I den årlige e-handelsrapporten fra DIBS kommer det frem at vi vil handle for 105,1 milliarder kroner på nett i 2017, mot 90,6 milliarder i fjor. Med det slår norsk netthandel nok en rekord.

I løpet av tre måneder handler hver nordmann i gjennomsnitt mer enn seks ganger på nett. Selv i aldersgruppene som kjøper minst, legger nesten tre fjerdedeler av befolkningen varer i den digitale handlevognen.

Ifølge Kim Aasheim, Head of Payments i Collector Bank, viser trenden at nordmenn i større og større grad tar til seg e-handelen.

– Vi er ikke lenger opptatt av å være så tradisjonelle, men av å gjøre hverdagen vår enklere og frigjøre tid. I takt med denne utviklingen handler vi mer på nett. Dette gjør også at bedriftene blir nødt til å digitalisere seg. Det åpner igjen opp for nye markeder og salgskanaler, sier han.

Disse personene storhandler mest

I snitt legger nordmenn igjen 3222 kroner i nettbutikker hver måned, og det er aldersgruppen 25 til 44 år som handler hyppigst. Selv om kvinner handler oftere enn menn, legger mennene igjen tusen kroner mer enn kvinnene i snitt.

Med dette blir mannen storhandleren på nett. Ifølge rapporten er «Mr. Big Spender» en mann på 46 år fra en mellomstor by, og han legger i snitt igjen 12.069 kroner på nett i måneden.

Han foretrekker å shoppe fra utenlandske nettsteder og handler særlig klær, sko og tilbehør. Hver måned handler han flybilletter og hotell for godt over 4000 kroner digitalt.

– Samtidig ser vi at netthandelen øker i alle aldersgrupper, noe som er veldig gledelig. Totalt legger kundene igjen mer penger og gjør flere kjøp, som er en positiv utvikling for bransjen, sier Aasheim.

 <p>Head of Payments i Collector Bank, Kim Aasheim, mener trenden viser at nordmenn i større og større grad tar til seg e-handelen.</p>
Head of Payments i Collector Bank, Kim Aasheim, mener trenden viser at nordmenn i større og større grad tar til seg e-handelen.

– Mobil har passert desktop

Selv om kvinner og menn ikke bruker like mye penger på netthandel, har partene en ting til felles – begge bruker oftere mobile enheter når de handler på nett.

– I år har vi nådd krysningspunktet der mobile enheter går forbi desktop. Det gjør netthandelen mer tilgjengelig, og som nettbutikk bør man derfor bygge opp løsningene rundt mobile flater. Vi har eksempelvis bygget vår betalingsløsning Checkout for mobil og i etterkant tilpasset den til desktop, sier eksperten. 

Sammenlignet med 2016 avbryter også begge kjønn færre kjøp. Ifølge Aasheim viser dette at norske nettbutikker er flinke til å optimalisere nettsidene sine slik at det er færre faktorer som plager kundene.

– Bedriftene som har størst suksess på nett, klarer å skape en kjøpsopplevelse som er enkel, rask og sikker. Forbrukerne vil unngå utfordringer fra det øyeblikket de legger varer ned i handlekurven, sier han.

Disse varene legger vi i den digitale handlekurven

I takt med at vi handler mer, er nordmenn svært reiselystne. Ifølge DIBS utgjør kategorien «reiser» halvparten av det totale forbruket. Samtidig handler forbrukerne stadig flere fysiske varer på nett, og da særlig klær, sko og tilbehør samt elektronikk. Også fysiske medier, som film og plater, og skjønnhet og velvære er blant nordmenns netthandelsfavoritter.

– Du vet aldri med sikkerhet hva slags vareutvalg det er i de fysiske butikkene. På nett er sortimentet bredere og det er ofte også rimeligere pris, sier Aasheim.

Samtidig er det en rivende utvikling innenfor tilbudet av tjenester på nett, og stadig flere bedrifter velger å tilby abonnementsløsninger.

– Dette er en vesentlig trend innen netthandel. For bedriftene blir det en mer forutsigbar inntjening samtidig som det bygger opp under kundelojaliteten. Dette er en god løsning for å sikre seg flere faste kunder, sier Aasheim.

Han mener de ferske resultatene fra e-handelsrapporten viser at netthandelen tar stadig større markedsandel og er kommet for å bli.

– I år har vi ikke bare hatt en økning på 16 prosent, men også nådd en milepæl for handel på mobil. Det viser at teknologien bare blir bedre og enklere, til glede for både bedriftene og forbrukerne, avslutter Aasheim.