- Vi kan ikke kvalitetssikre Håndverker-Norge

Anette Glemmestad la ut baderomsjobb på Mitt Anbud, men tapte 150.000 kroner på dårlig arbeid. Anbudstjenestene mener det er forbrukerne selv som må kvalitetssjekke håndverkerne.

			Anette Glemmestad og familien opplevde håndverkermarerittet da de skulle pusse opp badet. - Frustrerende at man ikke kan stole på det vi trodde var fagfolk, sier Glemmestad. Foto: Privat
Anette Glemmestad og familien opplevde håndverkermarerittet da de skulle pusse opp badet. - Frustrerende at man ikke kan stole på det vi trodde var fagfolk, sier Glemmestad. Foto: Privat

Forrige uke fortalte Dine Penger om Anette Glemmestad som opplevde sitt livs oppussingsmareritt: Hennes splitter nye bad hadde så mange feil at det måtte rives og bygges på nytt.

Det ga 150.000 kroner i merkostnader.

Håndverksbedriften som utførte arbeidet hadde hun funnet via anbudstjenesten Mitt Anbud.

- Naivt å tro vi skal rydde opp
Håvard Bungum er daglig leder i Mitt Anbud. Han er krystallklar: De er en formidler, og kan ikke ta ansvaret med å kvalitetskontrollere selskapene.

Mitt Anbud-sjefen sier de innhenter informasjon om selskapene fra blant annet Brønnøysundregisterne som presenteres til forbrukerne, og viser til et samarbeid med Mesterbrev som skal hindre at bedrifter kan forfalske sine sertifikater.

Dessuten kan brukerne gi og lese andres evalueringer etter fullførte oppdrag.

LES OGSÅ:Feil på nytt bad kostet 150.000 kr

- Må selv vurdere
- Når du får disse tilbudene, må bedriftene svare deg skriftlig igjennom tjenesten. Det svaret er linket opp til en profilside som gir mer informasjon om bedriften. Brukerne evaluerer bedriften på utført jobb, forklarer Bungum, og viser til katastrofeopplevelsen til Anette Glemmested:

- I dette tilfellet kunne hun for eksempel skrevet «har brukt denne leverandøren, det fungerte ikke i det hele tatt».

- Det er en mager trøst etter at man har tapt 150.000 kroner?

- Det du prøver å si, er at vi skal ta et ansvar i å kvalitetssikre håndverks-Norge. Men vi er tydelige på at man selv må vurdere bedriftene. Vi skal gjøre vårt beste for å gi informasjonen man trenger, men vi kan ikke gå god for aktørene, svarer Bungum.

LES OGSÅ:1 av 4 hyrer advokat til boligkjøpet

Utestenger etter brukertips
Men det kan brukerne. På de tre årene Mitt Anbud har eksistert, er det blitt lagt igjen 10.000 brukeranmeldelser.

Bungum mener det utgjør det største bidraget i arbeidet med å luke ut ugresset. For i tilfeller der brukerne står helt samlet sin negative dom, hender det at Mitt Anbud slår i bordet:

- Vi er ikke Oslo tingrett, men vi har faktisk utestengt over 100 bedrifter basert på tilbakemeldinger fra brukere. De gjør en fantastisk jobb, sier Bungum, som legger til at de aldri hadde kunnet reise rundt og undersøke bedriftene på egen hånd.

LES OGSÅ:Boligkjøpere må betale 2,5 millioner i erstatning

Rørleggerne nekter samarbeid
Norske Rørleggerbedrifters Landsforening (NRL) er bransjeorganisasjon for rørleggerbedrifter. Der i gården ønsker man foreløpig ikke å samarbeide med Mitt Anbud.

- Mitt Anbud ønsket å få oss med som annonsør og samarbeidspartner. Vi har sagt at det ikke er aktuelt så lenge de ikke har kontroll på hvem de slipper til, sier kommunikasjonssjefen i Norske Rørleggerbedrifters Landsforening (NRL), Tirill Ilebekk Hansen.

- Men de beveger seg i riktig retning, legger hun til.

LES OGSÅ:Du kan få ekstra bidrag til konfirmasjon

Bomskudd
Håvard Bungum i Mitt Anbud synes holdningen fra NRL er et bomskudd.

- Vi vil at det skal være ryddige forhold i bransjen vi formidler. Men det er naivt å tro at anbudstjenester med noen få ansatte skal rydde opp i en bransje som omsetter for milliarder i året, sier han.

Saken fortsetter under bildet..

    MÅ SJEKKE: Anbudstjenestene kan ikke gå god for kvaliteteten på arbeidet som gjøres. Du må sjekke selv. Illustrasjonsfoto: colourbox.com
MÅ SJEKKE: Anbudstjenestene kan ikke gå god for kvaliteteten på arbeidet som gjøres. Du må sjekke selv. Illustrasjonsfoto: colourbox.com

Sier ikke nei
Finn.no har en egen anbudstjeneste kalt Finn Oppdrag. Tjenesten omfatter blant annet håndverkeroppdrag for bad og våtrom.

I likhet med Mitt Anbud ønsker de ikke å ta noe ansvar for kvaliteten på bedriftene som presenteress i tjenesten:

- Vi sier i utgangspunktet ikke nei til noen, men vi gjør en stor jobb med å hente inn så mye informasjon om bedriftene som mulig. Vi vil at forbrukerne skal være dommerne, sier markedsdirektør i Finn Oppdrag, Tine Reuterdahl.

LES OGSÅ:Oppussingen du tjener penger på

- Er selvjusterende
Hun sier de sjekker alle bedrifter i Brønnøysund, synliggjør økonomiske fakta som moms-registrering og antall år i drift, og samler data fra bransjeforbund og Mesterbrev slik at bedriftene merkes med riktige sertifikater.

- I tillegg kommer omtaler og evalueringer fra forbrukere, lgger Reuterdahl til.

Hun mener det i sum gjør anbudsmarkedet selvjusterende, ved at bedrifter som får gode omtaler får flere oppdrag og kommer inn i en god syklus, mens de som ikke gjør det har vanskeligere for å bli valgt.

- Det er jo en bransje som sliter med et litt dårlig rykte. Der har vi en felles målsetning med Forbrukerrådet og NRL om å gjøre det tryggere for folk, sier Reuterdahl.

LES OGSÅ:Så mye bruker vi på oppussing

- Kjenner ikke til useriøse
Norske Rørleggerbedrifters Landsforening (NRL) har 675 medlemmer, og sier de ikke kjenner til noen useriøse blant dem.
Kommunikasjonssjef Tirill Ilebekk Hansen mener noen få råtne epler gir hele bransjen et dårlig rykte, og advarer mot å skjære alle over en kam.

- De fleste tilhører den seriøse delen, og gjør en svært god jobb. Vi representerer 75 prosent av omsetningen i bransjen. Den delen av bransjen som er useriøse kjenner vi ikke til, da de naturlig nok ikke er ønsket som medlem hos oss.

- Utelukker du at useriøse aktører er blant deres medlemmer?

- Vi gjør jo en grundig undersøkelse når folk søker om medlemskap. VI vet at de har økonomi i orden, driftsevne og faglig ledelse. Men vi vet jo at våre egne kan trå feil også, sier Ilebekk Hansen, og legger til at de «stadig vekk» avslår søknader om medlemsskap.

- Det hender vi er bekymret over økonomien, eller at bedriftene ikke har drevet lenge nok, forteller hun.

LES OGSÅ:Mener Apple villeder forbrukere

Vil ha strengere kontroll
Tall fra Klagenemda for håndverkstjenester viser at om lag 80 prosent av klagene på våtrom dreier seg om ikke-organiserte bedrifter.

Ilebekk Hansen mener en tøffere linje fra politisk hold er den rette medisinen for å holde ugresset å avstand.

- Myndighetene bør ta grep for å holde cowboyene utenfor. I dag er kontrollen rundt tilkjenninger for svak. Vi mener det burde bli stilt strengere minstekrav til at man kalle seg håndverker og i det hele tatt delta i dette markedet, sier hun, og fortsetter:

- I dag kan man skaffe seg et organisasjonsnummer og si at man er rørlegger. Det blir ikke noe bra bad av det!

LES OGSÅ:Dette har du klar på ved flykrøll

Vil ha meldeplikt
Foreningen mener derfor man må få en fullstendig oversikt over oppdragene som tas, og av hvem. Slik kan de useriøse blottlegges.

- Problemet er at det ikke finnes noen nasjonal oversikt hvor det er enkelt for forbrukere å sjekke ut. Vi mener man bør innføre en meldeplikt for firmaer som tar slike oppdrag, slik at vi får oversikt og kan kontrollere at det er fagfolk som gjør jobben, sier kommunikasjonssjefen.

LES OGSÅ:Ikke betal for disse bøkene

- Be om referanser
Inntil et strengere sikkerhetsnett er på plass, men hun forbrukere bør være ekstra påpasselige - og ikke se seg blind på pris.

- I utgangspunktet vil folk bruke fagfolk, men de vil også ha det billigst mulig. Kvalitet og pris henger faktisk sammen. Vi synes det er fint med tjenester som gir oversikt over prisbildet, men jeg mistenker at en del forbrukere tror at alle håndverkere er kvalitetssikrede. I svært mange av tjenestene har man ikke noe mer trygghet enn når man ringer til 5 tilfeldige i gule sider.

Rådet hennes for å raskt bedømme et selskap er å be om referanser, spørre om de har jobbet på tilsvarende oppdrag, og etterspørre våtromssertifikat.

Mitt Anbud drives og eies av Schibsted.

På forsiden nå