Dette kan hindre deg i å få lån

Er kontoen din ofte tom før neste lønning? Da bør du være obs på at det kan gi deg mindre i lån.
<p><b>Blakk.</b> Én av tre nordmenn har bunnskrapt konto før neste lønning er på plass. Les hvorfor du alltid bør ha litt penger på kontoen.<br/></p>

Blakk. Én av tre nordmenn har bunnskrapt konto før neste lønning er på plass. Les hvorfor du alltid bør ha litt penger på kontoen.

En undersøkelse VG omtalte forrige uke, viser at én av tre nordmenn har tom lønnskonto før ny lønning er på plass.

Det er særlig de mellom 30-44 år som bruker opp pengene. Her svarer nesten halvparten at lønnskontoen er bunnskrapt før neste lønning. 

Les også:- Vi forbrukere er for lojale. Vi tror bankene tar vare på oss

Men gjør det noe? Er det et problem om kontoen er tom et par dager før lønningsdagen?

JA, er svaret fra bankene. Faktisk kan du risikere å få avslag på lånesøknaden din dersom lønnskontoen ofte er tom før lønningsdag. Det spiller ingen rolle om du har penger stående på sparekonto og ellers har en ryddig økonomi. Tom lønnskonto kan gi deg mindre lån.

- Ja, overtrekk på lønnskontoen er med i beregningen når vi vurderer kundenes betjeningsevne, sier Johannes Stenwig, assisterende informasjonssjef i Nordea til Dine Penger.

Vidar Korsberg Dalsbø
Vidar Korsberg Dalsbø

- Betjeningsevne viser hvor mye lån kunden kan betjene. En som bruker mer penger enn vedkommende tjener vil nødvendigvis måtte legge om forbruket for å betjene et lån. Det kan være gode grunner til at det for en måned eller to går mer penger ut av konto enn inn, men om dette er regelen heller enn unntaket vil det påvirke våre beregninger, sier Stenwig. 

Kalkulator:Finn billigste boliglån

Mindre lån. En bankkunde Dine Penger har snakket med, opplevde å nesten få avslag på lånesøknaden sin til tross for at han har solid økonomi og god betalingsevne.

Årsaken var at han av og til hadde gått tom på lønnskontoen et par dager før ny lønning. Dette hadde banken hans registrert, og det gav han dårligere kredittscore hos banken.

Les også:Flere banker setter ned boliglånsrenta

Vilje til å betale.  DNB har tre hovedkriterier som vurderes i hver lånesøknad: evne, vilje og sikkerhet.

<p>Hanne Gudding, kommunikasjonssjef i Storebrand.</p>

Hanne Gudding, kommunikasjonssjef i Storebrand.

- Det som tas opp her er det som ligger under viljedelen, forteller kommunikasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg Dalsbø til Dine Penger.

Dalsbø forteller at alle kunder tildeles en risikoklasse som uttrykker kundens vilje til å innfri sine forpliktelser, eller sannsynligheten for at mislighold skal oppstå.

- Denne blir til gjennom et scorekort som består av diverse risikodrivere i hovedsak oppdelt i 3 grupper: betalingserfaring, betalingsevne og personopplysninger.

Innenfor gruppen betalingserfaringer hentes blant annet informasjon fra kundens kontohold som da sammen med den øvrige informasjonen som innhentes danner risikoklassen.

Kalkulator:Finn beste brukskonto

Negativt signal. – At kunden tømmer sin konto før hver lønning vil være et signal om at kunden ikke har overskuddslikviditet og vil dermed være et negativt signal og kan få konsekvenser for ytterligere opplåning, sier Korsberg Dalsbø.

Les også:Bytt bank, spar 15.000 kroner

Kommunikasjonsrådgiver Silje Arntsberg, Danske Bank.
Kommunikasjonsrådgiver Silje Arntsberg, Danske Bank.

- Ikke avgjørende hvis økonomien er ryddig. Hos Storebrand er de litt mindre konsekvente når kunden har overtrukket kontoen:

- Vi scorer kunden både ved å se på betjeningsevne, -vilje og kundeforholdet, i tillegg til sikkerhet for lånet, sier Hanne Gudding, kommunikasjonssjef i Storebrand.

- At det til tider har vært overtrekk på konto kan selvfølgelig gi et negativt bidrag, men totalt sett vil det ikke ha avgjørende betydning hvis økonomien for øvrig er ryddig og solid, sier Gudding.  

Les også:Flere banker setter ned boliglånsrenta

Gjentagende overtrekk. Det samme gjelder i Danske Bank.

- Et enkelt overtrekk vil ikke redusere kundens søknad om lån negativt, men om dette er gjentagende adferd vil det påvirke lånesøknaden i motsatt retning, sier Silje Arntsberg, kommunikasjonsrådgiver i Danske Bank. 

<p>Johannes Stenwig, assisterende informasjonssjef i Nordea.<br/></p>

Johannes Stenwig, assisterende informasjonssjef i Nordea.

- Innvilgelse av finansiering forutsetter at lovbestemmelser overholdes og at kunden er kredittverdig. Kredittverdighet defineres som kundens evne og vilje til å overholde inngåtte forpliktelser til rett tid. Det er både nåværende og framtidig evne og vilje til tilbakebetaling som skal analyseres.

- Forklar overtrekket til banken. – Vurderer du å ta opp et lån kan det være en god øvelse å se om du bruker mer penger enn du tjener, og i så fall hva du kan gjøre for å endre dette, sier Johannes Stenwig i Nordea til Dine Penger.

- Har det vært noen måneder der utgiftene har vært større enn inntektene kan det være greit å forklare hvorfor. Bankens rådgivere vil også kunne bistå hvis du synes det er vanskelig eller hvis du lurer på hvor mye lån du kan betjene, sier han.

- Dette er en problemstilling de møter daglig og det kan godt være de har noen gode tips å komme med.

Følg Dine Penger på Facebook


Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå