Unge bankkunder vil ha mobilbank

Banker som satser på en god mobilbanktjeneste, har et  fortrinn blant unge kunder. Saldosjekk er mest brukt. Mange bytter bank ut fra hvem som har den feteste mobilbanken.

Hver femte har mobilbank: Hele en av fem norske bankkunder benytter nå mobilbank. Det er en økning på 15 prosent i forhold til i fjor. Det viser en undersøkelse fra EPSI Rating Norge, hvor 3100 bankkunder er dybdeintervjuet om sine bankvaner og hvor godt fornøyd de er med banken sin.

– Mobilbrukere er mer lojale, noe som kan skyldes at de er tettere knyttet til banken, sier Fredrik Høst i EPSI Rating Norge.

Saldo og aksjekjøp. Du kan gjøre det meste av banktjenester uansett hvor du befinner deg, bare du har en mobil i nærheten: Sjekke saldo, betale regninger, overføre penger, ja til og med sjekke aksjekurser og handle aksjer. 

LES OGSÅ:Skandiabanken er best likt av kundene

Ifølge Sparebank1 lastes det ned en applikasjon til en smarttelefon hvert minutt fra deres kunder. De regner med at de er størst på mobilbank i forhold til kundemassen.

Hver fjerde av deres nettbankkunder bruker mobilbank i tillegg. Det vil si at banken har 175.000 mobilkunder så langt. Hele åtte av ti brukere er mellom 20 og 49 år. Fire av ti er mellom 20 og 29 år. Også hos Skandiabanken er det kunder under 35 som er de flittigste brukerne, av både mobilbank og SMS-bank.

Har mobilbank-bruken eksplodert?

– Det kan man nok si. Bare på ett år har mobilkunder tatt igjen nettbanken i volum. Pr i dag utgjør mobiltrafikken 43 prosent av all trafikk, ifølge pressetalsmann Christian Brosstad i Sparebank1-gruppen. Trenden bekreftes av Skandiabanken.

– Det siste året har bruken av mobilbank vokst med 46 prosent, sier informasjonssjef Johnny Anderson i Skandiabanken.

LES OGSÅ: Ny svindelmetode mot nettbank

AKSJEHANDEL PÅ MOBIL: I Skandiabanken kan du sjekke kurser og handle aksjer.
AKSJEHANDEL PÅ MOBIL: I Skandiabanken kan du sjekke kurser og handle aksjer.

To ganger i uken. Mobil-bankkundene bruker mobil-applikasjonen omtrent 2 ganger pr uke, viser EPSI-undersøkelsen.

Samtidig tyder mye på at banker som tilbyr en god mobilbank, får mer fornøyde kunder, ifølge Høst.

– En «fet» mobilbank er en viktig drivkraft for å bytte bank for unge kunder, bekrefter  Christian Brosstad. Ifølge EPSI-undersøkelsen kan det se ut til at det er visse forskjeller mellom bankene på hvor godt kundene liker «app»-ene til de ulike bankene.

– Men vi har for små tall på de ulike bankene til at vi vil gå ut med dette offisielt, sier Fredrik Høst.

Lavterskel. Sparebank1 har en pålogging med lav terskel, og tror det er årsaken til at de har så stor vekst i antall mobilbankbrukere.

– Det er lett å lese saldo ved en enkel pålogging, og det er særlig det folk vil ha. For eksempel når de er i butikken og skal handle, sier mobilbanksjef Baard Slaattelid. Mobilbankbruken når toppen mellom klokken 16 og 18. Men for å få overført og flyttet penger må du logge deg inn på en annen måte.

Sparebank1 har 2,5 millioner pålogginger i måneden.

LES OGSÅ:Nå kan nettbanken gi deg penger før lunsj

Unge mer bankfornøyd. Det er blant unge bankkunder mellom 18 og 29 det er størst andelen mobilbankbrukere. Den samme aldersgruppen er også vesentlig mer tilfreds med sin bank nå enn for noen år siden, viser undersøkelsen.

– De som bruker mobilbank er generelt mer tilfreds med banken sin enn de som ikke gjør det. Dette kan tyde på at bruken av mobilbank gjør kunder mer fornøyd, sier Fredrik Høst i EPSI.

MOBILBANK: Mobilbank-bruk har vokst enormt siste år, mest blant de under 35 år. Menn er ivrigst på mobilbank, kvinner foretrekker SMS-bank, sier Nina Dyrøy, informasjonsrådgiver i Skandiabanken.
MOBILBANK: Mobilbank-bruk har vokst enormt siste år, mest blant de under 35 år. Menn er ivrigst på mobilbank, kvinner foretrekker SMS-bank, sier Nina Dyrøy, informasjonsrådgiver i Skandiabanken.

Blant personer mellom 30 og 40 år er det dobbelt så mange som bruker mobilbank nå som i fjor. Blant de som er 60 år og over, er nivået det samme som i fjor, viser undersøkelsen.

LES OGSÅ:Her vokser sparepengene fortest

I 2006 var unge og middelaldrende bankkunder omtrent like fornøyd med banken. De eldste kundene var mest fornøyd. 

Lunkne 30-åringer. Nå er de yngste og de eldste kundene mest fornøyd, mens aldersgruppene i midten, mellom 30 og 59 år relativt sett er mindre fornøyd med banken, viser undersøkelsen som ble utført av Norstat Norge på oppdrag fra EPSI.

Mobilbank tar teten. Mobilbank-bruken er ventet å passere nettbanken i volum i januar eller februar neste år for Sparebank1-gruppen, dersom veksten i bruken av mobilbank fortsetter som den har gjort hittil. 

Sparebank1 kan vise til den største konverteringen i volum blant norske banker, ifølge Slaattelid.

LES OGSÅ: Bli bankeier du også!

Folk på farten. Årsaken til den kraftige veksten i bruk av mobile tjenester, er at kundene synes tjenestene er relevante for «folk på farten». Som dersom man på flyplassen på vei til ferie plutselig kommer på at man har glemt å fjerne regionsperren dit man skal.

Saldosjekk brukes mest av banktjenestene som er tilgjengelige på mobil, hos Sparebank 1. Her er de mest populære tjenestene:

  1. Saldosjekk
  2. Overføring mellom egne konti
  3. Betale regninger
  4. eFaktura
  5. Regionsperre
DNB: Via denne applikasjonen kan du bruke banken via mobil.
DNB: Via denne applikasjonen kan du bruke banken via mobil.


Godkjenne e-faktura. DNBs kunder har også i lengre tid hatt mulighet til å laste ned mobil-applikasjon for saldosjekk, som er den mest populære tjenesten. Der kan du også betale regninger, overføre mellom konti, godkjenne eFaktura og se siste bevegelser.

– Via DNB s mobil-app, kan du også bruke valutakalkulator og sjekke kurser, skanne og lagre kvitteringer og få rask informasjon om hvordan du sperrer korte, for å nevne litt, sier informasjonsdirektør Thomas Midteide.

I august gjorde 91.000 av DNBs kunder hele 385.000 besøk. Det blir omlag ett besøk i uken.

Hos DNB kan man også sende SMS til 04800 for å få saldoen.

Hos Skandiabanken kan du også foreta aksjehandel og sette regionssperre på kort. 

– Du kan også sjekke aksjekurser fra Oslo børs, se fondskonti og aksjedepot, sier Andersson.

Flere menn. Det er en viss overvekt av menn som bruker DNBs mobilbank, med 55 prosent. Enda sterkere overvekt av menn har Skandiabanken, med 65 prosent mannlige brukere. 

Kvinner foretrekker heller SMS-bank, der er 49 prosent kvinner. 

– Vi ser at kvinner er overrepresentert i bruken av SMS-bank i Skandiabanken, sier Johnny Andersson. De har en kvinneandel på 44 prosent.

Likt mellom Android og Iphone. Blant Sparebank1 sine kunder er fordelingen lik mellom iPhone- og Android-brukere, med 45 prosent på hver. 8 prosent bruker iPad. Det er på Østlandet og Sør-Vestlandet det er flest iPhonebrukere. Mens Android er mest utbredt i Midt- og Nord-Norge.

- iPhone-eierne er mer aktive enn Android-eierne, sier Slaatelid.

For flere nyheter om privatøkonomi, følg oss på våre Facebooksider.



Vis kommentarer

Kjære kommentarfeltbruker!

Vi ønsker dine argumenter og meninger velkommen. Vær saklig og vis omtanke, mange leser det du skriver. Gjør debatten til en bedre opplevelse for både andre og deg selv.

Les mer om våre regler her.

Per Valebrokk, ansvarlig redaktør E24

På forsiden nå