I kveld stenger DNB nettbanken

Fra klokken 23.00 fredag kveld til og med søndag vil DNBs nettbank, mobilbank og SMS-tjenester være utilgjengelige.

<p><b>PINSESTENGT:</b> Husk å betale regninger og andre nettbanktjenester før kl. 23 i kveld, fredag 22. mai. DNB holder stengt i pinsehelgen.<br/></p>

PINSESTENGT: Husk å betale regninger og andre nettbanktjenester før kl. 23 i kveld, fredag 22. mai. DNB holder stengt i pinsehelgen.

DNB skal bruke pinsen til å flytte nett- og mobilbanken inn i et nytt datasenter.

Nett- og mobilbanken skal flyttes fra Evrys åtte datasentre til Green Mountain datasenter på Rennesøy i Rogaland.

Det vil si at både mobilbank, nettbank, SMS-tjenester og kontofon vil være stengt fra i kveld, fredag 22. mai kl. 23.00 til og med søndag 24. mai.

Kortene skal imidlertid fungere som normalt.

<p>Konserndirektør Liv Fiksdahl i DNB.</p>

Konserndirektør Liv Fiksdahl i DNB.

– DNB har igangsatt et omfattende arbeid for å bedre driftsstabiliteten for våre digitale tjenester, Liv Fiksdahl i en melding.

- Nå flytter vi dataene og systemene våre fra eksterne serverparker til vårt eget sikre og miljøvennlige datasenter i Stavanger. Derfor vil kundene våre oppleve at nettbanken og noen andre digitale tjenester ikke er tilgjengelige, sier IT-direktøren i DNB.

Største IT-flytteprosjekt i Norge

I det nye datasenteret i Stavanger står 4.500 nye servere klare til å ta imot 1.9 millioner nettbankkunder.

Hver helg flyttes 58 terabytes med data – eller rundt 58.000 gigabytes over fra Oslo til Stavanger, og over 350 personer er med på flyttingen.

– Dette er det største IT-flytteprosjektet som noensinne har vært gjennomført i Norge. Hele flytteprosessen skal være gjennomført innen utgangen av august, sier Fiksdahl, og legger til at det meste av flyttingen skjer når trafikken er på det laveste – når folk sover.

Konserndirektør for personmarked i DNB, Trond Bentestuen sier at flere kunder gjør det nødvendig med bedre systemer:

– DNB hadde i fjor 250 millioner kundebesøk digitalt. I år får vi enda flere. Bare i mobilbanken har vi nå 12 millioner besøk i månedene. Kundene er blitt selvbetjente, og vi må ha systemer som virker optimalt, sier Bentestuen.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå