Slik vil de gjøre bilkjøp heldigitalt

Nå kan man kjøpe ny bil uten å være innom forhandleren.


<p><b>FREMTID</b>: I England selges det biler fra butikk uten selgere, i USA har direktehandel over nett med nybiler blitt populært. Brian West fra Itera, Camilla Jørgensen og Trond Brakken fra Santander har sammen utviklet et system for direktesalg av nye biler på nett i Norge, som nylig ble lansert.<br/></p>

FREMTID: I England selges det biler fra butikk uten selgere, i USA har direktehandel over nett med nybiler blitt populært. Brian West fra Itera, Camilla Jørgensen og Trond Brakken fra Santander har sammen utviklet et system for direktesalg av nye biler på nett i Norge, som nylig ble lansert.

LYSAKER (E24): Santander har nær en tredjedel av markedet for bilfinans i Norge, og har de siste årene bygget opp en modell for selge bil på nettet, som nå prøves ut av flere forhandlere i Norge.

– Både bil- og finansbransjen har vært litt konservative, så vi har ikke vært først med nye løsninger. Men nå merker vi at det skjer mye både med nye biler og tjenestene knyttet til bil og bilkjøp, sier Trond Brakken, kommersiell direktør for Santanders bilavdeling i Norge.

Han forteller at undersøkelser viser at rundt 50 prosent av kundene kunne tenkt seg å kjøpe ny bil på nett. I april 2014 tok de kontakt med kommunikasjons- og teknologiselskapet Itera, for å utvikle et opplegg for salg av nye biler på nett.

– Systemet ble utviklet i samarbeid med fem studenter fra NTNU, som hadde det som sommerjobb via Itera. Så har vi latt forhandlere prøve det ut internt og overfor kunder, sier Camilla Nordby Jørgensen, regiondirektør i Santander Consumer Bank.

Brian West fra Itera forteller at de utviklet det som et «Lean Startup-prosjekt», som gjorde at de kunne få det opp å gå på kort tid.

 <p><b>STARTPUNKT</b>: Her kan man kjøpe seg en ny bil ved hjelp av noen få klikk.<br/></p>

STARTPUNKT: Her kan man kjøpe seg en ny bil ved hjelp av noen få klikk.

Det ble lansert i oktober 2014, og Jørgensen forteller at det ble en del støy i markedet med en gang.

– Det var en del misforståelser i starten. Mange trodde at vi skulle selge biler, sier Brakken.

Det skal de altså ikke. Konseptet er at Santander stiller med nettløsningen, men at det er forhandlerne selv som har det på sin side, hvor de selger sine biler. Selvsagt vil det komme opp et punkt der man blir tilbudt finansiering fra Santander, men de understreker at det ikke er noe krav at kunden bruker finansiering fra dem.

Tre importører

De har det de kaller en «soft-launch» med tre importører Subaru, RSA (Isuzu, Jeep, Fiat og Suzuki) og Mazda.

– Vi synes dette er en spennende potensiell kanal og vi prøver å lære av forbrukeratferden. Foreløpig er det viktig å se hvordan det fungerer i praksis, sier Brakken.

– Vi så på forhånd for oss at det ville være folk i førtiårene som var primærgruppen, så viste det seg at den første som kjøpte seg bil på denne måten var en dame på 73 år, det var veldig morsomt, sier Jørgensen.

Denne bilen ble kjøpt fra Subaru-forhandleren i Moss.

– Vi har hatt systemet i tre måneder, og det var overhodet ikke planlagt at hun skulle kjøpe den. Så langt er det den eneste bilen som er kjøpt på denne måten hos oss, og det vil nok ta årevis før vi kan trekke noen større erfaringer fra denne typen kjøp, sier Jonas Hegstad, selger hos Subaru Moss, til E24.

Han legger ikke skjul på at det per i dag kun er en tilleggsløsning, og ikke noe de bruker aktivt i markedsføringen av forretningen.

– Men vi må ha det. Det viser at vi er på, at vi innretter oss og er moderne. Det er viktig at vi har denne løsningen. Har du ikke tid, er det fullt mulig å kjøpe en Subaru hjemmefra og få den levert på døren, sier Hegstad.

 <p><b>LANGSIKTIG</b>: Systemet som er bygget opp av Itera for Santander er ikke noe de venter at vil ta over med det første, men være et supplement. Fra venstre Brian West, Itera, Camilla Jørgensen og Trond Brakken, Santander.</p>

LANGSIKTIG: Systemet som er bygget opp av Itera for Santander er ikke noe de venter at vil ta over med det første, men være et supplement. Fra venstre Brian West, Itera, Camilla Jørgensen og Trond Brakken, Santander.

Systemet skal kun brukes på nye biler.

– Det vi oppfordrer til er at bilene som skal selges er ferdigutstyrt med pakker. Det vi mener med det, er at en bil med en «familiepakke» har skiboks, hengerfeste og alt man forventer å få med. At de er tilpasset kundens behov på forhånd, sier Jørgensen i Santander.

Vil ta tid

Poenget med dette er at det skal være minst mulig rom for misforståelser hvor kunden opplever å få en bil som ikke er slik som han eller hun forventet. I forlengelsen av dette mener de også at dette passer aller best for helt vanlige biler, mens mer spesielle kjøretøy, der kunden gjerne har individuelle ønsker ikke egner seg.

De tror det vil ta litt tid før det løsner, men at det over tid vil nå grupper som ikke har vært så til stede, som i liten grad ønsker å dra til bilbutikker.

– Tenk på de unge i dag, de er vant til at alt kan kjøpes på nettet, sier Jørgensen.

Hun tror at mange vil fortsette å gå innom forhandlerne, men mindre enn før.

– Vi tror mange enten vil gå til forhandler for så å gå hjem og kjøpe på nett, eventuelt motsatt. At de finner frem til det de vil ha hjemme, og så drar til forhandleren og kjøper. Bilselger Hegstad tror også  det er det som er det mest sannsynlige scenarioet i tiden fremover.

– Jeg ville aldri har kjøpt en bil uten å ha sett den først, men det er absolutt kult at vi har denne løsningen også, sier han.

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå