Artikkelen er produsert av Seneca i samarbeid med Renault

– Jeg har en kunde som gjennom bevisst, økonomisk kjøring har oppnådd lengre kjørelengde etter én ladning, enn hva fabrikken anslår er realistisk, forteller Fredrik Stangeland.

Han jobber som bilforhandler hos Motor Forum Oslo, og forteller hvordan små grep kan utvide elbilens rekkevidde.

– Det gjelder å holde en jevn fart. Er du typen som gir full gass og bremser hardt, vil bilens rekkevidde kortes ned dramatisk, forteller Stangeland.

– Slo maksimal kjørelengde

Bilforhandleren viser til en kunde som kjørte 242 kilometer med sin Renault Zoe 240. Ifølge fabrikken skulle rekkevidden være 240 kilometer.

– Økonomisk, proaktiv kjøring er noe man lærer på trafikkskolen, men som mange beklageligvis glemmer i det de består førerprøven.

Ifølge Stangeland er dette nøkkelen for å opprettholde – og til og med kanskje utvide – anslått rekkevidde på elbiler: 

– Det gjelder å planlegge kjøringen. Ser du rødt ved neste lyskryss, ikke gass på for å så bremse brått. Hold heller en jevn hastighet, så slipper du kanskje å stoppe før det blir grønt, forklarer bilforhandleren.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

 <p/> <p><b>DEN OPTIMALE HASTIGHETEN:</b> – Det er hastigheten som tar deg lengst, og bruker relativt sett minst strøm, sier Fredrik Stangeland når han fremhever at 96 kilometer i timen er den beste hastigheten for økonomisk kjøring med elbiler. </p>
DEN OPTIMALE HASTIGHETEN: – Det er hastigheten som tar deg lengst, og bruker relativt sett minst strøm, sier Fredrik Stangeland når han fremhever at 96 kilometer i timen er den beste hastigheten for økonomisk kjøring med elbiler. 

Han legger til at prinsippet om mest mulig jevn hastighet gjelder for andre bilder, så vel som elbiler.

– De fleste har godt av å kjøre litt mer passivt, og kjørestil er den klart mest avgjørende faktoren for hvor langt bilen kan ta deg.

Enkle måter å spare strøm

Er du typen som uansett foretrekker å trykke litt ekstra på gasspedalen, er det flere måter å spare strømkapasitet på.

– Ved å bytte til egne el-bildekk om sommeren kan du for eksempel spare inntil 7,5 prosent eller velge å sette bilen i såkalt ECO-modus, sier Stangeland.

ECO-innstillingen begrenser toppfarten til 96 kilometer i timen, som er den såkalte nøkkelhastigheten for elbiler i dag. Det er hastigheten som tar deg lengst, og bruker relativt sett minst strøm.

– Et annet triks er å forvarme bilen. Gjennom en applikasjon på telefonen din eller et nettsted, kan du sette i gang varmeanlegget i god tid, slik at bilen har en behagelig temperatur til du skal kjøre. Da hentes strømmen primært fra laderen, forklarer Stangeland.

Særlig i vinterhalvåret er dette greit å huske på, ettersom varmeanlegg er blant tingene som kan stjele strømkapasitet.

– Alle biler bruker mer energi på kalde dager, i snø og slaps spesielt. Det gjelder for fossile biler, så vel som elbiler.

Ytre faktorer

Det er imidlertid lite å gjøre med de ytre faktorene som påvirker elbilers rekkevidde, som temperatur, vær– og veiforhold.

Stangeland mener imidlertid at disse elementene kun utgjør en mindre del av ting som kan trekke strøm fra kjørelengden, og oppfordrer kjøpere til å fokusere på det de rår over; sin egen kjørestil.

– Min oppfatning er at rekkeviddeangsten er et svunnent begrep. Stadig flere benytter seg av elbiler til mer enn bare til og fra jobb, og det har vært en merkbar forandring i måten folk ser på elbiler etter at kjørelengden nådde 400 kilometer, forteller bilforhandleren. 

Han viser til den nyeste utgaven av Zoe, som kjører lengst i sin klasse. På tre år har elbilen nesten doblet rekkevidden.

– Særlig etter en dobling av batterikapasiteten, vil elbilen dekke behovene til de fleste familier. Du finner ande biler som har lengre rekkevidde, men til en langt høyere pris, avslutter Stangeland.