Mobilshopping tar av: Hvert tredje nettkjøp skjer fra mobil

Ifølge betalingsselskapet Klarna skjer 33 prosent av handelen på nett nå via mobiltelefon, mot knappe 8 prosent for ett år siden.

<p><b>MOBILSHOPPING:</b> Stadig flere handler på mobil, ifølge betalingselskapet Klarna og Elkjøp.<br/></p>

MOBILSHOPPING: Stadig flere handler på mobil, ifølge betalingselskapet Klarna og Elkjøp.

Debatten raser etter at regjeringen i statsbudsjettet har foreslått å øke grensen for avgiftsfri handel med utlandet fra 200 til 500 kroner.

Samtidig ser norske netthandelsaktører en endring norske forbrukeres atferd.

Flere og flere handler på nett fra mobiltelefoner, ifølge Komplett.no, Elkjøp og betalingsselskapet Klarna. 

Sverige først

Elektronikkjeden Elkjøp har sett en enorm vekst i handel fra mobil i år.

Elkjøp Norge har fra 1. januar til 30. september hatt en samlet vekst på 100 prosent i omsetning i handler gjort fra mobil, sammenlignet med samme periode i fjor. Fra nettbrett er veksten på 50 prosent.

Sverige ligger litt foran Norge, men en omsetningsvekst fra mobil på 128 prosent, og Danmark ligger litt bak med en omsetningsvekst på mobilhandler på 95 prosent.

– Tallene viser tydelig at Kari og Ola nordmann nå for alvor også har fått øynene opp for kjøp ved hjelp av mobilen, etter at nettbrett-handling lenge har vært «stuerent» og vanlig, sier Øystein A. Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge.

<p><b>«EKSPLOSJON»:</b> Øystein A. Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge, betegner salgsøkningen via mobiltelefon som en eksplosjon.</p>

«EKSPLOSJON»: Øystein A. Schmidt, kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge, betegner salgsøkningen via mobiltelefon som en eksplosjon.

Han forteller at de har sett en eksplosjon i handel fra mobil etter at de oppgraderte nettsidene sine og gjorde dem bedre tilpasset mobil.

Det bekreftes av den skandinaviske betalingsformidleren Klarna, som sier at netthandelen via mobil utgjorde 7,8 prosent av den samlede netthandelen for ett år siden.

I dag er mobilkjøp-andelen oppe i 33 prosent.

Og når det gjelder trafikk til nettbutikkene er det nærmere halvparten av trafikken som kommer via mobile enheter, som smarttelefon og nettbrett.

Legger den knapt fra oss

Professor Bendik Samuelsen ved Handelshøyskolen BI sier at det er liten grunn til å tro at utviklingen vil snu.

– Det er jo slik at mobiltelefonen er en ting som vi knapt nok legger fra oss når vi legger oss for å sove. Det er en teknologisk dings som nærmest har blitt en integrert del av kroppen, en kommunikasjonsflate og transaksjonsflate som alltid er med deg, sier Samuelsen til E24.

Han sier at det er flere grunner til utviklingen, og at det grunnleggende er at mobiltelefoner har fått bedre nettegenskaper, med større skjermer.

Komplett: Henger ikke med

Hos nettbutikken Komplett.no kommer 19 prosent av trafikken fra mobiltelefon, men kjøp fra mobiltelefon utgjør kun fem prosent av omsetningen.

– Grunnen er nok todelt, sier Anton Hageberg i Komplett.no til E24.

– Mange bruker mobiltelefoner til å søke og sjekke, og så gjennomfører man kjøpet på en større skjerm.

– Og så skal jeg innrømme at våre mobilsider ikke er gode nok ennå. Vi har utviklere som jobber med saken, og vi har fryktelig dårlig tid, sier Hageberg.

Skjer sakte

Professoren forteller at utviklingen går gradvis i takt med at våre brukervaner utvikles.

<p><b>ØKER:</b> Handel via mobil øker mest i Norge, sier Fredrik Green, norgessjef i Klarna.</p>

ØKER: Handel via mobil øker mest i Norge, sier Fredrik Green, norgessjef i Klarna.

– Vi venner oss sakte, men sikkert til å handle nettbasert generelt, innen stadig flere vare og tjenestekategorier. Barrierene vi opplever mot å gjennomføre netthandel blir lavere, med sikrere betalingsløsninger, og bedre brukergrensesnitt optimalisert for ulike skjermstørrelser og plattformer, sier Samuelsen.

Han legger til at gode nettaktører samtidig også er flinke til å utvikle bedre frakt- og returordninger, noe som bidrar ytterligere til å bryte ned kjøpsbarrierer.

Han forteller at det er noe som kan motvirke denne trenden.

– Personvern er en joker i denne prosessen. Hvordan vil Ola og Kari forholde seg til at absolutt alt det de gjør online blir registrert og kan bli brukt av andre? Vil vi få en motreaksjon med en større skepsis til å legge igjen brukerinformasjon, preferanser og vennskap på internett? spør Samuelsen.

Velstående land

– Jeg tror generelt at Norge er et velstående land med høy teknologisk interesse. Vi har råd til å kjøpe duppedingser og vi leker med dem, vi er nysgjerrige, sier Fredrik Green, norgessjef i Klarna.

Han sier at en del nettbutikker har fulgt opp interessen, men at noen fremdeles har en vei å gå.

– Jeg kjenner ikke til noen andre land som kan vise til slike tall, Sverige er nær, men jag tror vi slår dem. Mobilen får stadig større betydning i den totale verdikjeden. Dette må de norske selskapene forholde seg til og tilrettelegge for å drive effektiv handel, sier Green.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå