- DnB Nor lagde sitt eget kinderegg

- DnB Nor tjente penger på tre måter på strukturerte spareprodukter, mens småsparerne betalte. Det sa Forbrukerrådets leder Randi Flesland da hun vitnet i ankesaken mellom DnB Nor og bankkunden Ivar Petter Røeggen i dag.

			VITNET: Advokat John Christian Elden, advokat hos Elden Thomas Berge, småsparer Ivar Petter Røeggen og direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland, som vitnet i retten i dag. Foto: Taral Jansen.
VITNET: Advokat John Christian Elden, advokat hos Elden Thomas Berge, småsparer Ivar Petter Røeggen og direktør i Forbrukerrådet Randi Flesland, som vitnet i retten i dag. Foto: Taral Jansen.

Randi Flesland var ikke nådig mot storbanken da hun vitnet i dag.
- Småsparere må kunne forvente at de kan stole på bankens rådgivning, men disse produktene burde ikke vært solgt, sa Flesland.

Hun mener at alle som har tapt på produktene, og som har klaget, må få penger tilbakebetalt av bankene.

Hun viser til at DnB Nor har gått med solide milliardoverskudd mens småsparerne har tapt kanskje opp mot 14 milliarder.

Les også: - Jeg føler meg lurt

DnB Nor anket dommen i Oslo tingrett hvor bankkunden Ivar Petter Røeggen i fjor ble tilkjent 230.000 kroner i erstatning for sine tap på produktene DnB Sektor og DnB Global (se faktaboks).

LES OGSÅ:- Solgte gråstein hos gullsmeden

Kinderegg
Forbrukerrådets direktør mener storbanken har laget et kinderegg for seg selv ved å konstruere og selge disse produktene.

Banken tjente på å plassere en del av pengene i en opsjon, de tjente på å bruke resten av pengene til å låne dem ut til andre, og så tjente banken også på de høye kostnadene de tok fra kundene.

- Småsparerne har finansiert dette kinderegget, sa hun.

Banken har utnyttet sin posisjon
Forbrukerrådet er partshjelper i denne saken, og mener dette er en prinsipiell sak hvor store summer står på spill for mange kunder.

- Vi ser at banken har utnyttet sin posisjon til å utnytte kundene, sa Flesland.

For småsparerne fremsto ikke disse produktene som risikable, understreket hun. Og la til:

- Men DnB Nor og de andre bankene må ha visst eller burde visst ut fra sine egne beregninger at produktene ikke hadde tilstrekkelig avkastning til at kundene kunne tjene på disse spareproduktene.

Hun mener bankene har utvist dårlig bankskikk og dårlig etisk adferd ved salget av disse produktene.

Flesland refererte til en undersøkelse fra EU som viser at forbrukere nå har en lavere tiltro til finansielle rådgivere enn til bruktbilselgere.

LES OGSÅ:- Gjennomskuet DnB NOR

- Ansvarsfraskrivelse
DnB Nors advokat Anders Ryssdal har tidligere i saken påpekt at daværende Kredittilsynet ikke grep inn overfor salget av de strukturerte produktene.

- Det er en ansvarsfraskrivelse av DnB Nor å skylde på at produktene var tillatt å selge på det tidspunktet Røeggen kjøpte, sa Flesland.

Kredittilsynet (nå Finanstilsynet) mottok mange henvendelser fra forbrukere i kjølvannet av råsalget av disse produktene. Men på den tiden mente Kredittilsynet det var opp til bankene selv å ta ansvar for å selge ansvarlige produkter.

I ettertid har nå Finanstilsynet opprettet en egen avdeling som skal ta hånd om forbrukernes interesser, fortalte hun.

På forsiden nå