Dette må du gjøre nå!

Etter den knusende seieren til Røeggen, ligger det nå til rette for at tusener av andre kunder kan få erstatning i hundre-millionersklassen. Sjekk hvordan du går frem.
<p><b>Noen av produktene:</b> Garanterte spareprodukter ble solgt av de fleste bankene. Her er noen av prospektene. Hva du nå kan gjøre avhenger av hvilken informasjon du fikk.</p>

Noen av produktene: Garanterte spareprodukter ble solgt av de fleste bankene. Her er noen av prospektene. Hva du nå kan gjøre avhenger av hvilken informasjon du fikk.

Ivar Petter Røeggen vant en enstemmig seier i Høyesterett og banet dermed vei for andre bankkunder som har kjøpt lignende spareprodukter.

Les mer om dommen her:Røeggen vant enstemmig i Høyesterett

Dine Pengers beregninger viser at dersom alle klagene som ligger inne til behandling i Finansklagenemnda får medhold, vil det medføre erstatninger på rundt 460 millioner kroner.

Hvilke følger får denne dommen for andre bankkunder som har tapt penger?

– Høyesterett sier at når en bank selger høyrisikoprodukter, så må den forsikre seg om at kunden forstår at det er et høyrisikoprodukt han eller hun kjøper. Det er kjernen i dommen, sier advokat Jon-Andreas Lange hos Forbrukeradvokaten.

– Det betyr at banker som har solgt tilsvarende produkter og som ikke kan dokumentere at de har gitt kundene langt bedre informasjon enn DNB, må betale erstatning, sier Lange som tidligere arbeidet i Forbrukerrådet.

Det er ikke grunn til å tro at andre banker har gitt særlig bedre informasjon om disse produktene.

Totalt var det rundt 150.000 nordmenn som kjøpte garanterte spareprodukter. En rekke av disse har klaget på produktene.

Les også:– De andre bankenes produkter var verre


Hva du må gjøre avhenger av hvilken situasjon du er i:

1. Du er en av de 225 som har klaget til Finansklagenemnda på samme DNB-produkt som Røeggen (Global eller Sektor)
2. Du er en av de andre 1725 som har klage inne hos Finansklagenemnda
3. Du har kjøpt et sammensatt klageprodukt, men ikke klaget ennå.

Les også:Røeggen: Jeg er veldig fornøyd


<p>Harald Sverdrup, administrerende direktør i Finansklagenemnda.</p>

Harald Sverdrup, administrerende direktør i Finansklagenemnda.

1. Produkt likt med Røeggen:
– Forventer at DNB tar hånd om disse

– Vi har ikke fått tid til å områ oss helt ennå. Vi var ikke helt forberedt på en så knusende dom, forteller Harald Sverdrup som er leder i Finansklagenemnda.

Men Sverdrup er klar for saker som er like med Røeggens:

– Det ligger 225 klager inne fra folk som har kjøpt samme produkt som Røeggen (Global eller Sektor). Jeg regner med at DNB nå tar hånd om disse uten videre, sier Harald Sverdrup, leder i Finansklagenemnda til Dine Penger.

DNB er ikke så kategoriske:

– Vi har ikke kommet noe lenger i jobben på å se omfanget for andre kunder. Det er noe vi ser på nå, så må vi vurdere det etter hvert som henvendelsene kommer, sier informasjonsrådgiver i DNB, Vidar Korsberg, til Dine Penger.


2. Klaget til Finansklagenemnda:

For øyeblikket ligger det totalt ca. 1950 saker inne til behandling i Finansklagenemnda, og det er fortsatt ikke for sent å klage, ifølge Harald Sverdrup.

For de resterende 1725 sakene er det mer usikkert, ettersom dommen fra Høyesterett ikke omhandler selve produktet, men sier at informasjonen som ble gitt til kundene ikke var god nok.

– Vi vil ha en domsgjennomgang her i Finansklagenemnda nå, og så sender vi ut brev til de ulike foretakene etter påske med informasjon om dommen, hvor vi oppfordrer dem til å gå igjennom de sakene som ligger inne til behandling og vurdere de utfra den dommen som foreligger, sier Sverdrup. 

Les også:Slik kan bankkunder få erstatning uansett


Ivar Petter Røeggen og Direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland i Høyesterett.
Ivar Petter Røeggen og Direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland i Høyesterett.

3. Ikke klaget ennå

Direktør i Forbrukerrådet, Randi Flesland, mener kunder som har tapt på lignende spareprodukter, men ikke klaget ennå, bør ta kontakt med sin respektive bank.

– Svært mange bør få penger tilbake nå. Jeg vil anbefale de som er berørt av dette til å ta kontakt med banken, hvis ikke banken tar kontakt med dem, sier Flesland.

Nå vil de 1950 sakene som ligger inne til behandling i Finansklagenemnda forhåpentligvis få en rask avgjørelse.

– Vi håper at bankene selv vil ta initiativ overfor disse kundene, slik at det går raskt og at de slipper å vente noe lenger enn de allerede har gjort, sier Flesland.

Les også:Dommerne gransket  DNB-produkt på nytt





Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå