Storbanker og Telenor legger ned betalingssatsning

Mobilbetalingstjenesten Valyou har ikke klart å oppnå ønsket antall kunder og samarbeidspartnere. Nå legges tjenesten ned.


<p><b>AVVIKLES:</b> Valyou vil fungere frem til 30.november.<br/></p>

AVVIKLES: Valyou vil fungere frem til 30.november.

I november 2014 lanserte Telenor, DNB og Sparebank 1 mobilbetalingstjenesten Valyou med brask og bram.

Tjenesten har, i likhet med Apple pay som ble lansert en knapp måned før Valyou, en NFC-chip (near field communication) som gjør at man kan holde mobiltelefonen i nærheten av en betalingsterminal og dermed betale for varer - såkalt mobilbetaling.

– Ikke nok banker

Kommunikasjonsansvarlig i Telenor Digital, Atle Lessum, sier til E24 at alle eierne har blitt enige om å avvikle tjenesten fordi det rett og slett ikke gikk så bra som de hadde håpet på.

– Grunnen til at vi ikke viderefører Valyou, er at det ikke er mange nok kunder og ikke nok terminaler ute i butikken som er klargjort for dette. Det er ikke nok banker som blir med på samarbeidet, og de andre mobiloperatørene har heller ikke kommet med. Da kommer man til et skille hvor man enten velger å ikke gjøre det mer, eller så må man investere mer for å ta det ekstra skrittet.

– Da har eierne vært enige om å ikke gjøre den investeringen.

Heller ikke Apple pay har vært noen øredøvende suksess ennå. Ifølge analyseselskapet Aite Group står mobilbetaling kun for én prosent av alle detaljhandelstransaksjoner i USA, og bare 27 prosent av butikkene har oppdatert betalingsterminalen sin med NFC, som Apple pay, og Valyou for øvrig, er helt avhengig av, skriver CBS News.

 <p><b>TESTET VALYOU:</b> Tidligere konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor, tidligere administrerende direktør Kirsten Idebøen i Sparebank 1-gruppen og konsernsjef Rune Bjerke i DNB da de testet Valyou i fjor.<br/></p>

TESTET VALYOU: Tidligere konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor, tidligere administrerende direktør Kirsten Idebøen i Sparebank 1-gruppen og konsernsjef Rune Bjerke i DNB da de testet Valyou i fjor.

Kundene blir informert torsdag

Alle brukere av Valyou vil få tilsendt en tekstmelding med informasjon om avviklingen i løpet av torsdag ettermiddag. Lessum sier at alle ansatte i Valyou og deres underleverandører allerede er informert, inkludert de ti ansatte som mister jobben som følge av avviklingen. Ifølge Lessum får samtlige sluttpakker.

– Det er ti ansatte i Valyou i dag. Dessverre har vi ikke mer jobb til dem, men dette er veldig kompetente mennesker som har jobbet med dette en stund, så vi har et godt håp om at de får seg jobb et annet sted. Vi kommer til å tilby dem løsninger som gjør at de forhåpentligvis klarer seg videre.

Ifølge Lessum har Valyou mellom 2000 og 3000 kunder. Tjenesten vil fungere frem til 30.november, men det vil ikke lenger være mulig for nye kunder å registrere seg.

Ikke fått volumet de ønsket

Konserndirektør i DNB, Thomas Midteide, sier til E24 at til tross for færre kunder enn ønsket, har tjenesten hatt flere kunder som har vært veldig fornøyde med tilbudet.

– Vi har hatt noen ihuga pilotbrukere som har vært veldig glade for løsningen. Men vi har dessverre ikke fått det volumet på bruk som vi trodde vi ville få.

Valyou, som er en ren mobillommebok, må ikke forveksles med Vipps, Mobile Pay og mCash som er mobile pengeoverføringsløsninger. 

Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå