Annonsørinnhold

Sa opp jobben og kjøpte oppdrettsanlegg:

Nå selger han fisk til Michelin-restauranter

For to år siden sluttet Stian Aspaas i en trygg jobb for å satse på fiskeoppdrett. Nå selger han røye til Michelin-restauranter og det europeiske markedet. 


Siden oppstarten i 2018 har Norwegian Fish Farms Tydal opplevd stor vekst og interesse fra restauranter i hele Europa. – FundingPartner har vært helt avgjørende for at vi kunne satse på drømmen om landbasert oppdrett norsk røye, sier Stian Aspaas, daglig leder av Norwegian Fish Farms Tydal.

Produsert i samarbeid med FundingPartner

– Mens resten av bygda stengte ned under corona, ansatte vi en ny person på anlegget vårt, sier Stian Aspaas. 

Han er gründer og daglig leder i Norwegian Fish Farms Tydal, som driver med landbasert oppdrett av røye. 

– Vi får mange henvendelser fra folk som ønsker å jobbe for oss. Jeg tror trekkplasteret er spenningen i at vi driver landbasert oppdrett av en relativt ukjent art, i tillegg til muligheten til å være med i et fremoverlent og innovativt oppstartsselskap. 

Slik gikk Norwegian Fish Farms Tydal fram for å få investorer til oppstarten

Fakta om FundingPartner:

VIS MER

Røye er en fisk i laksefamilien og er ansett som et premiumprodukt. Fisken er slankere enn laks og har en fastere og finere filet som gjør den velegnet til sushi. 

– Vi selger blant annet til en Michelin-restaurant i Trondheim, så kokkene vet allerede hvor god kvalitet røyen vår holder. Da er det bare et spørsmål om tid før resten også får øynene opp, sier han. 

Under corona opplevde selskapet at mange av hotellene og restaurantene de solgte til, sluttet å kjøpe inn varer.

– Det var veldig skremmende. Heldigvis hadde vi solgt unna mesteparten av den slakteklare røyen rett før problemene i økonomien startet. Dermed kunne vi bruke mye av corona-perioden på å tenke på tilvekst og hvordan vi skulle få inngang i nye markeder, sier Aspaas.

Les også: Gründere hentet millioner fra DNB og Schibsted: - Vi ønsker å formidle lån til ryggraden i norsk økonomi

Tok opp lån for å finansiere første slakting

Aspaas har jobbet med oppdrett hele livet sitt, både som forsker i Sintef og senest som produksjonsplanlegger og biologisk controller for Mowi. For to år siden la han merke til at et landbasert oppdrettsanlegg i Tydal var lagt ut til salgs. 

– Jeg har lenge gått med gründerdrømmen i magen, uten å gjøre noe med det. Familien min har hytte i Tydal, så jeg kjente området godt. Istedenfor å la muligheten glippe, tok jeg en telefon og spurte om jeg kunne komme å se på anlegget, forteller Aspaas. 

Noen måneder senere var anlegget kjøpt, og Aspaas utnyttet kunnskapen sin for å effektivisere produksjonen. 

– Ved å blant annet øke temperaturen for den yngste fisken, reduserte vi produksjonstiden i anlegget fra fire til to år. Altså en dobling i produksjonen. 

Har du en gründer i magen?  Les mer om hvordan din bedrift kan få lån gjennom FundingPartner

13.jpg

Aspaas har jobbet med oppdrett hele livet sitt, både som forsker i Sintef og senest som produksjonsplanlegger og biologisk controller for Mowi.

I vinter var den første fisken slakteklar, og for å sikre en finansiell buffer mens selskapet begynte med slakting, valgte selskapet å ta opp et lån via FundingPartner, en låneformidler som kobler bedrifter som trenger lån med personer som ønsker å investere i bedriften. 

– Lånet ble fulltegnet på ett minutt, så det var utrolig gøy å se at investorene synes landbasert oppdrett er like spennende som oss, sier Aspaas.

FundingPartner har et nettverk på over 8000 investorer og formidler lån på opp til 30 millioner kroner. Siden oppstarten i 2017, har FundingPartner lagt til rette for at over 80 norske bedrifter til sammen har fått 240 millioner investerings-kroner.

– Vi ser utrolig mye potensial i den norske sjømat- og havbruksnæringen. Norge sitter på en unik kunnskap, og de som driver innenfor bransjen er veldig dyktige, sier daglig leder i FundingPartner, Geir Atle Bore. 

Les mer om hvordan sjømat- og havbruksselskaper kan låne penger via FundingPartner

2.jpg

Oppdrettsanlegget er landbasert og ligger i dette bygget.

Kikker mot det asiatiske markedet

Opprinnelig planla Stian Aspaas og Norwegian Fish Farms Tydal å selge oppdrettsrøye til hotell, restaurant og catering-markedet. Men under corona har selskapet vendt seg mer mot butikkutsalg i Europa og videreforedlet fisk direkte til den norske sluttbrukeren. 

–  Markedstilgangen har overgått våre forventninger, og tilbakemeldingene er fantastiske, sier Aspaas og røper at selskapet nå sikter seg inn mot å selge til større grossister for eksport til utlandet, i tillegg til utvalgte restauranter, hoteller og norske matentusiaster. 

Han sier selskapet nå sikter seg inn mot å selge til større grossister for eksport til utlandet, samt et lite knippe av restauranter, hoteller og matentusiaster i Norge.

–  Nå kikker vi mot Asia, hvor rød, norsk fisk er veldig populært og potensialet er enormt. 

Les mer om hvordan du kan investere i norske bedrifter gjennom om FundingPartner

Til toppen

Produsert i samarbeid med FundingPartner

Journalistene og redaksjonene i Schibsteds medier har ingen rolle i produksjonen og publiseringen av dette annonsørinnholdet.
Schibsted Partnerstudio
©2020 Schibsted | Personvernerklæring og informasjonskapsler (cookies)