Svindelmistenkt ferieklubb fortsatt i full sving

Ferieklubben Voyager driver videre til tross for arrestasjoner på Gran Canaria og dommeravhør tidligere denne uken. Nær 200 av de 2000 norske kundene har klaget.
<p><b>SVINDEL-MISTENKT:</b> Tre personer tilknyttet ferieklubben Voyager Travel var inne til dommeravhør på Gran Canaria mandag 3. februar. I fjor sommer ble 74 personer arrestert, flere av dem skal være nordmenn. Selgerne skal ha solgt ferieandeler fra dette hotellet, Spania Hotel Club Puerto Atlantico, i Arguineguin.</p>

SVINDEL-MISTENKT: Tre personer tilknyttet ferieklubben Voyager Travel var inne til dommeravhør på Gran Canaria mandag 3. februar. I fjor sommer ble 74 personer arrestert, flere av dem skal være nordmenn. Selgerne skal ha solgt ferieandeler fra dette hotellet, Spania Hotel Club Puerto Atlantico, i Arguineguin.

Arrestert. Mange trodde ferieklubben Voyager Travel på Gran Canaria var ferdig etter at politiet kjørte virksomheten i kne i juli i fjor. Da ble 74 personer arrestert i Arguineguin, minst tre av dem skal være nordmenn.

Mandag 3. februar ble det første rettsmøtet i saken avholdt. Ferieklubben er mistenkt for å ha svindlet kundene. Kundene mener de ikke har fått det de er blitt lovet eller de ønsker å komme ut av avtalene etter pågående salgsmetoder.

Les også:Flere nordmenn svindlet på Kanariøyene

Skiftet navn. Til tross for dette er aktiviteten større enn noensinne, og innehaveren bedyrer sin uskyld. Han driver nå videre under navnet Compass. I dag har selskapene 2000 norske klienter og 10 norske ansatte, skriverCanariajournalen.no.

Selskapet har nå flyttet deler av virksomheten til Maspalomas.

300 klager. Forbruker Europa mottok 300 henvendelser på ferieklubber, timeshareavtaler og videresalg i fjor, 142 av dem gjelder Voyager Travel.

Forbruker Europa har også fått inn seks henvendelser på Compass.

Advarer mot gjenkjøp. Noen selskap tilbyr også gjenkjøp av timeshare-avtaler. Forbruker Europa advarer mot dette på sine nettsider.

<p><b>MANGE TAR KONTAKT:</b> – Mange nordmenn har tatt kontakt etter å ha inngått kontakt, og vi oppfordrer til å bruke angreretten, sier Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa.</p>

MANGE TAR KONTAKT: – Mange nordmenn har tatt kontakt etter å ha inngått kontakt, og vi oppfordrer til å bruke angreretten, sier Ragnar Wiik, leder av Forbruker Europa.

– Det har ofte vist seg at virksomheten til disse selskapene ikke hjelper forbrukerne ut av en timeshare-kontrakt, men leder dem inn i en ny avtale i tillegg til den de allerede har, sier direktør Ragnar Wiik til Dine Penger.

Mangler kapasitet. Forbrukerkontoret i Spania kan behandle disse sakene.

– Men det er klart at de ikke har kapasitet til å behandle tusenvis av saker fra mange land.

I mange av sakene er det også et spørsmål om de omfattes av EUs timesharedirektiv, på grunn av at firmaet splitter opp avtalene i ulike delers, forteller Wiik.

Han oppfordrer alle å benytte seg av angreretten som ligger i timesharedirektivet.

– Intensjonen fra EU-kommisjonen er at alle lignende avtaler skal omfattes av timesharedirektivet, sier han.

Les også:Ektepar svindlet for 96.000 kroner på Tenerife

Følg oss på Facebook!



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå