Slik blir du en jobbvinner

Alle kan ikke nå toppen, men noen triks kan hjelpe deg frem. Saliba Andreas (25) har gjort det riktige – nemlig å markere seg fra ung alder.
<p><b>HAR GJORT DET RIKTIGE:</b> Saliba Andreas Korkunc (25) er leder av en studentforening på 3000 medlemmer. Det kan øke hans sjanser for å nå til topps i arbeidslivet.</p>

HAR GJORT DET RIKTIGE: Saliba Andreas Korkunc (25) er leder av en studentforening på 3000 medlemmer. Det kan øke hans sjanser for å nå til topps i arbeidslivet.

Utnytt fortrinn. Dine Penger har intervjuet to eksperter som deler sine tips til hvordan du kan øke sjansene for suksess i arbeidslivet:

– Alle kan ikke bli en konsernsjef eller en profesjonell fotballspiller, men det er viktig å være bevisst på hva slags person du er og utnytte dine fortrinn, sier Mette Manus, som er karriereekspert i Manus Motivasjon.

Hun mener at et viktig steg på veien er å øke selvinnsikten.

– Du må vite hva du vil og hva du kan. Du må kjenne deg selv og hvilke ressurser du har, forklarer Manus.

LES OGSÅ:Slik blir du headhuntet

Rett hylle. Karriereeksperten vektlegger verdien av å komme på rett sted:

– Å gjøre karriere, handler i mine øyne ikke om å bli konsernsjef. Det handler om å komme på rett hylle. Dersom du er fornøyd med det du gjør og kommer deg til et sted der du får brukt deg selv, så kommer karrieren av seg selv, hevder Manus.

Hun mener at mange har feil fokus:

– Er det jobben eller pengene som er viktig for deg? Dersom du kun har fokus på å tjene penger, er det fare for at du kan trå litt feil, sier Manus.

LES OGSÅ: Slik takler du en dårlig sjef

Leder i magen? Dersom du har en leder i magen, bør du så tidlig som mulig sørge for å vise den frem:

Karriereekspert Mette Manus, Manus Motivation Group. Foto: Privat
Karriereekspert Mette Manus, Manus Motivation Group. Foto: Privat

– Det er mulig å markere seg fra ganske ung alder. Dersom du har kapasitet, er det fint å få det synliggjort, sier Manus.

– Det er lurt å engasjere seg i studentaktiviteter. Da viser du initiativ, ansvar og engasjement. Jeg tror det er bedre å være engasjert og heller å gå ned et par karakterer, enn kun ha toppkarakterer.

Hun sier at utdannelse er viktig, som et springbrett til videre utdanning:

– Noe av det viktigste med en utdannelse er at du har synliggjort at du har en evne til å lære. En solid utdannelse er også viktig fordi det gir den selvtilliten som trengs for å komme oppover i karrieren. Men det er egentlig i arbeidslivet du lærer,sier Manus.

Les også:Slik skal du kle deg til jobbintervjuet


Hvem kan bli leder?  Dersom du har en drøm om å bli leder, må du ville noe:

– Det hjelper lite å ha gode evner om man ikke vil noe sted, og samtidig så holder det ikke å ha store mål om ambisjonene langt overgår evner og ferdigheter, sier Helene Tronstad Moe, som er førsteamanuensis ved Markedshøyskolen og fagsjef i Adecco Search & Select.

Jobbekspert Helene Tronstad Moe. Fagsjef, Adecco Search
Jobbekspert Helene Tronstad Moe. Fagsjef, Adecco Search

Disse egenskapene mener hun er viktig for å bli leder:

  •  Emosjonelt stabil og robust. Dette gjør at det blir enklere å takle stress og håndtere ubehagelige eller uoversiktlige situasjoner. 
  • Medmenneskelig og/eller samarbeidsorientert. Ledere som har tillit til sine medarbeidere og gir de selvbestemmelse oppnår gjerne at de ansatte er mer engasjerte i jobben og legger inn en ekstra arbeidsinnsats når det trengs. Dette står i kontrast til ledere som først og fremst satser på en lederstil preget av kontroll og rigid detaljstyring.
  • Preferanse for orden og struktur. Dette betyr i praksis at lederen gjør det hun eller han har sagt at de skal gjøre. At planer blir gjennomført i praksis og fulgt opp og at arbeidsoppgaver blir utført til tross for at lederen synes de er "kjedelige".


LES OGSÅ:Slik selger du deg selv på intervjuet

Stå på. Helene Tronstad Moe mener det er viktig å ha et bevisst forhold til hvordan du bruker tiden:

– Det er ingen ulempe å stå på litt ekstra om man ønsker å bli forfremmet i arbeidslivet. Døgnet har 24 timer for de fleste av oss, så det er klokt å reflektere over hvordan man bruker tiden.

– Det er vanskelig å bli best på alt, så prioriter hva som er viktigst for deg av å jobbe litt overtid for å fullføre en arbeidsoppgave, få merke i Birken, lage de mest imponerende cupcakes til skoleavslutningen eller lekselesing med barna. Som kvinne bør du nok også se etter en likestilt partner, sier Tronstad Moe. 

LES OGSÅ:Her finner du jobbene

Tolv tips til suksess:

Utdanning og jobb

  • INNSATS. Gjør en god jobb der du er. Husk at ingenting kommer av seg selv. Du må jobbe for å oppnå noe.

  • UTDANNELSE: Ha en solid utdannelse. Ta gjerne tilleggsutdanning.

  • JOBBVALG: Velg en stor bedrift/organisasjon

  • UTFORDRINGER. Søk deg til stillinger hvor du ser at du kan vokse/får nye utfordringer.


Tenk selv!

  • TA SJANSER. Å mislykkes av og til er ikke nødvendigvis farlig så lenge du lærer av det.
  • REFLEKSJON. Reflektere over hva dine komparative fortrinn er - og utnytt disse. Hva er du særskilt god til og hvilke arbeidsoppgaver har du fått spesielt gode tilbakemeldinger på?
  • VERDIER: Tenk igjennom hva dine viktigste verdier er. Reflektere arbeidstakere og ledere med integritet er det sjelden for mange av.
  • TENK ANNERLEDES. Gjør noe annerledes. Det kan være å ta en jobb i utlandet, frivillig arbeid og engasjement.


De rundt deg

  • ALLIANSER. Vær på jakt etter strategiske allianser. Finnes det noen andre aktører i makedet som vi kan samarbeide med? Har vi felles interesser med noen av våre konkurrenter? Nytenkende samarbeid kan være vel så lønnsomt som konkurranse.
  • TILBAKEMELDING. Be om åpne og ærlige tilbakemeldinger fra både over- side og underordnede. Se på konstruktiv kritikk som en gave - og lær av den. Forsøk å aksepter kritikk selv om du skulle være uenig i den.
  • SYNLIGHET. Vær synlig og tilgjengelig. Bygg nettverk internt og eksternt. Delta gjerne på bransjetreff, frokostseminarer og snakk med kollegaer ved lunchbordet.
  • POSITIVITET. Ha en positiv innstilling til dine kollegaer og arbeidet. Ikke bruk all tid og energi på alt som kan gå galt. 
  • HEIAGJENG. Sørg for å ha en god leder og et godt nettverk.


Kilde: Helene Tronstad Moe, førsteamanuensis ved Markedshøyskolen og fagsjef i Adecco Search & Select og Mette Manus, leder av Manus Motivasjon.

Har gjort det riktige

Saliba Andreas Korkunc, 25 (bildet øverst i artikkelen) er leder for Norges Handelshøyskoles studentforening (NHHS). Han har gjort det som ekspertene anbefaler, nemlig å ta på seg et tungt lederverv i ung alder.

– Jeg stilte ikke valg for å pynte på cv'en. Det var mer det sosiale og utfordringen som tiltrakk meg. Men at det kan være lurt karrieremessig er selvfølgelig en positiv bieffekt, sier Korkunc.

Som øverste leder i NHHS er han sjef, ansikt utad, samt økonomisk og juridisk ansvarlig for en studentforening på rundt 3000 studenter.

Han beskriver vervet som en fulltidsjobb:

– Det er det første jeg gjør når jeg står opp og det siste jeg gjør før jeg legger meg. Når det tar så mye tid er det klart det går utover skolen, forteller Korkunc.

Han tror likevel vervet har gjort ham flinkere til å disponere tiden:

– Jeg har lært meg å bruke tiden effektivt. Jeg har nok også blitt mer strukturert, sier Korkunc, som forteller at han trives godt i lederrollen:

–  Jeg studerer strategi og ledelse, sånn sett passer det bra. Det er en unik måte å få brukt det jeg lærer på skolebenken.




Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå