk, reisebag, koppholdere og adapter for bilstol.

Prisene var vesentlig lavere enn i Norge, og det kan derfor lønne seg å kjøpe disse samtidig som du kjøper vognen.

LES OGSÅ:Få alt du trenger til babyen gratis

Under ser du Dine Pengers handlekurv fra Tyskland:

    Kilde: Dine Penger
Kilde: Dine Penger

Hva med toll, mva og reklamasjon?
Varer kjøpt på nett som til sammen koster 200 kroner eller mer, må fortolles. De fleste varer er tollfrie, men kjøper du klær, tekstiler eller næringsmidler, for eksempel håndklær, sengetøy, gardiner og lignende, må du som regel betale toll. Barnevogner
og bilstoler er derimot tollfritt.

Du slipper imidlertid ikke unna norsk merverdiavgift på 25 prosent som beregnes av varens verdi og eventuelle fraktutgifter.

I tillegg kommer fortollingsavgift på rundt 100-200 kroner. Transportøren fortoller i de aller fleste tilfeller varene for deg, og du får tilsendt faktura på mva og fortollingsavgift direkte fra transportøren i etterkant.

Bestiller du flere varer, bør du be om at varene sendes i én forsendelse. Da slipper du å betale fortollingsgebyr flere ganger.

Du har minst 2 år reklamasjonsrett og 7 dagers angrerett ved kjøp av varer i EU og EØS.
Det er likevel ikke like enkelt å reklamere på en vare til en tysk nettbutikk som til barneutstyrsbutikken på hjørnet. Dette bør du ta med i vurderingen når du kjøper på nett fra utlandet kontra butikk i Norge.

Les derfor nøye gjennom vilkårene til nettbutikken du handler fra. Her vil garanti- og reklamasjonsrettigheter beskrives. Selv om reklamasjon er mer tidkrevende når du har kjøpt på nett, er det langt ifra umulig.

Ved mindre feil vil du mest sannsynlig få tilsendt reservedeler som kan byttes, men ved større feil må du regne med å måtte sende varen til nettbutikken for reparasjon. Hvis varen du handlet på nett, skal sendes tilbake for reparasjon, må den tollbehandles av Tollvesenet før den sendes ut av Norge.

Det betyr at du må deklarere varen for utførsel overfor Tollvesenet, før den sendes ut av Norge. Er reparasjonen en garantisak (som du ikke skal betale for), slipper du å betale toll og avgifter ved gjeninnførsel av varen igjen - hvis du har deklarert varen for utførsel. Dersom du selv må betale for reparasjonen, må du betale toll og avgifter av reparasjonskostnadene og for frakten frem og tilbake - dersom du har deklarert varen for utførsel.

Du kan få hjelp av Forbruker Europa ved alle typer tvister knyttet til kjøp av varer og tjenester fra næringsdrivende
i alle EU-/EØS-land. På nettsiden www.forbrukereuropa.no finner
du nyttig informasjon vedrørende dine rettigheter ved handel fra EU/EØS. Her finner du også klageskjema og kontaktinformasjon som du kan bruke dersom du får problemer med
en handel du har gjennomført.

På forsiden nå