Nå skal du få bedre informasjon om kredittkortregningen

Du skal nå få bedre oversikt over hvor mye du har i kredittkortgjeld. Frem til nå har 20 av 24 kredittkortselskap  ikke gitt tilstrekkelige og lovpålagte opplysninger.
<p><b>Bruk kredittkortet utenlands i sommer.</b> Har du kredittkort, så ta det med på utenlandsturen og bruk det. Sørg imidlertid for å betale alt når du kommer hjem.<br/></p>

Bruk kredittkortet utenlands i sommer. Har du kredittkort, så ta det med på utenlandsturen og bruk det. Sørg imidlertid for å betale alt når du kommer hjem.

Ny rapport. Finanstilsynet la i deg frem en ny rapport som gir nye retningslinjer for kredittkortinformasjon. Hovedkonklusjonen er at forbrukerne skal få mer detaljert informasjon om egen kredittkortgjeld.  

Dine Penger har opplevd flere henvendelser fra lesere som har lært hvordan kortselskapene tjener penger «the hard way». De har først etter en måned eller to skjønt at de skyldte mer enn minimumsbeløpet.

Hvilket kredittkort er best for deg? Les vår store test (DP+):De beste kredittkortene

Så hvis kortselskapet hver måned klarer å få eksempelvis 50.000 kunder til unødvendig å ikke betale i gjennomsnitt 4000 kroner fordi de trodde de bare skyldte 400, er renteinntekten for kortselskapet 3,5 millioner.

– For den enkelte kunde er det bare 70 kroner. Men de mange bekkene blir i dette tilfelle en ganske stor elv, sier sjefredaktør Tom Staavi i Dine Penger.

Forhåpentligvis blir det en bedring med de nye retningslinjene.

Les også: En av tre studenter lever på krita

Bedre info til kundene. Finanstilsynet fastsetter i de nye retningslinjer for hvordan finansforetakene skal fakturere deg for kredittkortgjelden din.

En undersøkelse utført av tilsynet viser nemlig at majoriteten av kredittkortutstedere ikke gir alle lovpålagte opplysninger til kundene.

172 kort er med i undersøkelsen (i hovedsak Visa og Mastercard), fordelt på 24 selskaper. De tre foretakene som utsteder flest kort, har henholdsvis 36,29 og 25 ulike kort.

Norske kredittkortbrukere har totalt 36 milliarder kroner i utestående kreditt, og de tre største foretakene har kunder som skylder alene rundt 24 milliarder kroner.

Kredittkortgrensen varierer fra 5000 kroner til 5.000.000 kroner.

Les også: Skandiabanken advarer mot svindelforsøk

Majoriteten synder.  – Gjennom svarene på undersøkelsen har vi sett at det er behov for å bedre informasjonen til kundene. De nye retningslinjene vil styrke informasjonen til kundene og forbrukerne og gi dem bedre oversikt over kostnadene ved bruken av kredittkort, sier forbrukerkoordinator Anders N. Kvam i Finanstilsynet til VG/Dine Penger.

I undersøkelsen kommer det blant annet frem at 20 av 24 kredittforetak ikke gir lovpålagte opplysninger om nominell rente og kredittkostnader på fakturaen.

Les også: - Ikke push kredittkort på unge 

Roser brukerne. Nordea er blant de bankene som tilbyr kredittkort i sine produktpakker.

<p><b>Fyll inn beløpet.</b> – Mindretallet som fremdeles får regning på papir kan selv fylle inn beløpet, sier Jørgen Lønnquist som er kommunikasjonsrådgiver hos Nordea</p>

Fyll inn beløpet. – Mindretallet som fremdeles får regning på papir kan selv fylle inn beløpet, sier Jørgen Lønnquist som er kommunikasjonsrådgiver hos Nordea

– E-fakturakundene kan hos oss selv velge om de vil ha regning med minstebeløp hver måned, eller om de vil ha regning på full saldo (det vil si hele beløpet som er brukt av kredittkortet), sier kommunikasjonsrådgiver Jørgen Lønnquist. 

Mindretallet som fremdeles får regning på papir kan selv fylle inn beløpet.

Hans oppfatning er at god informasjon fra media og bankene selv, har bidratt til at kundene er skolerte i kredittkortbruk.

– De har god oversikt, og kjenner godt til bruksområdene til både kredittkort og debetkort, sier Lønnquist videre.

Nordeas statistikk viser at de aller fleste av kredittkortkundene velger å motta faktura på kun minimumsbeløpet hver måned. Det er cirka 10 prosent av dem som ønsker å bli fakturert for hele utestående beløp.

Les også: Nå bør du skaffe deg pass til sommeren 

<p><b>Klar for gjennomgang.</b> – Nå skal vi gå gjennom alle produktene våre for å se om vi må gjøre andre endringer for å innfri forventningene i de nye retningslinjene, sier Thomas Midteide.</p>

Klar for gjennomgang. – Nå skal vi gå gjennom alle produktene våre for å se om vi må gjøre andre endringer for å innfri forventningene i de nye retningslinjene, sier Thomas Midteide.

Følger tilsynets krav. – For mange av kundene våre har vi allerede innført faktura uten beløp, slik tilsynet legger opp til, sier konserndirektør kommunikasjon Thomas Midteide hos DNB.

Han har startet arbeidet med å gå gjennom de nye retningslinjene til Finanstilsynet, og sier videre at: 

– Vi har ikke helt oversikt over mulige endringer ennå, men vi setter i gang dette arbeidet med en gang.

Midteide opplyser til Dine Penger at de skal rette seg etter de nye retningslinjene. De må bare se hvordan de teknisk løser det på en best mulig måte.

Les også: Telenor dropper ringeprisene


Sjekk dette!

Her er de nye retningslinjene som Finanstilsynet vil følge opp i stedlige tilsyn og gjennom foretakenes rapportering:

  • En søknad om kredittkort bør alltid avslås ved negativ kredittvurdering.
  • Opplysningene i kontoutskriften skal gis på fakturaen eller i et vedlegg til fakturaen. Opplysningene skal gis månedlig og skal være godt synlige.
  • Det skal fremgå av fakturaen at kunden selv kan velge et annet og høyere beløp enn minimumsbeløpet.
  • På alle fakturasystemer skal fakturaens beløpsfelt være blankt, eller angi kundens totalt utestående kredittbeløp.
  • Kunden må alltid gis tilbud om å inngå avtale om fakturering av totalt utestående kreditt.
  • Avtalegiro bør bare benyttes hvis kunden har valgt å få fakturert totalt utestående kreditt.
  • Alle fakturaer hvor kunden har utestående kreditt, bør inneholde en tabell som viser kostnadene ved ulike betalingsløsninger.


Følg Dine Penger på Facebook! 




Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå