Artikkelen er produsert av Brand Studio i samarbeid med Chaqwa.

Nystrøket skjorte, tidlig på kontoret, full av energi og rett i et møte. Forberedt og stålkontroll. Dette er en beskrivelsen av en leder, og han eller hun har gjerne en espresso i hånden, hevder ulike undersøkelser på nett.

– Ja, det kan man si. Men det er generelt vanskelig å si noe om hva slags person som drikker hvilken type kaffe, fordi det er variert, sier sosiologiprofessor Aksel Tjora ved NTNU.

Han har over en 15-årsperiode forsket på kaffebarer, og nordmenns vaner på kafé.

Tjora forteller at nordmenn i hovedsak foretrekker svart kaffe, uansett personlighet eller hvor i landet man bor.

– Akkurat på det punktet er vi tradisjonelle. Selv om det i storbyene er et bredere tilbud. De fleste av oss drikker kaffen svart. Når vi skal unne oss noe ekstra er det gjerne cortado eller noe mer espressobasert.

 <p>Nordmenn blir stadig mer bevisst på kvalitet, også når det gjelder kaffe, mener professor. </p>
Nordmenn blir stadig mer bevisst på kvalitet, også når det gjelder kaffe, mener professor. 

Dette er vi opptatt av når vi kjøper kaffe

Sosiologiprofessoren opplyser at en annen gjenganger er at nordmenn er bevisste og kunnskapsrike og er deretter opptatt av kvalitet og produktet de velger.

– Vi er mer bevisste enn tidligere, rundt produkters kvalitet og materiale og hva ting inneholder, og ikke minst den etiske kvaliteten. Når det da gjelder kaffe så er det en klar trend at mange velger kaffe ut ifra kvalitet på bønnene, og at kaffen er produsert under gode arbeidsvilkår, sier Tjora

– De som driver kaffe barer er også opptatt av å vite om hele produksjonslinjen. De tilbyr kundene god samvittighet, og kundene betaler gjerne mer hvis de vet at det er kvalitet.

Så mange kaffekopper drikker vi

Norge er på kaffetoppen i verden. Nærmere 7 av 10 nordmenn drikker kaffe hver dag. Det totale kaffekonsumet ligger i snitt på 3,7 kopper pr. dag blant kaffedrikkere, viser kaffeundersøkelsen 2017, ifølge Ipsos MMI. Det er også en tendens av noe høyere andel kaffedrikkere blant menn.

– Det vil alltid være noen som mener at «kaffe er kaffe», mens andre tar et mer bevisst valg, sier Marit Lynes i Norsk kaffeinformasjon, og legger til:

– Kaffekoppen er uansett identitetsskapende.

Selv om det ikke finnes konkret forskning på hva kaffevalget kan si om deg som person, er det utført en rekke undersøkelser som hevder valget ditt kan gi en indikasjon på personligheten din.

 <p>– Kaffekoppen er identitetsskapende, sier sosiologiprofessor. </p>
– Kaffekoppen er identitetsskapende, sier sosiologiprofessor. 

Kaffe latte

Opptatt av komfort, avslappet og reflektert. Fornøyd og bedagelig. Du har godt tid, i og med at det gjerne tar litt tid å drikke en kaffe latte.

Cappuccino

Sosial, kreativ og optimistisk. Samtidig er du perfeksjonist, men kan håndtere mange arbeidsoppgaver samtidig. 

Espresso

Hardtarbeidende leder. Alltid på farten. Snakker fort, og er ute etter rask koffein. Espresso passer gjerne til forretningskvinnen – eller mannen.

Svart kaffe

Avslappet person. Purist. Du liker ikke forandringer, men at ting er enkelt og greit. Gjerne kledt i dress. Noen hevder kraftig mørk kaffe kan settes i sammenheng med en sterk personlighet. Nær 3 av 4 drikker kaffen svart. Høyere andel menn (78 %) drikker svart kaffe. 


(Kilder: Huffington Post, Gentlemans Journal)