Artikkelen er produsert av Brand Studio i samarbeid med Chaqwa.

– Etter en søt avslutning på måltidet er det ofte forfriskende å avrunde middagen med kaffe for å utjevne smaksbildet litt, samtidig som det har en oppkvikkende effekt som igjen letter litt på metthetsfølelsen, sier kjøkkensjef Roar Sandvik.

Når en av Oslos mest kjente kafé og restaurant gjør menyendringer, så ligger det nemlig nøye planlegging bak – helt ned til minste detalj. Sandvik røper hvordan teamet jobber før de setter opp ny og sesongbasert meny på Grand Café.


– Hver mandag snakker jeg med de ulike leverandørene, og de forteller hva som er tilgjengelig i løpet av uken. På dagens meny kan det derfor dukke opp ting i siste liten – som da det tidligere i vår plutselig kom ramsløk, da er vi fleksible for å få det raskt på menyen.

Ny meny som er mer tilpasset drikkevarene

Da Grand Café åpnet dørene igjen til sine nyoppussede lokaler i 2016, var det ikke bare interiøret og vinkjelleren som var ny, men også menyen. Oslos kjente kulturhistoriske kafé satset på tradisjonelle småretter som løyrom og tartar – til god kritikk av matanmeldere.

 <p>Kaffekoppen er prikken over i-en på et godt måltid for nordmenn, mener kjøkkensjefen på en av Oslos mest kjente restauranter.</p>
Kaffekoppen er prikken over i-en på et godt måltid for nordmenn, mener kjøkkensjefen på en av Oslos mest kjente restauranter.

Knappe to år etter den vellykkede forvandlingen, justeres maten til en mer sesongbasert meny, og med den nye kjøkkensjefens preg: 

– Vi justerer menyen til sesongen, men det at vi også har åpnet uteserveringen gir rom for litt endringer, sier kokken, og utdyper:

– På våren og sommeren kommer det mye deilige grønnsaker, som asparges og ramsløk, og generelt de norske råvarene. Det vil bli lettere mat med kalv og kylling, og blåskjell på uteserveringen.

Derfor er kaffe så viktig på Grand

Kjøkkensjefen sier at gode råvarer selvsagt skal være ferskt. Og helst i sesong. Han ønsker også å ha norske eller nordiske leverandører på det meste, men setter krav til kvalitet først, uansett hvor maten kommer fra. 

Like viktig er helheten, som god kvalitet fra forrett til kaffe, som gjerne avslutter måltidet for de fleste gjestene. Når det gjelder sistnevnte bruker Grand Café, som resten av Fursetgruppen, kaffeleverandøren CHAQWA, og Sandvik mener kaffekoppen er svært viktig for nordmenn. 

– Cirka 70–80 prosent av gjestene våre bestiller kaffe, enten til dessert eller etter desserten. Derfor er dette en viktig råvare for oss. Kaffen er med på å gjøre måltidet til en helhet, og er den perfekte avslutningen. Jeg vil si det er prikken over i-en på det du har spist og drukket.

Sandvik opplyser at kaffe er blitt en viktig del i hverdagen for nordmenn generelt, uansett alder. På deres restaurant ser han likevel at kaffetrenden varierer litt etter alder og tid på døgnet.

– Der den voksne generasjonen kanskje starter dagen med kaffe, avslutter den yngre generasjonen med espresso eller varianter av dette.

Familieeid brenneri i Sverige

CHAQWA er en totalleverandør av kaffeløsninger for restaurant, kafé og kontor. Kaffeblandingen er av 100 % Arabica bønner, og brenningen av bønner for det nordiske markedet er gjort hos et familieeid kaffebrenneri i Göteborg, Sverige.

– Vi har valgt en kaffe som skal passe fra frokost klokken 07:00, til middag klokken 23:00 på kvelden. Dette betyr at den skal dekke kaffebehovet gjennom en hel dag. At kaffebærene eller bønnene ikke blir for brent er veldig viktig, det vil frembringe bitterstoffer man ikke ønsker, men «toastes» akkurat nok til at det tar vare på frukten og aromaen i kvalitetsbønnene, samtidig som det gir en rund og behagelig ettersmak, sier Sandvik og understreker:

– Derfor har vi fokus på jevn og god kvalitet på kaffeproduktene vi leverer.

Det finnes en rekke ting du kan gjøre for å sørge for at både kaffen hjemme, på restaurant og kaffeautomaten på kontoret smaker best mulig.