To tusen Røeggen-klager fortsatt i det blå

Et halvt år etter at Finansklagenemnda startet behandlingen av to tusen «Røeggen-klager», står like mange saker uløst.
<p><b>HISTORISK:</b> Her jubler Ivar Petter Røeggen for seieren mot DNB i Høyesterett i mars, etter en mangeåring kamp om erstatning for tapet da han investerte i bankens strukturerte spareprodukter. Situasjonen til 2000 andre småsparere er fortsatt uavklart.<br/></p>

HISTORISK: Her jubler Ivar Petter Røeggen for seieren mot DNB i Høyesterett i mars, etter en mangeåring kamp om erstatning for tapet da han investerte i bankens strukturerte spareprodukter. Situasjonen til 2000 andre småsparere er fortsatt uavklart.

Tusenvis venter. Seks måneder etter at småsparer Ivar Petter Røeggen vant en historisk seier over DNB i Høyesterett, er sakene til to tusen andre nordmenn fortsatt ikke ferdig behandlet i Finansklagenemnda.

DNB hadde rådet Røeggen til å ta opp lån for å investere i to av de nå utskjelte strukturerte spareproduktene, som ble solgt av en rekke banker på 90- og 2000-tallet. Det tapte han 230.000 kroner på.

Tom Staavi forklarer:Derfor var spareproduktene lureri

Startskudd. 22. mars i år konkluderte Høyesterett med at DNB hadde unnlatt å gi viktig informasjon om den store risikoen for tap, og tilkjente Røeggen alle pengene tilbake pluss saksomkostninger.

Siste punktum i den  mye omtalte saken ble startskuddet på skjebnen til tusener av andre nordmenn som har tapt penger på lignende spareprodukter, og klaget sakene sine inn for Finansklagenemnda. 

Tilbake til start. Etter dommen hadde nemnda 1950 slike saker de skulle gå løs på. Siden da har klagebunken steget med ytterligere 550 saker – til totalt 2496 klager.

Økningen i klagesaker er omlag like mange som nemnda har behandlet ferdig i perioden. Det viser nye tall Dine Penger har fått.

Til nå er det registrert 314 saker som får erstatning, og rundt 200 avslag. Det gir totalt 500 avklarte saker.

Dermed gjenstår rundt 2000 saker – like mange som da Finansklagenemnda startet sitt arbeid for et halvt år siden.

Slapp å behandle. To uker etter dommen tok DNB selv grep og varslet millionerstatninger til 300 kunder som hadde kjøpt spareprodukter med lignende feil som banken ble dømt for.

I slutten av maifulgte Sparebanken Vest etter

<p>Harald Sverdrup, administrerende direktør i Finansklage-nemnda.</p>

Harald Sverdrup, administrerende direktør i Finansklage-nemnda.

Til Dine Penger presiserer Finansklagenemnda at de 314 klagerne med erstatning inkluderer saker hvor bankene selv har ryddet opp.

Løst av bankene selv. Sjef i Finansklagenemnda Harald Sverdrup sier han ikke har oversikt over hvor mange av erstatningene som skyldes medhold fra nemnda som bankene har fulgt.

– Vi fører ikke statistikk som viser om årsaken til medhold er at Finansklagenemnda tar stilling, stiller spørsmål, eller om det skyldes at banken av eget initiativ har revurdert saken, sier Sverdrup til Dine Penger.

Etter det Dine Penger forstår, kommer det store flertallet av de 314 sakene med erstatning fra banker som har valgt å rydde opp selv.

Lånefinansiert. Fordelingen av de 314 sakene viser at DNB og Sparebanken Vest deler hele 304. Disse to er også de eneste bankene som selv har gått ut med erstatninger etter Røeggen-dommen.

 – De fleste sakene er lånefinansiert. I medholdssakene er det gjerne kombinert med feil i prospektene og skjev fremstilling av produktet, forteller Sverdrup.

I avslagssakene har nemnda vurdert prospektene til å være gode nok til å ikke gi grunnlag for erstatningskrav mot banken.

Har ingen frist. For de 2000 sakene som gjenstår, vil ikke nemnda gi noen nærmere redegjørelse.

– Vi har bestemt for å ikke gå ut med alle tall enda. Dette er en portefølje som er stor, og som er i bevegelse hele tiden. De foreløpige tallene kan derfor være misvisende, sier Sverdrup.

Noen frist for ferdigstillelse av disse sakene er heller ikke satt, får Dine Penger opplyst.

Målet er likevel at 80 prosent av klagene er behandlet ferdig av sekretariatet innen utgangen av året.

Jon Andreas Lange, advokat Forbrukeradvokaten
Jon Andreas Lange, advokat Forbrukeradvokaten

– Vi vil i tilfelle sitte igjen med rundt 500 saker som av ulike grunner krever mer tid. Det kan eksempelvis skyldes at vi mottar ny dokumentasjon eller at det kreves nemndsbehandling. Vi er forberedt på at siste punktum i siste sak ikke er satt før neste sommer, sier Sverdrup til Dine Penger.

Vil ha grundig behandling. Advokat Jon Lange hos Forbrukeradvokaten har vært sterkt engasjert i Røeggen-saken, og følger nå nemndas arbeid tett.

– Det er synd for alle de som må vente lenger. Samtidig er det viktig med en grundig behandling av disse sakene, og jeg synes måten nemnda har lagt arbeidet opp på er fornuftig: Å først avklare de viktigste problemstillingene, og så få avgjort mange saker samtidig, sier Lange til Dine Penger.


Slik fordeler alle Røeggen-klagene seg:

  • DNB: 1323 klager
  • Acta Kapitalforvaltning: 251 klager
  • SEB: 148 klager
  • Sparebankien Vest. 145 klager
  • BN Bank: 119 klager
  • Storebrand bank: 111 klager
  • Sandnes sparebank: 105 klager
  • Nordea: 86 klager
  • Sparebanken Pluss: 70 klager
  • Andre banker: 136 klager
  • TOTALT: 2496 klager


Slik er de 314 klagene med tilkjent erstatning fordelt:

  • DNB: 271
  • Gjensidige Investeringsrådgivning ASA: 1
  • Odal Sparebank: 1
  • Sandnes Sparebank: 2
  • Skandinaviska Enskilda Banken AB, Oslofilialen: 1
  • SpareBank 1 SMN: 1
  • Sparebanken Pluss: 1
  • Sparebanken Vest: 22
  • Time Sparebank: 1
  • Ørland Sparebank: 2
  • TOTALT: 314

Kilde: Finansklagenemnda


Følg Dine Penger på Facebook!



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå