Det er ikke Canada Goose som står bak disse annonsene

Dersom du melder deg som produkttester, sier du samtidig ja til å motta reklame på e-post, SMS, telefon og i posten. Den kanadiske klesprodusenten kaller det svindel.

<p> </p>

 

- Canada Goose er ikke tilknyttet disse, opplyser Canada Goose Europe til E24, etter at flere norske nettmedier gjennom vinteren har publisert annonser som de på bildet over.

Leserne kan i annonsene få inntrykk av at Canada Goose søker nordmenn som skal teste de populære parkas-jakkene selskapet lager.

Som takk for å teste jakkene under norske vinterforhold, skal testpersonene tilsynelatende få beholde de populære parkasene, som i norske butikker koster flerfoldige tusen kroner.

«Meninger og synspunkter fra skandinaviske forbrukere er høyt verdsatt hos Canada Goose», står det i utlysningsteksten.

Det høres realistisk ut, men det stemmer ikke.

– Dette er svindel, sier Canada Goose Europe, etter å ha fått oversendt annonsene av E24.

Klesprodusenten gjør det klart at de ikke annonserer etter produkt-testere i Norge.

Det riktige er at et dansk selskap kalt Orville Media står bak annonsene. Selskapet er flere ganger blitt beskyldt for å bidra til reklame-spamming.

E24 har de siste dagene gjort gjentatte forsøk på å kontakte Orville Media for en kommentar til beskyldningene om at dette er svindel. De har ikke besvart våre henvendelser, hverken på telefon eller e-post.

Har fått kritikk

Orville Media er flere ganger beskyldt for å samle inn personinformasjon gjennom å lokke med konkurranser og billige tilbud, for så å videreformidle personinformasjonen til bruk i reklameutsendelser.

«Kjente firmaer misbrukes i villedende nettkonkurranser», er overskriften til Danmarks største avis Ekstra Bladet, i en sak fra 2012.

<p><b>IT-EKSPERT:</b> Gisle Hannemyhr hos UiO.</p>

IT-EKSPERT: Gisle Hannemyhr hos UiO.

I kampanjen med Canada Goose-jakkene som har gått i norske medier i vinter, må de som melder seg som produkttester fylle ut et skjema med personopplysninger, inkludert postadresse, e-postadresse og telefonnummer.

Man må også huke av at man godtar følgende:

«Jeg gir herved samtykke til å bli kontaktet av Orville Media samt partnere, med markedsføring på e-mail, telefon, SMS eller brev som nærmere beskrevet i betingelsene. Dette er en betingelse for å delta.»

Blant dem som kritiserte Orville Media da selskapet først dukket opp i 2011, er lektor i informatikk Gisle Hannemyr ved universitetet i Oslo.

For tre år siden opprettet han en fiktiv identitet med en epostkonto, som takket ja til flere Orville Media-tilbud.

Dette for å sjekke om det var mulig å melde seg av tjenestene dersom en hadde trykket «ja» til å være med på en av kampanjene.

- Den epostkontoen mottar fortsatt epost fra flere titalls ulike avsendere, selv om jeg har forsøkt å melde meg av både ved å ringe Orville Media og sende epost til de adressene de oppgir på sine sider, sier Hannemyr til E24.

Må si ja til reklame

I de nevnte betingelsene i de ferske Canada Goose-annonsene fremgår det at «premiens brand, sponsorer og andre selskaper nevnt i undersøkelsen ikke har noe å gjøre med oppbyggelse av undersøkelsen, teknisk utvikling, konkurransen eller annet».

Det fremgår også at det søkes «én produkttester pr. produkt», men ikke hvor mange produkter det er snakk om.

Det står videre at man automatisk blir påmeldt seks «nyhetsbrev» innen en rekke «kategorier». Nyhetsbrevene vil bli sendt ut av aktører som Tilbudsgaven.net, Billigzonen.eu, KanonMail.net, gullepost.com og 13 andre tilsynelatende nettbaserte selskaper. 

<p><b>POPULÆRE:</b> Jakkene fra merket Canada Goose er svært populære hos norske ungdommer.</p>

POPULÆRE: Jakkene fra merket Canada Goose er svært populære hos norske ungdommer.

De vil omhandle alt fra lån, til «fordelsklubber», til mote og skjønnhet.

I tillegg til dette aksepterer man «flere spennende tilbud og nyhetsbrev» fra kjente selskaper, blant annet profilerte skandinaviske mediehus.

- Ikke kontakt Canada Goose

I annonsen understrekes det at man ikke må kontakte «premiens brand» direkte, men at alle henvendelser skal rettes til Orville Media AS i København.

Gisle Hannemyhr er klar i sin beskrivelse av det danske selskapet:

- Jeg synes det de driver med er uetisk og villedende, i tillegg til at det er et misbruk av seriøse selskaper som Canada Goose, sier IT-professoren.

- Etter min mening er disse ordningene gjennomført av useriøse banditter.

- På grensen

Hannemyr understreker at han ikke er jurist og derfor ikke kan si noe om det Orville driver med er ulovlig, ettersom selskapet helt nederst i reklamene gjerne skriver at de ikke er forbundet med det aktuelle selskapet.

- De balanserer hårfint på grensen ved at de oppgir dette i annonsene. Det som overrasker meg er at andre seriøse selskaper fortsatt kjøper dette selskapets tjenester.

Han legger til at det er vanskelig å få oversikt over hvor mange slike selskaper som finnes fordi mange av dem gjerne opererer med flere navn og i flere forskjellige land.

– Det eneste vi kan gjøre er å oppfordre seriøse selskaper om å ikke benytte dem. Misbruk av personopplysninger er et voksende problem og det kommer ikke til å bli mindre uten at seriøse selskaper snur seg vekk fra dem som holder på slik som dette, sier Hannemyr til E24.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå