Advokater mener Ryanairs nye erstatningsregler er ulovlige

Blir flyet ditt forsinket eller kansellert, får du ikke lenger lov av Ryanair til å bruke selskaper som hjelper deg med å få utbetalt erstatning.


<p>SISTE FLY: Bildet viser passasjerer som gikk på den siste flygningen fra Rygge lufthavn i oktober, da flyplasen ble lagt ned.</p>

SISTE FLY: Bildet viser passasjerer som gikk på den siste flygningen fra Rygge lufthavn i oktober, da flyplasen ble lagt ned.

EU-forordningen som gir rett til økonomisk kompensasjon ved forsinkede fly har gitt opphav til et nytt marked. Flere selskaper tilbyr i dag tjenester, mot betaling, for å hjelpe passasjerer med å få erstatning fra flyselskapene.

Det liker ikke Ryanair, som nå har endret sine passasjerbetingelser.

For å ha rett på erstatning i henhold til EU-forordningen, må den reisende, ifølge Ryanairs avtale, henvende seg direkte til flyselskapet og deretter vente i opp til 28 dager på svar.

Først deretter kan en tredjepart drive inn forsinkelseserstatningene.

– Forhindrer kompensasjon

Ett av selskapene som hjelper flypassasjerer med å kreve inn erstatning for forsinkelser er Flyforsinkelse.com. Selskapets direktør, Johan Fugman mener Ryanair gjør noe de ikke har lov til.

– Ryanairs tilføyelser i vilkår og betingelser bidrar til å forhindre passasjerer i å motta kompensasjon, som er i strid med forordningene som er på området, sier Fugman til E24.

Han mener norske forbrukere må være klar over at de ikke alltid kan stole på betingelsene de skriver under på hos flyselskapene.

– Derfor er det viktig å ha fokus på at et flyselskap som Ryanair bevisst prøver å forringe passasjerers rett til kompensasjon, sier Fugman.

Ber passasjerer ignorere

Hans Christian Steensrup er Flyforsinkelse.coms norske advokat. Han er ikke i tvil om at Ryanair handler ulovlig.

Sett i forhold til en vanlig norsk rettsoppfatning, og formodentlig tilsvarende i de fleste andre europeiske land, er det for meg uforståelig at Ryanair inntar en så lite passasjervennlig holdning ved indirekte å forsøke å innskrenke rekkevidden av EU-forordningen. Det er en selvfølge at passasjerene kan søke bistand hos hvem de vil, uten at dette skal ha betydning for deres lovmessige rett til å kreve erstatning, sier Steensrup til E24.

Han får støtte av selskapets svenske advokat, klar Henrik Östberg.

– Dette er bindende lovgivning. Den kan ikke bare fraskrives, da ville den jo være helt tannløs, sier Östberg til Dagens Industri.

Fordi flyselskapet ikke har retten på sin side, kan passasjerene like så godt ignorere de nye reglene, ifølge advokaten.

Ryanairs betingelser er ifølge advokatene direkte motstridende med EU-forordningen 261/2004 artikkel 15, som sier at flyselskaper ikke kan begrense eller forhindre flypassasjerer i å få kompensasjon i henhold til deres rettigheter.

Ryanair: – Beskytter reisende

Også EUclaim, et annet selskap som hjelper passasjerer med å kreve inn erstatning, lar seg frustrere over Ryanair's endringer.

– Det går ikke an å gjemme seg fra det faktum at de nye betingelsene er ulovlige. Ryanair prøver å begrense passasjerers rettigheter til å søke rettslig hjelp ved forsinkelser og kanselleringer som de er ansvarlige for, sier EUclaim's England-sjef Adeline Noorderhaven til Daily Mail.

På spørsmål fra E24 om Ryanair bryter loven ved å ha innført disse nye reglene, svarer kommunikasjonssjef i selskapet, Robin Kiely følgende:

– Dette er ikke sant. Ryanair's vilkår or bestemmelser er helt lovlige. De er laget for å forsikre at kundene våre som har gyldige EU261 krav vil få 100 prosent av sin kompensasjon, uten å få noe trukket fra av tredjeparter. Disse tar opp mot 100 euro per krav. Det er derfor disse selskapene ikke liker våre nye vilkår, men de er lovlige og laget utelukkende for å beskytte reisende.

– Disse «service-selskapene» tilbyr ingen service i det hele tatt, sier Kiely.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå