Artikkelen er produsert av Brand Studio i samarbeid med AJ Produkter

Lange dager ved kontorpulten og lite bevegelse i arbeidstiden er hverdagen for mange nordmenn i dag. Kroppen er imidlertid laget for bevegelse og har det bedre med fysisk aktivitet.

I jobben som logistikk-koordinator innen shipping og logistikk i Bergen merket Julie Hellesø behovet for å variere arbeidsstillingen. Mye kontorarbeid gjorde at hun ble sittende mye stille.

 <p>Siden i vår har Julie blant annet brukt denne balanseballen, kalt Corbridge, fra AJ Produkter.</p>
Siden i vår har Julie blant annet brukt denne balanseballen, kalt Corbridge, fra AJ Produkter.

– Jeg sliter ofte med dårlig samvittighet hvis jeg sitter for mye på jobb. Jeg følte ikke at jeg kunne sitte en hel dag helt stille på en vanlig kontorstol, sier hun.

– Ryggen kjennes bedre

I 2012 fikk hun den første balansestolen til bruk på kontoret. Siden den gang har hun prøvd flere aktive stoler.

– Jeg liker å teste ut ulike aktive stoler og for å få mer bevegelighet. Det hjelper både på kroppen og samvittigheten, sier Hellesø.

Senest i vår fikk hun en ny balansestol som hun bruker på kontoret i kombinasjon med to andre aktive stoler.

– Den bruker jeg nesten hver dag og jeg merker faktisk at jeg blir litt sliten i ryggen fordi jeg bruker kjernemuskulaturen. Stolen hjelper meg med å styrke muskulaturen, og det er til stor hjelp for meg som av og til har vondt i ryggen, sier hun.

 <p>Aktive stoler styrker rygg- og kjernemuskulatur, forbedrer holdningen og bedrer blodsirkulasjonen. Dette virker positivt inn på energinivå og kan gjøre det lettere å konsentrere seg.</p>
Aktive stoler styrker rygg- og kjernemuskulatur, forbedrer holdningen og bedrer blodsirkulasjonen. Dette virker positivt inn på energinivå og kan gjøre det lettere å konsentrere seg.

Viktig med variasjon

Hellesø forteller at hun blir merkbart stiv i ryggen når hun sitter på vanlige stoler.

– Med den aktive stolen må jeg imidlertid bruke begge sidene av ryggen for å holde balansen mens jeg sitter, og da kjennes den mye bedre ut, sier hun og utdyper:

– Det fungerer veldig godt for meg. Jeg har tre aktive stoler som jeg bytter på og som brukes enten en time daglig eller hele dagen. Da kjenner jeg det godt i magen og kjernemuskulaturen. Det er viktig for meg å være i bevegelighet og det er gøy med variasjon. Jeg prøver også å gå en runde rundt bygget hver time for å få frisk luft i arbeidstiden.

Et godt tips er å ta en pause fra sittingen og bytte på å jobbe sittende og stående. En annen effektiv måte å variere arbeidsstillingen på er å bruke aktive stoler. Det er ergonomiske sittemøbler som på forskjellige måter hjelper kroppen til å være i bevegelse.

 <p>Mye stillesitting og langvarige statiske stillinger kan ofte ha negativt effekt på kroppen. Osteopat hos Nemus, Jan-Andreas Fosnæs, råder kontorarbeidere til å ta i bruk aktive stoler for å variere sittestillingen sin.</p>
Mye stillesitting og langvarige statiske stillinger kan ofte ha negativt effekt på kroppen. Osteopat hos Nemus, Jan-Andreas Fosnæs, råder kontorarbeidere til å ta i bruk aktive stoler for å variere sittestillingen sin.

Slik utfordrer du sittestillingen

Jan-Andreas Fosnæs, osteopat D.O MNOF hos Nemus, viser til at godt utstyr på kontorplassen er viktig for å finne en god og variert arbeidsstilling.

– Har man en altfor komfortabel stol får man ikke variasjon. Bruk heller en stol som utfordrer sittestillingen og samtidig er behagelig, sier Fosnæs og utdyper:

Osteopat i Nemus, Jan-Andreas Fosnæs.
Osteopat i Nemus, Jan-Andreas Fosnæs.

– En sadelstol, pilatesstol eller balansestol gir en mer aktiv sittestilling. Gjerne også en som gjør at du må reise deg opp. Mange arbeidsplasser har et utvalg aktive stoler tilgjengelig som de ansatte kan bytte på, i tillegg til den mer tradisjonelle kontorstolen.

Ved å bruke en ergonomisk pilatesstol, balansestol eller sadelstol, kan du aktivere kjernemuskulaturen og ryggmusklene. Etter hvert som kjernemuskulaturen blir sterkere blir holdningen bedre, noe som igjen kan bidra til å unngå feilbelastninger og slitasjeskader.

Når de dype musklene settes i jobb, øker energien og kaloriforbruket, i tillegg til at blodsirkulasjonen øker.

Stoler som aktiverer kroppen

I dag finnes det flere typer aktive stoler på markedet:

Balansestol: På en balansestol bruker du musklene for å oppnå en god sittestilling. Stolens innebygde bevegelighet og ustabilitet tvinger kroppen til å jobbe for å sitte ordentlig - noe som aktiverer både kjerne- og ryggmuskulaturen. Mange med ryggplager rapporterer en reduksjon av smerte når de benytter en balansestol regelmessig.

Pilatesstol: Pilatesstolen er et annet populært alternativ for å aktivere kroppen. Stolen har et sete fylt med luft som likner på en pilates ball. Det gir ekstra ustabilitet som gjør at kroppen må jobbe mer for å holde seg oppreist. Resultatet er en mer naturlig sittestilling, bedre holdning og en treningsøkt for kjernemuskulaturen mens du sitter og jobber.

Sadelstol: På en sadelstol sitter du i en såkalt “ridestilling”. Sadelstolen oppmuntrer til en rett sittestilling og gjør det vanskelig å sitte krumbøyd. Stolen minimerer spenning i skuldermusklene, motvirker problemer med knær, hofter og skuldre, forbedrer sirkulasjonen i bena så vel som at den gir økt bevegelsesfrihet.

 <p>Bildet viser eksempler på pilatesstol, balansestol og sadelstol. Bruk den aktive stolen som et supplement til den vanlige ergonomiske kontorstolen i begynnelsen. Etter en stund kan du øke bruken av den aktive stolen stadig mer.</p>
Bildet viser eksempler på pilatesstol, balansestol og sadelstol. Bruk den aktive stolen som et supplement til den vanlige ergonomiske kontorstolen i begynnelsen. Etter en stund kan du øke bruken av den aktive stolen stadig mer.